Gå til innhold

Katt + Barn = TRØBBEL!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kastert hannkatt på 1,5 år.

Jeg mener at det er bra for barn å vokse opp med dyr for å lære seg omsorg, ansvar og respekt for andre levende vesener. Men hva gjør man når barn og katt ikke fungerer sammen?!

Vårt hjem er alltid fullt av liv og røre, så vi valgte med hensikt den tøffeste og mest pågående kattungen i kullet. Vi kan ikke ha en katt som ligger som en skjelvende klump under sofaen bare noen hever stemmen. Katten ble kastrert så fort veterinæren mente at det var forsvarlig. Han er en veldig aktiv jeger og vi ser han nesten daglig med smågnagere og fugler ute.

Nå har det seg dessverre sånn at han også jakter på barna mine (har tre barn i førskolealder)… Han har alltid jaktet på føttene deres når de har gått forbi, men nå i det siste har det skjedd flere ganger at han har gått til angrep (selv om jeg er ganske sikker på at han selv ser på dette som lek) på dem mens de f.eks. sitter i sofaen og ser på barne-tv. Da tar han sats og farer opp i ansiktet på dem med både tenner og klør, noe som er veldig skremmende for de små. En ting er at de blir redde, men jeg er oppriktig engstelig for de skal bli skadet!

Jeg er helt i villrede på hva vi skal gjøre. På den ene siden vil jeg ikke at barna mine skal lære at man bare kan kvitte seg med et dyr når det ikke passer helt inn i familien lenger, men jeg kan jo ikke sitte og vente på at han klorer ut et øye heller! Det er neppe noen enkel sak å omplassere en slik katt og det er helt uaktuelt å ta med seg et friskt dyr til veterinæren for avliving! Han er en fin pus og vi har jo blitt glad i denne gærningen…

Hva skal vi gjøre? Noen som har noen gode råd eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hørt med en veterinær om hva som er lurt å gjøre. At katter kan gå til angrep hvis det viftes med tær for å leke ja, men å hoppe i fjeset når man sitter stille er ikke for å leke. Mulig han har vondt ett sted og gjør det i frustrasjon.

Skrevet

Vi hadde en katt som fløy i ansiktet på ungene for en del år tilbake, helt utav det blå. Undersøkelse hos veterinær (etter at øynene hennes begynte å skjele og hun ble stadig mer agressiv) viste svulst i hodet som gav et voldsomt trykk, og var nok årsaken til at hun ble som hun ble. Vi valgte selvsagt å avlive.. Ville nok tatt katten med til en dyrlege og skjekket opp om han har smerter

• 1 måned senere...
Skrevet

Det er jo enda en kattunge. Bli flinkere til å leke med han. Minst 30min hber dag.og hold han for en periode avskilt fra barna?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...