Gå til innhold

Overvektig i utgangspunktet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest MiffaBlir3Barnsmor

Her endte jeg med å ta den testen først nå hehe :P Tok den i dag, fryktelig søtt de greiene men fikk det ned, satt å halvsov på venterommer to timer. Måtte forresten betale for sukkervannet av alle ting :o  Hadde ikke svangerskapsdiabetes iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet hvordan det føles med den vekta når man kommer på kontroll. Jeg hadde ikke veid meg på 3 år da jeg hadde første kontroll i uke 8 (var tidlig ute fordi jeg skulle på tidlig ul på sykehuset) og fikk mildt sagt vondt langt inni hjertet da vekten stoppen på 85.7 kg. Har alltid veid rundt 73, men de siste årene har jeg spist utrolig mye og dårlig mat så det er min egen feil. Var på vei ned da jeg ble gravid. Veide meg igjen i uke 12 og hadde da gått opp 900 gram og igjen nå når jeg er 13+5 og hadde gått opp ytterligere 500 gram. Jordmor sa at jeg må ta glukosebelastning pga høy bmi (29) men legen sa jeg kunne vente med det til godt uti 2.trimester da jeg har vært altfor dårlig til å klare både å faste og drikke sukkervann uten å spy. Jordmor stresset mer med vekten enn legen som mente dette ikke var noen krise og kom til å gå helt fint. Spiser sunt nå, men har rørt meg for lite siden jeg ble gravid. Føler meg likevel ganske fæl og er kjemperedd for å gå opp mye i vekt for babyen sin skyld og ikke minst for å måtte ta imot kritikk for det av andre. Begynner på trening denne uka tilpasset graviditeten og skal forhåpentligvis tilbake på jobb to dager i uka så håper det hjelper litt :)

 

 

 



Anonymous poster hash: 136c7...b2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har bmi på 34 og er i uke 14. Men ingen har nevnt noe om kosthold eller liknende. Vekta har ikke økt til tross for at magen har begynt å komme. Trodde jeg skulle få ekstra oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiffaBlir3Barnsmor

Hei, jeg har bmi på 34 og er i uke 14. Men ingen har nevnt noe om kosthold eller liknende. Vekta har ikke økt til tross for at magen har begynt å komme. Trodde jeg skulle få ekstra oppfølging?

Man får ikke egentlig noe særlig ekstra oppfølging pga overvekt, eneste jeg opplevde var maset om glukosebelastning med tanke på evt svangerskapsdiabetes. Den gjøres vanligvis i uke 26 ca sa legen min. Forøvrig stresset jordmor langt mer med dette enn legen min gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Jordmødre stresser dette i overkant, det gagner ingen at dette blir negativt stress i svangerskapet og HI du har jo knapt gått opp i vekt.

 

Selv hadde jeg en jm som var veldig avslappet, eneste jeg merket var at de brøy seg ikke om at jeg ikke gikk opp i vekt, mens andre som ikke er så tynn fikk skikkelig mye mas med at de ikke hadde gått opp, ekstra ul ol 

 

 

Jeg har en jm nå som er avslappet til vekt og mener vekten min er helt ok, men så testet jeg + på sukker i urinen en dag og da var det vist rett inn til Glukosebelastningstest :)



Anonymous poster hash: 35410...38e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MiffaBlir3Barnsmor

Nei møkk, legen ringte meg nettopp, jeg har visst svangerskapsdiabetes likevel :(  Jeg er 34+4 på vei så er jo ikke lenge igjen uansett, men må på ultralyd for å følge med at babyen ikke blir for svær da. Og må visst ta blodsukker daglig, aner ikke hvordan jeg skal klare å stikke meg selv i fingeren, er for feig til sånn :P  Men mer enn det vet jeg ikke, så jeg får vel google litt nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei møkk, legen ringte meg nettopp, jeg har visst svangerskapsdiabetes likevel :( Jeg er 34+4 på vei så er jo ikke lenge igjen uansett, men må på ultralyd for å følge med at babyen ikke blir for svær da. Og må visst ta blodsukker daglig, aner ikke hvordan jeg skal klare å stikke meg selv i fingeren, er for feig til sånn :P Men mer enn det vet jeg ikke, så jeg får vel google litt nå da.

Isj da 😩 godt du er såpass langt på vei! Er jeg som startet tråden og testet meg i uke 21 er nå 25 uker. Hadde ikke sv.diab. da😊 skal ta ny test i mai. Har kjøpt meg blodsukkerapparat selv og måler innimellom. Syntes det er ok å følge med litt😬 har ikke tatt etter testen uke 21. Lykke til med stikkingen... Og kostholdet!!! Jeg spiser for mye godterier😳 hater meg selv for det,men klarer ikke la være.....

 

Anonymous poster hash: 9fbe6...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiffaBlir3Barnsmor

 

Nei møkk, legen ringte meg nettopp, jeg har visst svangerskapsdiabetes likevel :( Jeg er 34+4 på vei så er jo ikke lenge igjen uansett, men må på ultralyd for å følge med at babyen ikke blir for svær da. Og må visst ta blodsukker daglig, aner ikke hvordan jeg skal klare å stikke meg selv i fingeren, er for feig til sånn :P Men mer enn det vet jeg ikke, så jeg får vel google litt nå da.

Isj da godt du er såpass langt på vei! Er jeg som startet tråden og testet meg i uke 21 er nå 25 uker. Hadde ikke sv.diab. da skal ta ny test i mai. Har kjøpt meg blodsukkerapparat selv og måler innimellom. Syntes det er ok å følge med litt har ikke tatt etter testen uke 21. Lykke til med stikkingen... Og kostholdet!!! Jeg spiser for mye godterier hater meg selv for det,men klarer ikke la være.....

 

Anonymous poster hash: 9fbe6...ee6

 

Ja er glad det ikke er lenge igjen i det minste :) Godt å høre at du ikke hadde det da :)

 

Kostholdet er noe skit, kan jo nesten ikke spise noe som helst plutselig, men men. Skal på sykehuset på onsdag så da får jeg ul og skikkelig info om hvordan jeg skal gjøre alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere beskjed om å spise? Jeg ligger i grenseland. Hatt fastende blodsukker på 6.5

 

Anonymous poster hash: 7cb51...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiffaBlir3Barnsmor

Hvordan får dere beskjed om å spise? Jeg ligger i grenseland. Hatt fastende blodsukker på 6.5

 

Anonymous poster hash: 7cb51...cf5

Jeg merker lett hva jeg reagerer på (spiser jeg noe som påvirker blodsukkeret blir jeg uforklarlig trøtt) og har googlet en del etter jeg fikk vite at jeg hadde sv.diabetes.

 

Det man bør spise er grønnsaker, hvitt kjøtt og ellers renskåret kjøtt, altså du kan spise fett men skal tydeligvis ikke ha mye av det heller. Knekkebrød går bra og lignende.

 

Det jeg ikke kan spise/drikke og reagerer på er: pasta, potet, ris,chips, alt som inneholder sukker eller mye raske karbohydrater, frukt (spesielt druer slår meg helt ut) og melk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Nei møkk, legen ringte meg nettopp, jeg har visst svangerskapsdiabetes likevel :( Jeg er 34+4 på vei så er jo ikke lenge igjen uansett, men må på ultralyd for å følge med at babyen ikke blir for svær da. Og må visst ta blodsukker daglig, aner ikke hvordan jeg skal klare å stikke meg selv i fingeren, er for feig til sånn :P Men mer enn det vet jeg ikke, så jeg får vel google litt nå da.

Isj da godt du er såpass langt på vei! Er jeg som startet tråden og testet meg i uke 21 er nå 25 uker. Hadde ikke sv.diab. da skal ta ny test i mai. Har kjøpt meg blodsukkerapparat selv og måler innimellom. Syntes det er ok å følge med litt har ikke tatt etter testen uke 21. Lykke til med stikkingen... Og kostholdet!!! Jeg spiser for mye godterier hater meg selv for det,men klarer ikke la være.....

 

Anonymous poster hash: 9fbe6...ee6

Ja er glad det ikke er lenge igjen i det minste :) Godt å høre at du ikke hadde det da :)

 

Kostholdet er noe skit, kan jo nesten ikke spise noe som helst plutselig, men men. Skal på sykehuset på onsdag så da får jeg ul og skikkelig info om hvordan jeg skal gjøre alt :)

 

Håper du finner en god løsning de siste ukene og at babyen har det bra 😊

 

Anonymous poster hash: 9fbe6...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var på glucosebelastning i dag, pga alder (36) og fordi jeg var på grensa ved forrige svangerskap, og så har jeg "noen ekstra kilo" som det så fint heter. Dvs jeg var rett under 90 kg da jeg ble gravid, ikke en planlagt graviditet, og jeg ville aldri ønsket i utgangspunktet å bli gravid når jeg var gått opp så mange kilo de siste par-tre årene (sliter med kiloene etter forrige svangerskap!). Jeg skjønner så godt hva du sier, jeg er kjempe bekymret, og ved de tre forrige sv.skapene har jeg lagt på meg mellom 20 - 30 kilo!!!! Jeg har kjempe angst for at jeg skal gjøre det denne gangen også, da ender jeg opp langt over 100 kg. Bare til nå har jeg gått opp ca 10 kg og jeg er bare i uke 20. JEg spiser noenlunde greit, kan nok bli litt mer aktiv, men i 100% jobb så er jeg helt ferdig når jeg kommer hjem... 

 

Angående spm om man får resultatet med en gang: Jeg måtte på legekontoret og ta testen og da må man inn til lege etterpå, får svaret der og da... I dag var jeg heldigvis innenfor :-) Men jeg vet at det er nå utover at det fort kan endres, så jeg ser ikke bort fra en ny glucosebelastning senere i sv.skapet... 

 

Ta det på rett måte, men det er jammen meg godt å høre at vi er flere!



Anonymous poster hash: 5bb4d...980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Her blir det igangsetting 11 mai pga svangerskapsdiabetesen :)

Hvor langt er du på vei da?

 

Anonymous poster hash: 9fbe6...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiffaBlir3Barnsmor

 

Her blir det igangsetting 11 mai pga svangerskapsdiabetesen :)

Hvor langt er du på vei da?

 

Anonymous poster hash: 9fbe6...ee6

 

11 mai er jeg 39+1, så han kan trygt få komme ut uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...