sug lut Skrevet 1. februar 2015 #26 Skrevet 1. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. Det kan godt være at det er forsket på, men jeg kjenner mange flere "uintelligente" ateister enn jeg kjenner "uintelligente" kristne, muslimer eller andre fra andre religioner. Det er også ganske respektløst å alltid måtte påpeke at man mener at religiøse fortellinger er eventyr. Vitenskapen handler om å kunne bevise ting og at dersom det er bevist er det sant, men man kan hverken motbevise eller bevise Gud. Svogerforskning er ikke spesielt holdbart. Hvis du vil ha noen pekere ut til faktisk forskning kan du fx starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence
Iiiiik Skrevet 1. februar 2015 #27 Skrevet 1. februar 2015 Det er jo spesielt også for mannen din at du nå fremstår annerledes enn før dere fikk barn. Han etablerte seg med en kvinne med omtrent samme forhold til religion som ham selv og lever nå med en som utøver kristen tro. Han løser det ikke akkurat på en moden måte, men jeg skjønner ham hvis han synes det er vanskelig. Det høres ut som om dere begge sørger for at den andre gir dere det dere ikke vil ha. Kanskje dere trenger hjelp til å snakke om dette, eller kanskje dere klarer det selv. Sånn som dere løser det nå, driver dere hverandre fra hverandre og begge føler seg misforstått av den som burde skjønt mest.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2015 #28 Skrevet 1. februar 2015 Jeg skjønner at det er ille at han ikke respekterer din tro, men jeg skjønner likevel hvorfor han gjør det han gjør. Han tror virkelig ikke på religion, og syntes nok det er ille at du bruker tiden din eller tiden han syntes burde vært brukt på familien til noe han syntes er eventyr og tull. Man skal jo respektere andres tro, men det er vanskelig når man virkelig tror det er tull. Logikken er jo ikke på de religiøses side. Vi var jo ikke kristne i Norge, men ved valget om å bøte med livet eller 'tro', så valgte jo de overlevende å 'tro', og deres barn ble hjernevasket til å tro. Hvordan kan man tro på en Gud som ikke er god? Han dreper uskyldige hver dag, og han drepte med vilje alle som ikke var med i Noa's ark fordi han ikke var fornøyd med det han hadde skapt. Hvorfor kan muslimer ikke spise svinekjøtt når kristne kan, for Jesus og Mohammed hadde jo samme sjef! En kristen blir bigamist i himmelen om ex kona dør tidlig og han gifter seg på nytt. Jeg kom nå med motargumenter til din tro selv om jeg respekterer din tro. Noen vil nå mene at jeg ikke respekterte troen din fordi jeg argumenterte i mot, men er respekt det samme som å godta og ikke stille kritiske spørsmål? Anonymous poster hash: 633df...cc8
Novemberdama Skrevet 1. februar 2015 #29 Skrevet 1. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. Er det forska på det, altså? Kjenner mange intelligente folk som er religiøse, og synes slike haldningar som du ytrar her er skikkeleg respektlaust og tåpeleg. http://www.nrk.no/viten/sammenheng-mellom-tro-og-iq-1.11179377 Nok en gang sitter jeg, nesten målløs, og tenker at de på BIM/DIM ikker er som alle andre. (Håper ihvertfall de ikke er som de fleste andre i samfunnet!) I går var det en tråd hvor noen lurte på hvilken farge på ulltøy til barn de likte best!?!? Og de ville at man skulle rangere og komme med flere fargeforslag!?!?! Hva skjer i topplokket på visse mennesker? En annen lurte på hvor mange det var her inne som snakket nynorsk! I dag er man altså dum om man ikke tror på eventyr! Hurra for DIM-damene, god underholdning er det ihvertfall! Heller diskutere fargen på ulltøy enn å fordømme på en slik usaklig og ond måte som du gjør. Hvem tror du at du er? Tror du det er bedre å være et menneske som nedgraderer andre, håner andre og omtaler andre mennesker for uintelligente fordi de mener/tror annerledes enn deg selv? Da vil jeg heller være et menneske med tro som diskuterer ulltøy. Jeg vet ihvertfall når jeg legger meg til å sove om kvelden, at jeg ikke har verken såret eller hånet et annet menneske. Det