Gå til innhold

D-vitaminmangel på 29?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr det? Bare bittelitt mangel eller mye? Gjelder jente på 8 år.

Anonymous poster hash: 60497...d38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske dårlig. Bør ligge over 50- eller 75 ifølge nye linjer de følger.

Anonymous poster hash: 72b9b...60c

Skrevet

Takk. Er det noe som har vært galt med kosten da? Forsøker å stort sett lage sunn mat fra scratch.

Hi

Skrevet

De fleste nordmenn har d-vit mangel på vinteren :) Gi tilskudd du :) 

Skrevet

Har hun plager fra tarmen? Med såpass lav d-vitamin, bør hun sjekkes for evnt cøliaki. 

Skrevet

D-vit er fettløselig og finnes i størst mengder i fet fisk og solskinn. Siden vi nordmenn generelt får i oss for lite av begge så anbefales tilskudd som f.eks tran eller dråper.

Skrevet

Mener jeg leste et sted at nesten 70% av alle nordmenn hade D-vitaminmangel om vinteren jeg?

Vi spiser for lite fet fisk og har tilnærmet ingen sol, da blir det for lite av dette vitaminet.

Anonymous poster hash: 6298c...ac7
Skrevet

Det er umulig å dekke behovet for vitamin D gjennom kosten i vinterhalvåret.

Ta tran eller gi D dråper.

Anonymous poster hash: 37f3f...868

Skrevet

Tran og dråper blir for lite når man har en uttalt mangel, slik som datteren din.

Kjøp d-pearls på helsekost, eller kjøp tilskudd fra utlandet. Hold deg unna tilskudd i tablettform fra apoteket. Disse er kunstig fremstilt og virker dårligere enn tilskudd basert på lanolin.

Her i huset bruker vi Healthy Origins kapsler kjøpt fra Bigvits i england. Tok oss to uker å få mannen på beina igjen da han hadde en alvorlig d-vitamin mangel.

Skrevet

Har hun plager fra tarmen? Med såpass lav d-vitamin, bør hun sjekkes for evnt cøliaki.

Hun har hatt mye vondt i magen. For 2-3 år siden maste vi oss derfor til en full sjekk av magen med ul, avføringsprøve og blodprøver. Legen mente alt var fint. Jeg syntes likevel at man kan merke forskjell på når hun har spist mye gluten og ikke, så jeg prøver å unngå det så mye som mulig. JEG tror altså hun har problemer med gluten, legen sa nei. Kan det være verd å ta en ny sjekk nå, eller har det ingen hensikt? Stemmer det at gastroskopi er eneste sikre måte å vite det på?

D-pearls var heldigvis det jeg kjøpte. Eneste som hadde 20ug pr tablett.

Hi

Ja, og takk for alle svar, alle sammen!

Skrevet

Hun har hatt mye vondt i magen. For 2-3 år siden maste vi oss derfor til en full sjekk av magen med ul, avføringsprøve og blodprøver. Legen mente alt var fint. Jeg syntes likevel at man kan merke forskjell på når hun har spist mye gluten og ikke, så jeg prøver å unngå det så mye som mulig. JEG tror altså hun har problemer med gluten, legen sa nei. Kan det være verd å ta en ny sjekk nå, eller har det ingen hensikt? Stemmer det at gastroskopi er eneste sikre måte å vite det på?

D-pearls var heldigvis det jeg kjøpte. Eneste som hadde 20ug pr tablett.

Hi

Ja, og takk for alle svar, alle sammen!

Ja gastro er det eneste helt sikre, men dere bør få tatt genprøver først. Be legen sjekke HLA-typing. Siden hun har plager bør man gå videre med tester siden cøliakiblodprøver ofte er falsk negative.

Skrevet

Takk, skal snakke med legen!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...