Gå til innhold

har fått varsel om permittering/oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde første dag tilbake i jobb på mandag. Idag kom varsel om permittering / oppsigelse. Jeg var sykemeldt de 2 siste mnd før jeg gikk ut i permisjon pga en blindtarm som sprakk og operasjon. Jeg vet det ikke ble godt mottat at jeg ble sykemeldt på slutten, men siden jeg gikk med uregelmessige rier og åpning på 2cm 2,5 mnd før termin så var det uaktuelt for lege og jordmor å la meg gå tilbake i arbeid før fødsel.

Så.. hva gjør jeg nå?

Hvilket grunnlag ligger for å si meg opp? Eneste grunnen arbeidsgiver kom med var at jeg var for dyr for bedriften å ha i jobb (lønnsmessig).

Samtidig føler jeg sterkt at dette henger igjen fra sykemeldingsperioden og arbeidsgivers personlige syn på kvinner med barn. (Fravær pga syke barn ect).

Jeg er den i bedriften med lengst ansiennitet. Likevel velger arbeidsgiver beholde den som sist ble ansatt for 6mnd siden, til tross for at vi har samme stillingsbeskrivelse.

Noen som har peiling på hva mine rettigheter er, eller som har vært i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 319f0...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er mat for fagforeningen, håper du er organisert.

Anonymous poster hash: 64cd6...d98
Skrevet

Er akkurat det som er problemet, er ikke organisert..

Skrevet

Da kontakter du en advokat som kan arbeidsrett.

De koster penger. Det er risikoen ved ikke å organisere seg. Lykke til.

Anonymous poster hash: c9931...2b6
Skrevet

Og derfor koster man på seg å være organisert.

Søk på 'rettigheter for uorganiserte'

Dukker opp noen lenker. Jeg har ikke sjekket dem, men du blir nok litt klokere.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: d3b51...55b

Skrevet (endret)

Er du permittert eller oppsagt? Er du permittert, så er du ikke oppsagt, da skal du tilbake til jobb så snart det lar seg gjøre.

Dette er som du forstår to helt forskjellige ting som omfattes av ulikt lovverk (permitteringslønnsloven i det første tilfellet).

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

I skrivet står det "varsel om permittering / oppsigelse".

Arbeidsgiver skulle "komme tilbake til det", førstkommende mandag.

Glemte å skrive at han gjerne ville ha kontrakten min imorgen. Da jeg sa at denne ligger i databasen fikk jeg til svar at den var blitt slettet da jeg gikk ut i permisjon.

Skal lese meg opp, ja. Jeg ville bare forhøre meg om noen her har opplevd lignende og hva som skjedde.

Skrevet

Tilstedeværelse kan brukes i valg av person man skal si opp eller beholde når arbeidsgiver må si opp. Men om det er god nok begrunnelse her, kan jo være et spørsmål. Her er det jo uansett snakk om midlertidige plager og ikke lange sykemeldinger. Barn skal ikke brukes som grunn. Først skal de også se om de kan plassere deg til andre oppgaver, de Jan ikke si deg opp og ansette en annen til en stilling du kunne fylt. Men du burde ta kontakt med fagforening eller advokat.

Anonymous poster hash: 42f89...831

Skrevet

Det skal mye til å bli oppsagt i Norge! Meld deg inn i en fagforening asap og få hjelp!

Tviler på at han kan permittere/si deg opp!

Skrevet

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=99396/

Hvis du i realiteten er oppsagt så ville jeg ha kontaktet en arbeidsrettsadvokat.

Det er en myte at arbeidsgiver har plikt til å beholde den som har vært lengst ansatt, men det skal alltid være saklige kriterier for en utvelgelse som ikke er diskriminerende (at småbarnsforeldre eller eldre sies opp først), samt tas hensyn til om noen av de ansatte av sosiale eller økonomiske årsaker rammes hardere ved en oppsigelse enn andre.

Skrevet

I skrivet står det "varsel om permittering / oppsigelse".

Arbeidsgiver skulle "komme tilbake til det", førstkommende mandag.

Glemte å skrive at han gjerne ville ha kontrakten min imorgen. Da jeg sa at denne ligger i databasen fikk jeg til svar at den var blitt slettet da jeg gikk ut i permisjon.

Skal lese meg opp, ja. Jeg ville bare forhøre meg om noen her har opplevd lignende og hva som skjedde.

Hjelpes, du har tydeligvis en "luring" av en arbeidsgiver. Kontakt arbeidstilsynet direkte i morgen du.

Han har ikke lov til å be deg om å gi fra deg din kontrakt og han har brutt lovverket ved å slette kontrakten din i databasen.

Skrevet (endret)

Alle som hyler om fagforening; Det trenger du ikke her HI. Lovverket ellers gir deg rettigheter nok på dette området.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Ikke gi fra deg kontrakten din hvertfall.

Gi han i tilfelle en kopi.

Høres ut som en useriøs arbeidsgiver.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Alle som hyler om fagforening; Det trenger du ikke her HI. Lovverket ellers gir deg rettigheter nok på dette området.

Selvfølgelig gjelder lovverket for alle.  Det er ikke noe spesielt for fagorganiserte.  Så HI kan bare sette i gang å kjøre sin egen sak. Selvfølgelig kommer arbeidsgiver til å protestere, men det er bare å kjøre på for HI har retten på sin side...   HI på den ene siden av skrivebordet, arbeidsgiver på den andre.

Jeg er glad for at jeg bare kan ta en telefon til fagorganisasjonen min,  så kan de ta kampen.

Skrevet

Hvilket grunnlag de har for å si deg opp kan ingen her si.

Arbeidsgiver kan i praksis si opp hvem han vil så lenge begrunnelsen er saklig. Det er også krav til drøfting.

F.eks trenger ikke arbeidsgiver følge et ansiennitetsprinsipp ved oppsigelse.

Ikke gi fra deg kontrakten. Be om en skriftlig begrunnelse for oppsigelsen. Det skal også innkalles til drøfting før en oppsigelse.

Og det er stor forskjell på permittering og oppsigelse!

Anonymous poster hash: ee876...e52

Skrevet

Selvfølgelig gjelder lovverket for alle.  Det er ikke noe spesielt for fagorganiserte.  Så HI kan bare sette i gang å kjøre sin egen sak. Selvfølgelig kommer arbeidsgiver til å protestere, men det er bare å kjøre på for HI har retten på sin side...   HI på den ene siden av skrivebordet, arbeidsgiver på den andre.

Jeg er glad for at jeg bare kan ta en telefon til fagorganisasjonen min,  så kan de ta kampen.

Alternativet er ikke å "kjøre sak". Så langt vil det ikke gå med en rimelig opplagt sak, da holder det med et par brev som gjør arbeidsgiver oppmerksom på at oppsigelsen er usaklig og at han kan bli pålagt større økonomisk erstatningskrav i retten.

Hun kan kontakte arbeidstilsynet og en arbeidsrettsadvokat, og så tar de resten. Og går det til retten har uansett HI vanligvis krav på å beholde jobben frem til saken er avgjort.

Skrevet

Hvilket grunnlag de har for å si deg opp kan ingen her si.

Arbeidsgiver kan i praksis si opp hvem han vil så lenge begrunnelsen er saklig. Det er også krav til drøfting.

F.eks trenger ikke arbeidsgiver følge et ansiennitetsprinsipp ved oppsigelse.

Ikke gi fra deg kontrakten. Be om en skriftlig begrunnelse for oppsigelsen. Det skal også innkalles til drøfting før en oppsigelse.

Og det er stor forskjell på permittering og oppsigelse!

Anonymous poster hash: ee876...e52

Det som skrives her stemmer (med enkelte forbehold omkring hva som regnes som saklig som jeg har nevnt lengre opp).

Jeg vil i tillegg gjette på at oppsigelsen er ugyldig grunnet formfeil alene, det tyder overskriften på i seg selv...

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Alternativet er ikke å "kjøre sak". Så langt vil det ikke gå med en rimelig opplagt sak, da holder det med et par brev som gjør arbeidsgiver oppmerksom på at oppsigelsen er usaklig og at han kan bli pålagt større økonomisk erstatningskrav i retten.

Hun kan kontakte arbeidstilsynet og en arbeidsrettsadvokat, og så tar de resten. Og går det til retten har uansett HI vanligvis krav på å beholde jobben frem til saken er avgjort.

Selvfølgelig kan hun gjøre det sånn.  Og selvfølgelig kan det hende at arbeidsgiver er fornuftig og gir seg lett, og selvfølgelig kan hun ta kontakt med arbeidstilsynet og advokater som kan ordne saken.  Ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg er likevel glad for at alt jeg trenger å gjøre om jeg kommer opp i en sånn sak, er å ta kontakt med tillitsvalgt eller fagforeningen om det ikke er noen plasstillitsvalgt.  Det er det sikkert flere som er også, så det er vel grunnen til at det foreslåes å ta kontakt med fagforeningen.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...