Gå til innhold

Legen tror jeg spiser veldig sundt, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen tror jeg spiser veldig sundt, men det gjør jeg ikke. Legen tok mange rutineprøver på helsekontroll og mener ut i fra prøvesvarene at jeg spiser veldig sundt. Alle prøvene var perfekte og han ville vite hva jeg spiser, hvor mye jeg trener osv. Spesielt siden jeg har passert 40 år og har fortsatt så gode verdier. Men sannheten er at jeg spiser kun helt vanlig mat og trener 2 ganger i uka. Frukt feks. spiser jeg svært sjelden da magen min ikke tåler det så godt. Jeg har lenge tenkt på at jeg burde få mer frukt og grønt i meg, men da er det kanskje ikke så viktig for meg?

Anonymous poster hash: cc327...292
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis sånn at prøvesvarene hos legen viser hvor sunt vi spiser.

Min svigermor f.eks, hun er 60 år, spiser to bittesmå måltider om dagen (frokost og middag, noen dager bare middag) og lever ellers av peanøtter, sjokolade, is osv. og er storrøyker.

Likevel har hun perfekte blodprøver, legen sier hun virkelig har funnet resepten på en sunn og fin kropp. Hun har kolesterolverdier som ligger under gjennomsnittet for sin alder, og har flotte blodprøver ellers også. Men hun er den mest usunne personen jeg kjenner ;)

Anonymous poster hash: 85557...e86
Skrevet

SUNDT?!

Anonymous poster hash: 815fe...f9f
Skrevet

Jeg tror alle kropper trenger ulikt kosthold. Det som funker for meg, funker ikke for alle andre. 

Jeg spiser ekstremt sunt. Spiste, blir mer riktig. Salater, fisk flere ganger i uka, hvitt kjøtt, ingen godterier, lite kornprodukter/brød, og haugevis med grønnsaker (særlig grønne) hver eneste dag. Spiste noe frukt. Normalt aktiv, går generelt mye rundt overalt, men trener ikke bevisst eller noe sånt.
Jeg tok prøver hos legen, og jeg hadde blant annet høyt kolesterol (jeg er 24!). Jeg fikk streng beskjed om å spise myyyye sunnere... Han trodde ikke på at jeg spiste det jeg gjorde. 

Jeg googlet litt rundt, og bestemte meg for å prøve å spise annerledes et år. Noe godteri et par ganger i mnd, til og med. Spiste fisk to ganger i uka i stedet for 4-6 ganger. Spiste kjøttdeig og rødt kjøtt, dempet på grønne grønnsaker, og spiste mer potet. Jeg begynte med smør i maten. Jeg begynte å spise brød, men tålte ikke grovbrød så bra, så det ble loff. Jeg tok faktisk av meg et par kilo også, noe jeg absolutt ikke kan forstå. Aktivitetsnivået var/er det samme.
Tok nye prøver hos legen. Rutinekontroll pga kolesterolet... Og jeg fikk gode verdier. Alt så i grunn veldig bra ut.

Merkelig, er det ikke? At min kropp må ha sånne ting som en vanligvis sier er usunt, men så funker det så bra for meg? Magen er mye bedre også (fikk diagnosen IBS, men nå plager den meg ikke med mindre jeg spiser enkelte matvarer, stort sett et par typer grønne grønnsaker, samt grovbrød/mye fiber).

Anonymous poster hash: 974af...7f7
Skrevet

SUNDT?!

Anonymous poster hash: 815fe...f9f

Der var mobberen igjen. God morgen til deg også.

Skrevet

Å spise helt vanlig mat og trene 2 ganger i uka kan være vesentlig bedre enn det mange holder på med. Å leve sunt trenger ikke gjøres så vansklig.

Anonymous poster hash: 9f45e...815
Skrevet

Jeg tror alle kropper trenger ulikt kosthold. Det som funker for meg, funker ikke for alle andre. 

Jeg spiser ekstremt sunt. Spiste, blir mer riktig. Salater, fisk flere ganger i uka, hvitt kjøtt, ingen godterier, lite kornprodukter/brød, og haugevis med grønnsaker (særlig grønne) hver eneste dag. Spiste noe frukt. Normalt aktiv, går generelt mye rundt overalt, men trener ikke bevisst eller noe sånt.

Jeg tok prøver hos legen, og jeg hadde blant annet høyt kolesterol (jeg er 24!). Jeg fikk streng beskjed om å spise myyyye sunnere... Han trodde ikke på at jeg spiste det jeg gjorde. 

Jeg googlet litt rundt, og bestemte meg for å prøve å spise annerledes et år. Noe godteri et par ganger i mnd, til og med. Spiste fisk to ganger i uka i stedet for 4-6 ganger. Spiste kjøttdeig og rødt kjøtt, dempet på grønne grønnsaker, og spiste mer potet. Jeg begynte med smør i maten. Jeg begynte å spise brød, men tålte ikke grovbrød så bra, så det ble loff. Jeg tok faktisk av meg et par kilo også, noe jeg absolutt ikke kan forstå. Aktivitetsnivået var/er det samme.

Tok nye prøver hos legen. Rutinekontroll pga kolesterolet... Og jeg fikk gode verdier. Alt så i grunn veldig bra ut.

Merkelig, er det ikke? At min kropp må ha sånne ting som en vanligvis sier er usunt, men så funker det så bra for meg? Magen er mye bedre også (fikk diagnosen IBS, men nå plager den meg ikke med mindre jeg spiser enkelte matvarer, stort sett et par typer grønne grønnsaker, samt grovbrød/mye fiber).

Anonymous poster hash: 974af...7f7

Tror du har et poeng i at vi alle er forskjellige.

Skrevet

SUNDT?! Anonymous poster hash: 815fe...f9f

Ja, DER var du! Hyggelig som alltid.

Anonymous poster hash: 9fcde...e9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...