Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Har siden ungdomskole-alder(eller kanskje til og med før) hatt diverse plager. Da jeg var 16-17 var det meningen at jeg skulle henvises til revmatolog fordi det var en liten mistanke om leddgikt, men husker ikke helt hva som skjedde som gjorde at jeg aldri kom meg dit... Nå er jeg 24 år, og har fortsatt hatt disse plagene svakt i i hvert fall 10 år. Den siste måneden derimot, har jeg hatt mye oftere og kraftigere smarter i ledd, enda trøttere enn før (esten altid følt meg "kronisk trøtt") ++. Jeg er alene med en to-åring, så med smertene, utslittheten, og alt ansvaret alene for den lille gjør meg enda mer utslitt... Anonymous poster hash: a1091...845
ærlig talt Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 Det er umulig å si da fibromyalgi oppleves så forskjellig fra person til person. Jeg råder deg til å ta kontakt med fastlegen din for utredning. Du kan blant annet bli tilbudt fysioterapi og kurs. Stress er forøvrig en faktor som påvirker fibromyalgi i sterk grad. Sånn sett kan du oppleve bedring om du lærer deg å stresse ned. Er du overvektig vil du også sannsynligvis oppleve mindre smerter om du går ned i vekt.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Det er umulig å si da fibromyalgi oppleves så forskjellig fra person til person. Jeg råder deg til å ta kontakt med fastlegen din for utredning. Du kan blant annet bli tilbudt fysioterapi og kurs. Stress er forøvrig en faktor som påvirker fibromyalgi i sterk grad. Sånn sett kan du oppleve bedring om du lærer deg å stresse ned. Er du overvektig vil du også sannsynligvis oppleve mindre smerter om du går ned i vekt. Takk for svar. Jeg veier mellom 55 og 60 kg (svinger litt i perioder) så er ikke overvektig. Har vært sykemeldt i omtrent et halvår pga stress og depresjon, så du har nok rett.. har fysioterapi(både trening og psykomotorisk) og samtaleterapi. Redd for å bli sett på som hypokonder om/når jeg kommer med dette og.... Anonymous poster hash: a1091...845
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 Fibromyalgi kan forverre seg akkurat så fort du vil! Det er bare å dra til legen og fortelle at du er blitt SÅ mye verre. De fleste med fibromyalgi har også veldig lyst til å få ME diagnosen, så hvorfor ikke ta det i samme slengen, når du først er hos legen, liksom? Go for it! Anonymous poster hash: 8f3a3...af1
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 Fibromyalgi kan forverre seg akkurat så fort du vil! Det er bare å dra til legen og fortelle at du er blitt SÅ mye verre. De fleste med fibromyalgi har også veldig lyst til å få ME diagnosen, så hvorfor ikke ta det i samme slengen, når du først er hos legen, liksom? Go for it! Anonymous poster hash: 8f3a3...af1 Hva var det for et idiotisk svar? Du har ikke så mye oppe i knollen du??? Anonymous poster hash: 1afcb...591
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Fibromyalgi kan forverre seg akkurat så fort du vil! Det er bare å dra til legen og fortelle at du er blitt SÅ mye verre. De fleste med fibromyalgi har også veldig lyst til å få ME diagnosen, så hvorfor ikke ta det i samme slengen, når du først er hos legen, liksom? Go for it! Anonymous poster hash: 8f3a3...af1 Hva var det for et idiotisk svar? Du har ikke så mye oppe i knollen du??? Anonymous poster hash: 1afcb...591 Men det er jo sant! Anonymous poster hash: 8f3a3...af1
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Det er så absolutt ikke sånn det er med fibromyalgipasientene. Men det som er at på mange kan det være vanskelig å finne ut om det er fibromyalgi eller ME da det er svært mange likhetstrekk. Også med fibromyalgi blir man svært sliten/utmattet, fatique. Man må rett og slett lære seg til å leve med fibromyagien. Finne ut hva som er riktig for deg. Jeg har vært på kurs for å lære dette. Noen mente de ble verre av div. grønnsaker, som feks, paprika, noen kunne ikke spise svinekjøtt. Som HI har jeg nok hatt dette i mange mange år uten å vite om det. Har jeg hatt vondt noen steder har jeg bare tenkt at det er leddgikten jeg fikk påvist som 3 åring. Som sagt man må finne sin måte og leve med dette på. Men først og fremst må du få diagnosen påvist av en revmatolog. Anonymous poster hash: 43701...af4
ærlig talt Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Fibromyalgi kan forverre seg akkurat så fort du vil! Det er bare å dra til legen og fortelle at du er blitt SÅ mye verre. De fleste med fibromyalgi har også veldig lyst til å få ME diagnosen, så hvorfor ikke ta det i samme slengen, når du først er hos legen, liksom? Go for it! Anonymous poster hash: 8f3a3...af1 Javel, hvor kommer all denne bitterheten fra? Fibromyalgi trenger ikke være noe krise det. Og det er på ingen måte en gratisbillett til hverken sykmelding eller ufør. Du framstår som meget usympatisk, selv om jeg egentlig tror du troller for å fyre opp stemninga
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 Det er så absolutt ikke sånn det er med fibromyalgipasientene. Men det som er at på mange kan det være vanskelig å finne ut om det er fibromyalgi eller ME da det er svært mange likhetstrekk. Også med fibromyalgi blir man svært sliten/utmattet, fatique. Man må rett og slett lære seg til å leve med fibromyagien. Finne ut hva som er riktig for deg. Jeg har vært på kurs for å lære dette. Noen mente de ble verre av div. grønnsaker, som feks, paprika, noen kunne ikke spise svinekjøtt. Som HI har jeg nok hatt dette i mange mange år uten å vite om det. Har jeg hatt vondt noen steder har jeg bare tenkt at det er leddgikten jeg fikk påvist som 3 åring. Som sagt man må finne sin måte og leve med dette på. Men først og fremst må du få diagnosen påvist av en revmatolog. Anonymous poster hash: 43701...af4 Har du (eller evt. andre her inne på forumet) lyst til å fortelle litt om hva som gjorde at du ble utredet for dette og hva som gjorde at du fikk diagnosen? Jeg håper egentlig på at dette bare er innbilning... jeg har ikke veldig lyst til å ta dette opp hos legen, med tanke på det jeg skrev i forrige innlegg... HI Anonymous poster hash: a1091...845
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 Fibromyalgi kan forverre seg akkurat så fort du vil! Det er bare å dra til legen og fortelle at du er blitt SÅ mye verre. De fleste med fibromyalgi har også veldig lyst til å få ME diagnosen, så hvorfor ikke ta det i samme slengen, når du først er hos legen, liksom? Go for it! Anonymous poster hash: 8f3a3...af1 Hva var det for et idiotisk svar? Du har ikke så mye oppe i knollen du??? Anonymous poster hash: 1afcb...591 Men det er jo sant! Anonymous poster hash: 8f3a3...af1 For et grusomt menneske du er. Håper du stifter bekjentskap med karma. Anonymous poster hash: 29b05...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå