Gå til innhold

Dere i helsevesenet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler dere fæle opplysninger fra en pasient? Har en pasient som fortalte at han ikke fikk ha kontakt med datteren sin fordi han han hadde vært "slem" med henne. Dette er en gammel mann. Jeg svarte bare kort ok på dette og går raskt videre i samtalen. Må jo fortsatt behandle pasienten men fy f...hvor sint jeg ble inni meg etterpå. Klarer å være profesjonell ovenfor han men tenker mye på dette. Vært borti eldre voldsmenn før (menn som fortsatt slår kona og har slått barna da de var små) men ikke incest.

Snakket med en kollega om dette og hun synes også slik er vanskelig. Da er det vanskelig å legge fra seg jobben.

Anonymous poster hash: b251f...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger å ikke ta det inn over meg. Jeg behandler pasienten likt som før jeg fikk vite. Noe annet nytter ikke for meg.

Anonymous poster hash: 756d4...f61

Skrevet

Det er nettopp her man forblir fullstendig profesjonell, på tross av alt man lærer om sine pasienter. Har hatt mange eldre mennesker, både menn og kvinner, som jeg har fulgt den siste årene av deres liv. Mange har ikke behandlet sine barn godt. De fortjener allikevel samme pleie og omsorg som alle andre.

Skrevet

Jeg har fått en ganske god selektiv hukommelse etterhvert. Eller, rettere sagt, jeg husker det jo, men velger å ikke forholde meg til det når jeg er inne hos pasienten. Så kan jeg heller blåse ut i bilen, til en kollega, eller (avidentifisert og svært vridd) til samboer (jeg jobber heller ikke på en fast post, så samboer har ikke mulighet til å gjette hvem det er heller fordi det er så stor gjennomtrekk). 

Anonymous poster hash: fef1b...3cc
Skrevet

Jeg tenker at man må holde seg profesjonell. Nå er det nå slik at man har rett på helsehjelp uansett hva man har gjort i fortiden. Man kan ikke endre det som har skjedd. Man kan heller ikke nekte å behandle. Derfor er det best å holde en profesjonell tone og gjøre jobben sin. Bestevenner trenger man ikke bli.. Men hjelp har han krav på. Det er mye vondt der ute i verden.. Vi i helsevesenet møter på så mye forskjellige folk, at det er ikke til å unngå å treffe noen som har gjort fæle handlinger. Han har nok fått din del av avvisning og kjeft skal du se... Han har nok lidd for det han har gjort...

Anonymous poster hash: 59ef9...d8e

Skrevet

"Det snør igjen, og Elsa bestemmer seg for at selv om mennesker hun liker, har vært drittsekker før, så må hun nok lære seg å fortsette å like dem tross alt. Man slipper veldig fort opp for mennesker hvis man må diskvalifisere alle som en gang har vært drittsekker" (Mormor hilser og sier unnskyld, s. 352, Fredrik Backman).

Du vet ikke historien til mannen - hva førte til at han handlet som han gjorde? Var han selv utsatt for overgrep og vold som barn? Da er terskelen lav for å videreføre det, fordi de gjennom sine egen handlinger "normaliserer" det de selv ble utsatt for - en form for selvterapi og angstfordriver.

Overgriper er ikke det samme som pedofil. VI blir et produkt av det vi utsettes for. 

Anonymous poster hash: a2f8e...af9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...