Gå til innhold

Pappahjerte i halsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er far til en gutt på fire, og har han 40%. På nyåret fikk jeg hjerte langt oppe i halsen. Sønn min kom bort, å ville veldig fortelle meg noe. Men han kunne ikke, fordi det var farlig å fortelle det til pappaen sin. Jeg prøvde forsiktig å spørre om hvem som hadde sagt det til han. Det kunne han heller ikke si, det var også farlig. Spurte da om det var noen som hadde vært slemme med han, osv.. dette ble han bare sinna for. Så jeg gav meg da.

Dette er ikke første gang han har fortalt noe lignende. Første gang prøvde jeg å ta det opp med hans mor, men hun bagateliserte det, og gikk til angrep på meg.

Uansett hva som kan ligge bak disse utsagnene, så synes jeg ikke det hører hjemme noen plass, at et barn på den alderen lærer seg å holde "hemmeligheter" fra foreldre/foresatte! 

Selv om det bare blir spekulasjoner, så ønsker jeg deres tanker, om hva som kan ligge bak dette? Og gjerne erfaringer, tips/råd etc, om hvordan jeg kan gå frem for å gå i bunns i dette.

På forhånd takk

Hilsen bekymret far

Anonymous poster hash: 1549b...82e

Anonymous poster hash: 1549b...82e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff og huff.... Slikt er aldri en god følelse.... Råder deg til å ikke gi deg hvis du har en følelse av at noe ikke er som det skal ! Klem fra meg

Skrevet

Du må bare gradvis bygge tillit og fortelle han gang på gang hvilke ting som ikke er greit og at hemmeligheter kan man fortelle til foreldrene sine .. Fordi foreldrene vil passe på deg. Si iallfall at han kan si det til deg ...fortell han en hemmelighet så kanskje han vil si en tilbake, etc ?

Anonymous poster hash: 39eba...177

Skrevet

Snakk med barnet om gode og vonde hemmeligheter. Det er noe alle burde gjøre med barna sine. Gode hemmeligheter som gjør barnet glad kan barnet fint holde for seg selv. Vonde hemmeligheter som gir vondt i magen kan barnet ALLTID fortelle til en voksen - enten mamma, pappa, en lærer, nabo etc. Vonde hemmeligheter må vi lære barna å ikke holde for seg selv. Det er også viktig å tryge barnet på at voksne kan hjelpe og at det er de voksne sitt ansvar hva som skjer etter at barnet har fortalt - da tenker jeg på at om noen truer barnet, med feks. at mamma / pappa vil dø om du forteller, at barnet kommer på barnehjem, at barnet aldri vil se foreldrene igjen osv. VIKTIG å trygge barnet på at slike trusler ikke er barnets ansvar og at den voksne barnet forteller det til kan hjelpe.

Anonymous poster hash: e3f7c...490
Skrevet

Vet ikke om det kan ha noe for seg, men jeg har fra veldig tidlig av sagt til sønnen min at de som sier at du ikke må fortelle mamma ting for det er farlig er bare tull. Alle de som sier det snakker ikke sant.

Og dersom noen gjør noe mot deg og så sier de skal gjøre slemme ting mot mamma eller andre snakker heller ikke sant.

Så vi har laget en hemmelighet om at når noen sier noe sånt så må vi fortelle det, bare mellom oss.

Gjennom mine jobber og utdanninger har jeg sett og hørt så mye at alle sluser er åpne her.

Prøv å fortelle han at pappa er en han kan dele alt med, at ingen kan ta pappa, og forsøk og nærme deg han gradvis.

Evt be ha tegne hemmelige tegninger av det beste og verste han vet!

Føler med deg.

Skrevet

Off forstår godt at du reagerer.

Hvis du føler at det er noe galt, tror jeg at jeg ville bedt moren om at dere kan ta en samtale og si at du er bekymret. Hvis hun vet hva det kan være så må jo hun si det til deg.

Funker det, hadde jeg snakket med ped leder dersom han går i barnehage. Eller helsesøster. Dette kan du informere moro at du tenker å gjøre hvis hun bare blåser av det.

Lykke til, håper du finner ut av det og kan hjelpe gutten din!

Anonymous poster hash: 11b1e...96b

Skrevet

Har du prøvd å fortelle ham en hemmelighet? Kanskje han føler at han kan dele sin hemmelighet med deg, om du viser at hemmeligheter kan deles med noen man stoler på. Men det bør være en skikkelig hemmelighet, fireåringer er jo smarte, og krever alvor. Kanskje du kan fortelle om noe du synes er skummelt? Eller om en gang du har vært redd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...