kan derimot ikke du. Likevel er du mer intelligent? Argumentet faller på sin egen urimelighet. Har jeg påstått at jeg er over gjennomsnittet intelligent? NEI! Jeg la frem en link hvor det er forsket på, og kommet frem til at de som ikke tror er mer intelligente enn de som tror.Hvorfor er det å kritisere eller håne noen? Det er jo fakta! Og, ja, jeg mener at om man finner det interessant å disutere om det er finest å kjøpe rød ullbody, ikke blå, så er man både teit, lavpannet og har et ganske kjedelig liv! Noen er glade i rødt, andre liker det ikke, det er ikke noe å diskutere. Det blir det samme som de som sitter her og interesserer seg for hvor høy anonym kode søkfølrjneør45545096 er i forhold til hvor høy anonym kode lahfha8686485 er! Finner man slikt interessant er det noe galt en plass! Ja du håner og latterliggjør andre mennesker når du kaller dem lavpannet og teit fordi de liker andre ting enn deg selv. I tillegg lirer du av deg at de har kjedelige liv og det er noe galt med dem. Hvis du er så lite respektfull i virkeligheten, så er du rett og slett et forferdelig menneske. Vis respekt for andres liv og meninger, slutt å tro at du har en universal sannhet og hold munn hvis du ikke klarer å si noe med et snev av folkeskikk! Og igjen, du må gjerne skrike ut at det er fakta, men likevel må jeg gjenta at noen av de mest intelligente menneskene som har levd på jorden trodde på at det var noe mer enn bare oss. Albert Einstein, Isaac Newton, Galileo Galilei, Blaise Pascal, Nicholas Copernicus...og flere! Så igjen: Argumentet faller på sin egen urimelighet! Og igjen: Hvem tror du at du er? Innbiller du deg at du er et bedre menneske? Person nr 1: Tror på Gud, men eier respekt, ydmykhet og forståelse for alle andres livssyn. Deg: Latterliggjør, håner og kaller troende mindre intelligente tåper. Eier ingen respekt, folkeskikk eller forståelse for andre. Ser du hvorfor du ikke er bedre? Jeg har aldri sagt at jeg er bedre. Jeg sier bare at de som forkaster fakta som f.eks evolusjonen ikke er særlig "gjennomtenkte" og ikke virker særlig intelligente. Og jeg sier også at det er BEVIST at de som ikke tror, i gjennomsnitt har høyere IQ enn de som tror. Jeg bryr meg ikke om å være snill og søt og fjasete, jeg svarer på spørsmålet. Om du mener jeg er frekk og ufysen kunne jeg faktisk ikke brydd meg mindre. Hvorfor skulle jeg brydd meg om hva du, en fremmed, mente om meg? Jeg svarer ærlig. Ikke mer. Ikke mindre.
Jordbærblomst Skrevet 2. februar 2015 #30 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. Er det forska på det, altså? Kjenner mange intelligente folk som er religiøse, og synes slike haldningar som du ytrar her er skikkeleg respektlaust og tåpeleg. http://www.nrk.no/viten/sammenheng-mellom-tro-og-iq-1.11179377 Nok en gang sitter jeg, nesten målløs, og tenker at de på BIM/DIM ikker er som alle andre. (Håper ihvertfall de ikke er som de fleste andre i samfunnet!) I går var det en tråd hvor noen lurte på hvilken farge på ulltøy til barn de likte best!?!? Og de ville at man skulle rangere og komme med flere fargeforslag!?!?! Hva skjer i topplokket på visse mennesker? En annen lurte på hvor mange det var her inne som snakket nynorsk! I dag er man altså dum om man ikke tror på eventyr! Hurra for DIM-damene, god underholdning er det ihvertfall! Heller diskutere fargen på ulltøy enn å fordømme på en slik usaklig og ond måte som du gjør. Hvem tror du at du er? Tror du det er bedre å være et menneske som nedgraderer andre, håner andre og omtaler andre mennesker for uintelligente fordi de mener/tror annerledes enn deg selv? Da vil jeg heller være et menneske med tro som diskuterer ulltøy. Jeg vet ihvertfall når jeg legger meg til å sove om kvelden, at jeg ikke har verken såret eller hånet et annet menneske. Det kan derimot ikke du. Likevel er du mer intelligent? Argumentet faller på sin egen urimelighet. Har jeg påstått at jeg er over gjennomsnittet intelligent? NEI! Jeg la frem en link hvor det er forsket på, og kommet frem