Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Jeg er av utenlandsk opprinnelse, men snakker og forstår norsk veldig godt. Jeg er gift med en norsk mann, og vi har et barn i barnehagealder. Barnet snakker både norsk og mitt morsmål flytende, så jeg snakker begge deler til henne. Vi sto utenfor barnehagen sitt gjerde og snakket sammen på mitt morsmål, da en 5 år gammel gutt roper over gjerdet: "Snakk norsk!! I Norge snakker vi norsk!!" Jeg ble litt forskrekket og svarte tilbake at vi snakker begge språk. Da svarte han "Jeg liker ikke måten du snakker på, jeg trenger ikke høre på deg når du snakker sånn!!" Så løp han. Jeg er en voksen kvinne og kan sagtens riste av meg slike ord, men min datter ble svært forlegen og nedbrutt. Jeg synes det er skremmende at så små barn har lært slike holdninger. Og skremmende at dette barnet muligvis da snakker slik til andre barn, som selvfølgelig vil bli påvirket. Skal jeg nevne dette for pedagogisk leder? Er en veldig god barnehage ellers, vi har god dialog med de ansatte og de er dyktige med barna. Anonymous poster hash: 4838f...640
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ville nok sagt i fra ja. Her må man jo gå inn og forsøke endre noen holdninger, men jeg tenker jo at dette er noe barnet ikke har funnet på helt av seg selv heller. Hadde det vært mitt barn som slengte fra seg slike bemerkninger, så hadde jeg helt klart hatt lyst på tilbakemelding fra barnehagen om det. Klart dere skal få snakke deres morsmål! Anonymous poster hash: 89c28...b07
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 Ja det ville jeg ha tatt opp. For en fryktelig rar ting av et så lite barn. Skjønner godt at datteren din ble trist Anonymous poster hash: f9462...3d8
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ville gått inn sporenstreks og fått tak i den første voksne jeg så for å få identifisert ungen. Ikke for å kjefte ham ut selvsagt, men fordi dette barnet trenger å høre hva som er ok og ikke via rolig samtale fra en voksen han kjenner (fra egen avdeling altså, ikke fra deg). Og denne samtalen burde funnet sted kun kort tid etter hendelsen, siden denne hendelsen mest sannsynlig ikke fester seg hos ham på samme måte som hos din datter. Skremmende! Skjønner veldig godt at du reagerer! Anonymous poster hash: 1bc08...434
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Er du helt dust? Vet du ikke at et andrespråk er en berikelse? Anonymous poster hash: 1bc08...434
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Han har rett? Så du mener jeg ikke skal få snakke mitt morsmål? Kanskje det er ditt barn jeg møtte. HI Anonymous poster hash: 4838f...640
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Snakker du spansk med barna dine når du er i Spania eller Svensk når du er i Sverige? Ikke det nei? Da kan du vel egentlig ikke si noe. Anonymous poster hash: a3346...eb5
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 Takk til dere andre som har svart! Jeg tenker det samme som dere, at dette er holdninger hjemmefra. Og det er virkelig trist å høre slike ord fra et lite barn. Kanskje det kunne vært lurt å si ifra. De burde snakke med ham, og kanskje foreldrene, om hvordan man snakker til andre og gjerne hvordan man viser respekt for hverandres ulikheter. HI Anonymous poster hash: 4838f...640
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Han har rett? Så du mener jeg ikke skal få snakke mitt morsmål? Kanskje det er ditt barn jeg møtte. HI Anonymous poster hash: 4838f...640 Om du snakket ditt morsmål rundt meg ville jeg følt ubehag ja. Jeg er veldig for inkludering, og det er lite inkluderende å snakke ett språk de færreste rundt deg forstår. Hvem vet, kanskje du står og snakker dritt om meg rett foran meg uten at jeg forstår det. Eller om barna i bhg. Jeg har ikke skrevet at du ikke skal få snakke morsmålet ditt. Men det er ubehagelig for andre rundt når du snakker det ved store samlinger. Da bør alle snakke samme språk. Anonymous poster hash: 2cbcf...712
