Gå til innhold

Filosoferer deres 5-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min snart 5-åring spurte i dag noen ganske reflekterte spørsmål, sånn helt ut av det blå:

"Hvordan ble de første menneskene født? Når de var de første, så er det jo ingen som kan ha fødd dem?" Jeg svarte at det vet ingen, men at noen mener at det er Gud som har skapt de første menneskene. Barnet spurte da "Hvem er det som lagde Gud, da?". Jeg må innrømme at jeg ble litt perpleks, da jeg syntes det var avansert refleksjon for et så lite barn (min 7åring har aldri stilt den type spm, i alle fall). Etter litt mer samtale, slo barnet fast at det må i alle fall ha vært mange hundre mennesker siden det første mennesket ble "laget".

Er det en liten filosof in spe jeg har, eller er dette "vanlig" filosofering for 5-åringer?

Anonymous poster hash: 5b50b...927
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søtt og fint, men ikke veldig uvanlig :)

Anonymous poster hash: e359a...9db
Skrevet

Jeg tenker det er helt "vanlig", siden min 4,5 åring er slik du beskriver - har ikke tenkt over det. Har en yngre også, blir jo morsomt å se om han blir likedan, har som sagt ikke tenkt over det :P

Anonymous poster hash: bdeff...023
Skrevet

Hvorfor svarte du at det ikke er noen som vet? Vi vet jo at menneskene stammer fra apene, det vet både 7 åringen og 4 åringen her etter spørsmål de har kommet med.

Anonymous poster hash: da302...1f7
Skrevet

Det kan jo også være at jeg enda ser på henne som "babyen", selv om hun blir 5 om noen mnd og egentlig begynner å bli stor. :) Artig samtale, uansett.

Skrevet

Hvorfor svarte du at det ikke er noen som vet? Vi vet jo at menneskene stammer fra apene, det vet både 7 åringen og 4 åringen her etter spørsmål de har kommet med.

Men man vet jo ikke hvordan det første livet oppsto! Dersom jeg hadde forklart at vi "stammer fra apene" hadde jo jenta trodd at det var aper som fødde de første menneskene. Jeg kunne gjerne forklart evolusjonen, men det gir ikke svar på hvordan det hele først oppsto. Det er det faktisk ikke noen som kan forklare fullt ut.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Håper datteren min blir en liten filosof :) Det er så viktig å ta barna seriøst når de stiller slike spørsmål og mange barn har så utrolig mange, reflekterte tanker. Jeg syns det er så spennende å høre om barn som stiller eksistensielle spørsmål og hører man etter kan man faktisk lære en god del.

Hva man personlig tror på eller mangler av tro så syns jeg det er viktig å være ærlig og si at noen tror slik og andre tror på noe annet.

Ingen har jo svaret på alle de store spørsmålene om livet og døden, og støtte barnet i å finne sin tro/filosofi på en god måte uten å skulle prakke på barnet sitt eget.

Mulig du kan glede deg til flere slike spennende innspill og filosoferinger :)

Skrevet

Min filosoferer litt han også, kanskje ikke like Dypt men likevel : Mamma....hva gjør fugler som har høydeskrekk?

Anonymous poster hash: f349b...5c1
Skrevet

som evolusjonsbiolog må jeg desverre arrestere deg litt. Menneskene stammer IKKE fra apene, vi har felles stamfar med apene. På denne måten er det lettere å forstå at  det ikke er slik at en ape plutselig får en menneskebaby, men at vi har en gradivis utvikling av trekk gjennom naurlig utvalg som til slutt gjør at en art blir til to ulike arter grunnet.

Ellers tror jeg det er ganske vanlig at 4-5 åringer stiller "de store spørsmålene" rundt døden og livet. Det er i denne alderen de klarer å tenke litt mer abstrakt er det ikke? Min unge begynte med slike spørsmål rundt 4-års alder, og ut ifra diskusjoner med venninner tror jeg det er helt normalt ;)

Anonymous poster hash: 6afb0...0d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...