til at de som ikke tror er mer intelligente enn de som tror.Hvorfor er det å kritisere eller håne noen? Det er jo fakta! Og, ja, jeg mener at om man finner det interessant å disutere om det er finest å kjøpe rød ullbody, ikke blå, så er man både teit, lavpannet og har et ganske kjedelig liv! Noen er glade i rødt, andre liker det ikke, det er ikke noe å diskutere. Det blir det samme som de som sitter her og interesserer seg for hvor høy anonym kode søkfølrjneør45545096 er i forhold til hvor høy anonym kode lahfha8686485 er! Finner man slikt interessant er det noe galt en plass! Ja du håner og latterliggjør andre mennesker når du kaller dem lavpannet og teit fordi de liker andre ting enn deg selv. I tillegg lirer du av deg at de har kjedelige liv og det er noe galt med dem. Hvis du er så lite respektfull i virkeligheten, så er du rett og slett et forferdelig menneske. Vis respekt for andres liv og meninger, slutt å tro at du har en universal sannhet og hold munn hvis du ikke klarer å si noe med et snev av folkeskikk! Og igjen, du må gjerne skrike ut at det er fakta, men likevel må jeg gjenta at noen av de mest intelligente menneskene som har levd på jorden trodde på at det var noe mer enn bare oss. Albert Einstein, Isaac Newton, Galileo Galilei, Blaise Pascal, Nicholas Copernicus...og flere! Så igjen: Argumentet faller på sin egen urimelighet! Og igjen: Hvem tror du at du er? Innbiller du deg at du er et bedre menneske? Person nr 1: Tror på Gud, men eier respekt, ydmykhet og forståelse for alle andres livssyn. Deg: Latterliggjør, håner og kaller troende mindre intelligente tåper. Eier ingen respekt, folkeskikk eller forståelse for andre. Ser du hvorfor du ikke er bedre? Jeg har aldri sagt at jeg er bedre. Jeg sier bare at de som forkaster fakta som f.eks evolusjonen ikke er særlig "gjennomtenkte" og ikke virker særlig intelligente. Og jeg sier også at det er BEVIST at de som ikke tror, i gjennomsnitt har høyere IQ enn de som tror. Jeg bryr meg ikke om å være snill og søt og fjasete, jeg svarer på spørsmålet. Om du mener jeg er frekk og ufysen kunne jeg faktisk ikke brydd meg mindre. Hvorfor skulle jeg brydd meg om hva du, en fremmed, mente om meg? Jeg svarer ærlig. Ikke mer. Ikke mindre. Ikke alle kristne benekter evolusjonen? Det finnes mange troende mennesker som likefullt hører på vitenskap. Man kan tro på at det finnes mer enn oss og likevel vite at jorden er eldre enn 7000 år gammel. Og ja, man skal gjerne være ærlig. Men hvorfor skal du insistere på å være ufyselig? "Jeg tror ikke på Gud, men hva andre tror er opp til dem selv" Ser du hvor enkelt det var? Å bruke stygge ord om andre som mener/tror noe annet, er ikke ærlig. Det er uforskammet!
Giss Skrevet 2. februar 2015 #31 Skrevet 2. februar 2015 Det er enkelt å respektere hverandres forskjelligheter så lenge man bare er to sammen som trives i hverandres selskap. Den dagen det er barn med i bildet forandres alt. Dette med religion/ikke religion (uansett retning) er veldig grunnleggende for oss alle. Man kan respektere hverandres forskjelligheter men når det kommer til hva man lærer barna/tar barna med på så er det ikke så greit. At barnet sosialiseres inn i en flokk/bekjentskapskrets som står for det diametralt motsatte av det man selv mener er ikke en bagatell. Dette er noe dere må få snakket skikkelig om. Det nytter ikke nå at dere før har levd fint sammen ved å være enige om å være uenige. Nå må dere bli enige om hvordan denne siden av livet skal presenteres for barna. Det er ikke akkurat modent eller klokt den måten han har slengt bemerkninger til deg, men jeg tror det klokeste du kan gjøre er å overse det og ta initiativet til at dere får snakket skikkelig om det i stedet. Det hjelper ikke å krangle eller fokusere på sine sårete følelser. Om familien skal fungere i fremtiden er dere nødt til å finne ut hvordan dere i felleskap skal handtere dette. Det handler om respekt begge veier og hvilke valg dere tar for barna før de er gamle nok til å ta sine egne valg.