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #11 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Snakker du spansk med barna dine når du er i Spania eller Svensk når du er i Sverige? Ikke det nei? Da kan du vel egentlig ikke si noe. Anonymous poster hash: a3346...eb5 Om jeg bodde i spania ville jeg selvfølgelig brukt spansk hovedsaklig så godt det hadde latt seg gjøre, ja. Anonymous poster hash: 2cbcf...712
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 30. januar 2015 #12 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ville tatt det opp på en hyggelig måte. Kanskje de kan ha et prosjekt der de lærer om fremmede språk og kulturer, der man løfter frem de ulike språkene og landene dere har i bhg. (Sikkert en svensk assistent/ et barn med utenlandske foreldre annet enn dere også!) på den måten utvide horisonten til dette barnet og de andre barna. Kanskje du også kan komme med smakebiter på mat fra ditt land etc etc. Lærer de det ikke hjemme, kan bhg hjelpe til.... 😉
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #13 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Han har rett? Så du mener jeg ikke skal få snakke mitt morsmål? Kanskje det er ditt barn jeg møtte. HI Anonymous poster hash: 4838f...640 Om du snakket ditt morsmål rundt meg ville jeg følt ubehag ja. Jeg er veldig for inkludering, og det er lite inkluderende å snakke ett språk de færreste rundt deg forstår. Hvem vet, kanskje du står og snakker dritt om meg rett foran meg uten at jeg forstår det. Eller om barna i bhg. Jeg har ikke skrevet at du ikke skal få snakke morsmålet ditt. Men det er ubehagelig for andre rundt når du snakker det ved store samlinger. Da bør alle snakke samme språk. Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Men det angår da ikke deg om jeg snakker fransk med mitt barn? Det er overhodet ikke noe som du eller noen andre skal blande dere i. Jeg har lært meg veldig godt norsk, og holder enhver kommunikasjon på norsk med barnehage, kollegaer og hvor jeg ellers er i samtale med nordmenn. Men når jeg da er fransk, så faller det meg veldig naturlig å snakke fransk med min familie. Jeg snakket med mitt barn på mitt morsmål, et språk hun behersker like godt som norsk. Og det er vårt valg! Det var ikke en samtale som angikk noen andre og ingen andre deltok i samtalen. Så hvorfor kan du da kreve at vi snakker norsk? Ønsker du gjerne å høre hva alle andre snakker om? Å mestre flere språk er en god egenskap i en verden som blir mindre og mindre! Jeg synes det er trist å møte holdninger som dine! HI Anonymous poster hash: 4838f...640
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #14 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Han har rett? Så du mener jeg ikke skal få snakke mitt morsmål? Kanskje det er ditt barn jeg møtte. HI Anonymous poster hash: 4838f...640 Om du snakket ditt morsmål rundt meg ville jeg følt ubehag ja. Jeg er veldig for inkludering, og det er lite inkluderende å snakke ett språk de færreste rundt deg forstår. Hvem vet, kanskje du står og snakker dritt om meg rett foran meg uten at jeg forstår det. Eller om barna i bhg. Jeg har ikke skrevet at du ikke skal få snakke morsmålet ditt. Men det er ubehagelig for andre rundt når du snakker det ved store samlinger. Da bør alle snakke samme språk. Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Jeg er ikke enig. Sitter man i et selskap med andre mennesker, bør kanskje språket være det samme. Jeg er også for inkludering, men i denne situasjonen var det absolutt ingen grunn til at hun kunne snakke morsmål til barnet sitt. Om du er paranoid og tror alle som snakker et språk du ikke forstår bare snakker dritt om de rundt seg, da bør du kanskje ta deg en titt i speilet. Anonymous poster hash: 89c28...b07
Jordbærblomst Skrevet 30. januar 2015 #15 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Snakker du spansk med barna dine når du er i Spania eller Svensk når du er i Sverige? Ikke det nei? Da kan du vel egentlig ikke si noe. Anonymous poster hash: a3346...eb5 Om jeg bodde i spania ville jeg selvfølgelig brukt spansk hovedsaklig så godt det hadde latt seg gjøre, ja. Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Jasså du? Du ville skiftet språk automatisk uansett hvor du reiste i verden? Beklager, men det har jeg veldig vanskelig for å tro på! Du burde klare å respektere at andre snakker et annet språk enn norsk i private samtaler.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #16 Skrevet 30. januar 2015 Når dere står utenfor barnehagen og snakker, må dere kunne snakke hvilket språk dere vil. Hadde dere vært inne i barnehagen blant flere, ville det vært respektløst å snakke et språk ingen andre forstår. Ihvertfall når man behersker norsk! Dette er normal folkeskikk. Blir som å stå og hviske i øret til hverandre for at andre ikke skal høre. Anonymous poster hash: 25462...816
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #17 Skrevet 30. januar 2015 Dette bør du absolutt ta opp. Når gutten tydeligvis ikke får riktig oppdragelse hjemmefra, er det flott at barnehagen og andre foreldre kan supplere. Og til anonym over her som er enig med gutten.. hva skal man si? Håper din rase dør ut snart. Anonymous poster hash: 25eb6...185
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #18 Skrevet 30. januar 2015 Når dere står utenfor barnehagen og snakker, må dere kunne snakke hvilket språk dere vil. Hadde dere vært inne i barnehagen blant flere, ville det vært respektløst å snakke et språk ingen andre forstår. Ihvertfall når man behersker norsk! Dette er normal folkeskikk. Blir som å stå og hviske i øret til hverandre for at andre ikke skal høre. Anonymous poster hash: 25462...816 En far i barnehagen er fra indre Trøndelag. Han er komplett umulig å forstå når han snakker med sitt barn. Neste gang jeg treffer ham skal jeg be ham snakke bokmål slik at jeg lettere kan overhøre samtalen de to i mellom. 😊 Anonymous poster hash: 175af...685
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #19 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Han har rett? Så du mener jeg ikke skal få snakke mitt morsmål? Kanskje det er ditt barn jeg møtte. HI Anonymous poster hash: 4838f...640 Om du snakket ditt morsmål rundt meg ville jeg følt ubehag ja. Jeg er veldig for inkludering, og det er lite inkluderende å snakke ett språk de færreste rundt deg forstår. Hvem vet, kanskje du står og snakker dritt om meg rett foran meg uten at jeg forstår det. Eller om barna i bhg. Jeg har ikke skrevet at du ikke skal få snakke morsmålet ditt. Men det er ubehagelig for andre rundt når du snakker det ved store samlinger. Da bør alle snakke samme språk. Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Men nå forteller hun jo at hun sto utenfor bhg's gjerde og snakket sitt språk med én annen og ikke inne i bhg blandt alle foreldrene eller i en stor forsamling. Hvorfor i himmelens navn skal hun måtte snakke norsk til enhver tid kun fordi hun er i norge? Fordi du blir nysgjerrig når du passerer og ikke forstår hva som blir sagt? Skal flerspråkelige virkelig måtte godta å bli trakassert pga hvordan man prater på privaten? Anonymous poster hash: 3a532...194
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #20 Skrevet 30. januar 2015 Ta dette opp med barnehagen snarest! Anonymous poster hash: 72f3d...a1e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #21 Skrevet 30. januar 2015 Å så misunnelig jeg ble på barnet ditt!! Tenk å snakke to språk flytende!! Og så fransk som er et så nyttig språk i verden Barnet kommer til å ha stor nytte av hva du lærer henne. Håper du følger det opp skriftlig også, slik at hun også kan det når hun blir eldre. Til spørsmålet, gi beskjed til personalet. Slik oppførsel som gutten hadde er uhøflig!! Anonymous poster hash: 524a0...68a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #22 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Han har rett? Så du mener jeg ikke skal få snakke mitt morsmål? Kanskje det er ditt barn jeg møtte. HI Anonymous poster hash: 4838f...640 Om du snakket ditt morsmål rundt meg ville jeg følt ubehag ja. Jeg er veldig for inkludering, og det er lite inkluderende å snakke ett språk de færreste rundt deg forstår. Hvem vet, kanskje du står og snakker dritt om meg rett foran meg uten at jeg forstår det. Eller om barna i bhg. Jeg har ikke skrevet at du ikke skal få snakke morsmålet ditt. Men det er ubehagelig for andre rundt når du snakker det ved store samlinger. Da bør alle snakke samme språk. Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Men det angår da ikke deg om jeg snakker fransk med mitt barn? Det er overhodet ikke noe som du eller noen andre skal blande dere i. Jeg har lært meg veldig godt norsk, og holder enhver kommunikasjon på norsk med barnehage, kollegaer og hvor jeg ellers er i samtale med nordmenn. Men når jeg da er fransk, så faller det meg veldig naturlig å snakke fransk med min familie. Jeg snakket med mitt barn på mitt morsmål, et språk hun behersker like godt som norsk. Og det er vårt valg! Det var ikke en samtale som angikk noen andre og ingen andre deltok i samtalen. Så hvorfor kan du da kreve at vi snakker norsk? Ønsker du gjerne å høre hva alle andre snakker om? Å mestre flere språk er en god egenskap i en verden som blir mindre og mindre! Jeg synes det er trist å møte holdninger som dine! HI Anonymous poster hash: 4838f...640 Men jeg sier da ingenting på at du lærer ditt barn ditt morsmål. Der ville jeg tatt som en selvfølge at de fleste innvandrere gjør. Og noe de bør gjøre. Men når dere nå sto og snakket rett ved bhg-gjerdet så andre fikk det med seg så reagerte tydeligvis gutten på dette. Og du kan ikke forvente at en 5-åring tenker som en voksen. Han syns tydeligvis det var ubehagelig og sa ifra på den eneste måten en 5-åring vet om, nemlig rett ut. Det naturligste for han er jo å snakke norsk i Norge. Anonymous poster hash: 2cbcf...712
Tonje-84 Skrevet 30. januar 2015 #23 Skrevet 30. januar 2015 Herrejemini, selvfølgelig skal du få lov til å prate fransk med datteren din! Skjønner ikke at folk her gidder å diskutere det en gang, men ang å si ifra til bhg om uttalelsen til den 5åringen er noe annet. Jeg ville latt det gå nå, regnet jo med de sier ifra om de opplever "mobbing" eller kommentarer innenfor bhg vegger. Men egentlig tipper jeg han har glemt det alt...... Hvis det derimot skulle gjentatt seg ville jeg tatt det opp......
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #24 Skrevet 30. januar 2015 Men han har jo helt rett! Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Snakker du spansk med barna dine når du er i Spania eller Svensk når du er i Sverige? Ikke det nei? Da kan du vel egentlig ikke si noe. Anonymous poster hash: a3346...eb5 Om jeg bodde i spania ville jeg selvfølgelig brukt spansk hovedsaklig så godt det hadde latt seg gjøre, ja. Anonymous poster hash: 2cbcf...712 Jasså du? Du ville skiftet språk automatisk uansett hvor du reiste i verden? Beklager, men det har jeg veldig vanskelig for å tro på! Du burde klare å respektere at andre snakker et annet språk enn norsk i private samtaler. Her er det snakk på å bo, ikke å reise. Det er ikke sammenlignbart. Og selvfølgelig ville jeg ikke vekslet rett til ett språk jeg ikke kan, men hadde såklart lært meg språket og brukt det. Men nå er jo heller ikke dette problemstillingen her. Anonymous poster hash: 2cbcf...712
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2015 #25 Skrevet 30. januar 2015 Ta det gjerne opp med barnehagen. Jeg har både innvandrere og utvandrere i familien min så vi bruker mer enn ett språk i mange sammenhenger. Jeg forklarer for ungene mine at JEG synes det er positivt å beherske flere språk. Jeg snakker også om fordeler ved å kunne flere språk, som "tenk så kjekt at du kan snakke med nabo-barna når vi er på besøk hos onkel og tante". Jeg snakker også med dem om at av og til noen dessverre erter de som oppfører seg litt annerledes. Jeg har bodd i flere land, i noen sammenhenger er det riktig å snakke flertallets språk, i andre sammenhenger bryr jeg meg mindre om hva andre mener. Hvis mannen min og jeg er ute og spiser så bryr ikke jeg meg om at andre ikke forstår oss. Ellers så prøver jeg å lære mine barn "riktige" holdninger mtp annerledeshet, men har likevel opplevd at de f.eks. høylydt har kommentert utseendet til funksjonshemmede. Pinlig for meg, og en god anledning til å sette igang gode diskusjoner hjemme. Anonymous poster hash: 6055a...a97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå