Gå til innhold

Hvem av disse har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

A selger en vare på finn.no, B tar kontakt og er interessert. Varen må sendes, og B spør hva porto kommer på. A anslår en ca sum, B aksepterer det og oppgir adresse. B hører ikke mer fra A før varen ligger i posten, og A tar kontakt og ber om betaling. Det viser seg at porto har kommet på nesten tre ganger så mye som A anslo. For B medfører dette at hun må betale nesten samme pris til sammen som for ny vare (og denne varen er relativt godt brukt). 

B er min venninne, jeg har sagt til henne at hun ikke bør betale mer enn det A anslo, siden hun aldri samtykket i å betale mer. A er ikke mottakelig for kritikk, og mener "det er slikt en bare må regne med" når man skal ha en vare tilsendt. 

Det dreier seg ikke om veldig store summer, men B har ikke veldig god råd.

Anonymous poster hash: 042a7...b53
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selger burde tatt kontakt igjen for å oppgi eksakt porto. 

Samtidig burde kjøperen sagt at hun kjøper varen til oppgitt pris, med oppgitt porto. 

Anonymous poster hash: 99e39...adc
Skrevet

De har vel litt skyld begge to, synes jeg. Det er ikke vanskelig å finne ut porto, det er bare å gå inn på posten sine nettsider. Dette kunne kjøperen også gjort. Samtidig må jo selgeren bare ha tippet på porto uten å sjekke, siden det ble så mye mer? De burde ha avtalt pris og porto skikkelig på forhånd.

Anonymous poster hash: 1d30b...451
Skrevet

De har vel litt skyld begge to, synes jeg. Det er ikke vanskelig å finne ut porto, det er bare å gå inn på posten sine nettsider. Dette kunne kjøperen også gjort. Samtidig må jo selgeren bare ha tippet på porto uten å sjekke, siden det ble så mye mer? De burde ha avtalt pris og porto skikkelig på forhånd.

Anonymous poster hash: 1d30b...451

Men hvis selger ikke visse burde hun vel ha sagt at hun ikke visste, og sagt til kjøper at hun måtte finne det ut selv (og oppgitt vekt)? Og i det minste spurt om kjøper fremdeles var interessert da prisen ble langt dyrere enn først anslått. Kan man bare plutselig kreve at noen skal betale penger de aldri har samtykket i? Jeg mener venninnen min er i sin rett til ikke å betale mer enn selger først anslo.

HI

Anonymous poster hash: 042a7...b53

Skrevet

Enig med deg. Selger må jo også skjønne at ingen er interessert i å betale for så dyr frakt/pprto når totalsummen da tilsier at du kan få kjøpt varen ny/ubrukt. Selger skulle ha informert om endret pris på portoen!

Anonymous poster hash: 796d8...8af

Skrevet

Det er det som gjør at det er så viktig å være klar og tydelig i kommunikasjon med selger/kjøper. Så lenge det ikke har vært fastsatt en pris, men kun anslått at det blir sånn og sånn, så er det egentlig ingen som har rett. Eller, kjøper har godtatt å kjøpe varen, men de har ikke avtalt en fast pris (pris for vare inkl porto). 

Selger skulle ha satt en fast pris inkl porto, eller kjøper skulle ha krevd dette før varen ble sendt. Hvis de ikke blir enige så kan det vel klages som en tvist til finn, har ikke de et organ for å mekle i tvistesaker? 

Anonymous poster hash: a4f3a...2ee
Skrevet

Kommer helt an på hvordan ordene har falt.

Anonymous poster hash: 255cf...a5b

Skrevet

De har blitt enige om varens tilstand (regner jeg med), og pris kjøper er villig til å betale. Da må selger forholde seg til avtalen han/hun har gjort med kjøper. Mener din venninne skal betale det de har avtalt!

Anonymous poster hash: a6bd2...97d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...