Luksusdyret Skrevet 2. februar 2015 #32 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. LINK! Jeg er ikke kristen eller troende generelt, men har aldri hørt om slik forskning, og har heller ikke merket at mine kristne venner er noe dummere enn meg.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #33 Skrevet 2. februar 2015 Her er jeg og mannen ateister. Familiene våre er også det. Jeg respekterer at folk er personlig kristne, forskjellsbehandler ikke folk på den måten. Men det jeg synes er rart er at folk her oppriktig tror at Gud er den som hjelper dem gjennom livet. Alt fra maten på bordet til toppkarakter på eksamen. Jeg forstår virkelig ikke dette. Det er ene og alene MIN innsats at jeg har toppkarakter på en viktig eksamen, MIN innsats gjennom studiet som gjorde at jeg fikk som og nå tjener penger som kan brukes til hus og mat på bordet. Hva har Gud å gjøre oppi dette her? Slike ting forstår jeg rett og slett ikke. Men på en annen side. Min svigermor mistet en sønn for mange år siden, 2 år gammel. Hun flyttet og meldte seg inn i en menighet på nye stedet. Hun er ikke kristen men opplevde en tilhørighet i det samfunnet. Så det forstår jeg da man trenger omsorg og noen å høre til oss. Men kristendommen er intressant, men bibelen er for meg en eventyrbok med ingen sannheter. Jeg dømmer ikke folk jeg kjenner som er kristne, men blir irritert av Jehova som kommer på døra og maser. De sender jeg på dør med en gang. Din mann respekterer deg kanskje ikke på en veldig voksen måte, men du må respektere at han ikke er religiøs. Dere må møtes på halvveien. Anonymous poster hash: b0d61...771
beef sister Skrevet 2. februar 2015 #34 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. LINK! Jeg er ikke kristen eller troende generelt, men har aldri hørt om slik forskning, og har heller ikke merket at mine kristne venner er noe dummere enn meg. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289608000238 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289608001013 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289611000912 http://spq.sagepub.com/content/73/1/33 Du må nesten forstå hva statistikk er for noe, da, så du får vurdere om det er noe poeng i å kjøpe tilgang.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #35 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. Vis meg gjerne den forskningen! Det at du kaller religion "eventyr" sier i beste fall om deg at du ikke aner noe om hva religion dreier seg om. Jeg er ikke religiøs selv, men vet veldig godt forskjellen på religion og eventyr. Og derfor respekterer jeg, til en viss grad, andre menneskers tro. Anonymous poster hash: ccd96...36f
Sage90 Skrevet 2. februar 2015 #36 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. Det kan godt være at det er forsket på, men jeg kjenner mange flere "uintelligente" ateister enn jeg kjenner "uintelligente" kristne, muslimer eller andre fra andre religioner. Det er også ganske respektløst å alltid måtte påpeke at man mener at religiøse fortellinger er eventyr. Vitenskapen handler om å kunne bevise ting og at dersom det er bevist er det sant, men man kan hverken motbevise eller bevise Gud. Svogerforskning er ikke spesielt holdbart. Hvis du vil ha noen pekere ut til faktisk forskning kan du fx starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence Har du i det hele tatt lest hva som står der selv? Der står det at det i det siste har blitt koblet en negativ link mellom religiøsitet og intelligens, men så står det også at: "The frequency of church visits is however positively correlated with education level in English-speaking countries as well as in Protestantic Europe."
Novemberdama Skrevet 2. februar 2015 #37 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo forsket på at de som ikke er religiøse har høyere intelligens enn de som tror på eventyr. For meg er det helt vanvittig at mennesker ikke har kommet lenger enn at de fortsatt tror på slikt vås, men jeg respekterer de som gjør det og sier ikke høyt hvor tåpelige jeg syntes de er. LINK! Jeg er ikke kristen eller troende generelt, men har aldri hørt om slik forskning, og har heller ikke merket at mine kristne venner er noe dummere enn meg. Nå ligger det flere linker her da..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2015 #38 Skrevet 2. februar 2015 Knis. Jeg blir alltid så satt ut av folk som tror deres omgangskrets sier noe om forskning generelt. Anonymous poster hash: 29acb...e7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå