Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Her inne får jeg inntrykk av at de fleste som blir meldt til barnevernet er aleneforeldre. Kjenner ingen som har blitt meldt som jeg vet om, men stemmer det for dem dere vet om? Anonymous poster hash: 653de...079
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 Nei det stemmer ikke for de som jeg vet om. Men de par som har mistet barna sine har endt med å gå fra hverandre etter en stund. Anonymous poster hash: 7b666...a47
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 Jeg jobber i barnevernet. Her jeg jobber er det en del fremmedkulturelle par som meldes. Av etnisk norske er det nok overvekt av aleneforsørgere, men også par. Kort oppsummert jobber vi med alle samfunnslag Anonymous poster hash: 97573...ff8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 Jeg jobber i barnevernet. Her jeg jobber er det en del fremmedkulturelle par som meldes. Av etnisk norske er det nok overvekt av aleneforsørgere, men også par. Kort oppsummert jobber vi med alle samfunnslag Anonymous poster hash: 97573...ff8 Er forklaringen på at flere fremmedkulturelle og aleneforsørgere meldes, muligens fordommer knyttet til disse gruppene? Eller tenker du årsaken er en annen? Anonymous poster hash: 653de...079
Dama på bygda Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 I fare for å kaste stein i glasshus, så er det vel en kjent sak at mange eller noen av våre fremmedkulturelle har litt andre måter å håndtere sine barn på enn det vi gjør her til lands.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Jeg jobber i barnevernet. Her jeg jobber er det en del fremmedkulturelle par som meldes. Av etnisk norske er det nok overvekt av aleneforsørgere, men også par. Kort oppsummert jobber vi med alle samfunnslag Anonymous poster hash: 97573...ff8 Er forklaringen på at flere fremmedkulturelle og aleneforsørgere meldes, muligens fordommer knyttet til disse gruppene? Eller tenker du årsaken er en annen? Anonymous poster hash: 653de...079 Jeg har sjelden inntrykk av at bekymringsmeldinger er basert på fordommer. Fremmedkulturelle har oftere dårlig økonomi, opplevd vold og andre former for omsorgssvikt i egen oppvekst, traumatiserte pga krig mm som virker negativt inn på foreldreferdigheter. Aleneforsørgere er også ofte lavtlønnet, gjerne i foreldrekonflikt med den andre parten mm I tillegg forekommer alt det som er nevnt over, og rus, psykiatri mm i alle etnisiteter og familiekonstellasjoner, bare at noen grupper er oftere innom oss! Anonymous poster hash: 97573...ff8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 En annen årsak til at aleneforsørgere oftere blir fratatt barna eller er i langvarig oppfølging er jo at i familier med to foreldre så kan den ene "ta over" en del av den viktige omsorgen om den andre ikke er så godt fungerende. Dermed blir bo og livskvaliteten til barnet ganske god allikevel fordi det har en oppegående forelder i huset. Om det kun er en forelder og den er dårlig fungerende så vil det ikke være noen andre som kan gi barnet det det trenger. Derfor blir disse barna oftere flyttet. Vært borti mange saker der det er to foreldre som bor sammen, hvor den ene er flink, snill og stabil mens den andre kanskje er alvorlig psykisk syk. Ofte blir det ikke noen sak av det fordi den friske forelderen er flink til å ta vare på barna og sørge for at de blir blir skånet for den andres sykdom når det er nødvendig. Da vil det ofte være en vurdering på at barna vil ta mer skade av å bli flyttet enn å bli hjemme. Barn blir bare flyttet om man mener det er til mer skade at de blir hjemme. Anonymous poster hash: 57d73...ae9
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Ja kjenner to som mistet barna sine å det ble brukt mot begge to at de var alenemamma. Anonymous poster hash: 69196...290
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 MYE vold mot barn i fremmendkultur-familiene som blir meldt til barnevernet. Grov grusom vold. Jobber i barnevernet selv. Anonymous poster hash: b1dbd...75d
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 Jobber i skolen og har vært med på 3 BV-saker iløpet av mine 2 år som lærer. 2 av familien var av utenlandsk bakgrunn, mens den siste etnisk norsk. I de to utenlandske var det sammensatt problematikk med omsorgssvikt, uskikkethet som var utfordringen. I den "norske" var det snakk om vold. Som nevnt over er både norske eneforsørgere/familier og utenlandske eneforsørgere/familier involvert. Jeg føler ikke at vi er mer "ute" etter utenlandske familier, men vi har hatt flere utfordringer (uten at BV nødvendigvis har vært involvert) med f.eks manglende utstyr,klær,manglende matpakke, uflidde og ustelte barn, trøtte og slitne unger pga ustrukturere leggetider osv. enn med "norske" familier. Anonymous poster hash: 949a4...3ee
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #11 Skrevet 1. februar 2015 Jobber også i barnevernet, og er for så vidt enig i at aleneforsørgere er overrepresentert. Det er i hovedsak de foreldrene som krangler om omsorgen og samværet med barna, uten å klare å se barna. Og det er mange! Ellers så er det like vanlig med omsorgssvikt i familier med to foreldre! Anonymous poster hash: 18ba6...fe7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå