Gå til innhold

Rystet over et lite barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en "reservedatter", min datters bestevenninne, som er her nesten hver dag. De går i samme klasse. Hun har en komplisert bakgrunn, som jeg ikke vil gå inn på her, men jenta har opplevd mye. Det har tatt et år, men hun har omsider tillit til meg.

I dag fortalte hun meg noe som skjedde i høst, som hun aldri har fortalt til noen. Ei jente som går i trinnet under, som jeg vet har plaget henne før, sa til henne : "Jeg liker ingen brune mennesker!" Hun måtte holde seg selv for ørene da hun fortalte meg det, og hjertet mitt blør! Jeg er så glad i jenta, og hun er så vakker, og så skal hun være nødt til å leve med slike kommentarer allerede i en alder av sju år...

Er dette noe jeg burde ta opp, eller burde jeg la det gå? Jeg kjenner foreldrene til begge jentene, og har god kommuniasjon med læreren. Gode råd?

Anonymous poster hash: 35d4b...89d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel egentlig ikke noe annet valg enn å firtelle henne sannheten:

at dessverre er d mennesker her i verden som ikke liker mennesker kun pga hudfargen!

Og så "mildne" d med at de aller fleste bryr seg ikke om hudfarger, og si at de som har noe imot d sannsynligvis bare VET for lite!!

D er stygt og se ned på andre pga hudfarge. Si at dere ikke ser farge, men en nydelig jente og at hun må lære seg å ikke bry seg om hva uforstandige mennesker sier!!

Et vondt dilemma dette, men dessverre vil hun jo oppleve d mange ganger :(

...så bedre at hun lærer seg å ikke la d gå inn på seg! Lett og si, men......

Anonymous poster hash: 65881...253

Skrevet

PS. Å snakke med foreldrene til den andre jenta er jeg usikker på, da holdningene hennes må komme et sted i fra!! Barn bryr seg ikke om slikt...

Skrevet

Jeg jobber på skole, og jeg ville ønsket at noen fortalte meg om en slik episode.

Jeg ville, uten å nevne navn, hatt en veldig seriøs samtale med hele klassen samlet om å ha respekt for andre mennesker og aldri dømme et menneske utifra farge på huden!

Anonymous poster hash: 48d71...c21

Skrevet

Takk for innspill!

Skrevet

Jeg kjenner også en "brun" sjuåring med litt ekstra bagasje. Hun bor i en dal og har en søster på seks.

Jeg ville ha forsøkt å formulere følgende: dessverre er verden slik at folk er redde for det som er annerledes. Her er det vanlig å ha lys hud og blondt hår, da er folk redde for mørk hud og brunt hår. Men egentlig kan det godt hende at denne redselen egentlig er sjalusi. Du er unik og vakker, og om noen år kommer gutta til å stå i kø. Vi er mange som elsker deg UANSETT!

Anonymous poster hash: ef148...aa3

Skrevet

"Brune folk er så dumme!" sa sønnen min i 2 trinn i høst. Og jeg forfekter IKKE rasistiske holdninger! 

Prøvde å spørre han litt ut hva han mente, og det nærmeste jeg kom en forklaring var at "de skjønner ikke så mye"

Tror mye av holdningen skyldes fremmedspråklige elever, uten at det er noen unnskyldning. Trenger ikke være noe rasistisk bak, men et generelt holdningsproblem som absolutt bør tas opp på trinnet/skolen

Anonymous poster hash: c77cd...402
Skrevet

Ville ikke gått videre med det uten å snakke med henne først, og få klarsignal på det. Hun betrodde seg til deg, og detkan føles som et svik for henne om du ordner opp uten hennes samtykke. Synes du bør prøve å få henne med på at det er greit at du tar det opp med læreren, det er bra om læreren veit hva som skjer så h*n kan være litt mer obs på dette og kanskje finne en god måte å håndtere det på. Uansett så er det en holdning hun vil oppleve mange ganger i livet, desverre, og da er det aller viktigste at du hjelper henne å finne måter å takle det på, forklarer henne at det er mange som er glad i henne, at de som mener slikt tar feil og at folk med slike holdninger tar helt feil, men at det desverre er noen folk som ikke skjønner at mennesker er like, uavhengig av hudfarge

Anonymous poster hash: 9b9c4...86a
Skrevet

HI her. Jeg gråter når jeg tenker på at denne nydelige, gode jenta skal ut i verden og møte på mennesker som deg over her...

Skrevet

Altså et par hakk opp.

Skrevet

HI her. Jeg gråter når jeg tenker på at denne nydelige, gode jenta skal ut i verden og møte på mennesker som deg over her... Anonymous poster hash: 35d4b...89d

Rapporterte det, og ble heldigvis slettet fort.

Forstår veldig godt bekymringen din. Ufattelig urettferdig at noen mennesker må oppleve sånne ekle og ubehagelige ting, men sånn er verden...både mørkhudede, homofile og andre som på en eller annen måte skiller seg ut fra mengden. Det eneste vi kan gjøre foruten våre egne holdninger er å hjelpe disse menneskene til å være rak i ryggen og ikke la seg kue av enkle mennesker.

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Tråden er moderert grunnet hets av folkegruppe.

Vennligst respekter forumsreglene og hverandre!

Sommerfuggel i vinterland

Brukermoderator

Skrevet

Jeg blir sjokkert når jeg leser om dere som sier at vi voksne må lære jenta å tåle det. Hva i all verden! Det er da ikke dét man sier til et mobbeoffer "sorry, det er ingenting vi kan gjøre, dette må du takle". Nei! Man tar kontakt med skolen og foreldrene, snakker med barna som sa det og får dem til å forstå at dette over hodet ikke er en akseptabel ting å si. Vi voksne skal signalisere til barnet som har det vondt at dette skal hun IKKE finne seg i. Hun må stå opp for seg selv og hun skal vite at de voksne verner om henne og beskytter henne og støtter henne!

Anonymous poster hash: d579e...fc3

Skrevet

HI her. Jeg er ikke enig i at hun skal tåle det. Jeg skal snakke med lærerene i begge klassene, slik at det blir tatt opp på en ordentlig måte på skola. Hun skal få erfare at det ikke er greit!

Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme, eller min datter fortalte meg at noe hadde kalt venninnen hennes for en brun bæsj. Jeg fortalte det til kontaktlæreren med en gang og hun ordnet opp (så godt det lot seg gjøre). Det merkelige var at den som kalte venninnen for en brun bæsj er brun i huden selv, bare at hun er fra nordafrika og den andre sør/vest i afrika og brunere i huden.

Anonymous poster hash: c9264...0e2
Skrevet

Selvfølgelig er d ikke greit at hun må tåle d!! Ingen burde tåle slikt!!

Men stikk fingeren i jorda! Verden er full av stygge fordomsfulle mennesker og dersom hun ikke lærer å heve seg over dem, så får hun d vondt!!

Dette gjelder ikke bare mørkhudede, men homofile, overvektige, etc, ALLE som blir mobbet og plukket på... Har de gode venner og godt nettverk klarer de seg fint. De VET de er like mye verdt som andre, og klarer å heve seg over dritten (selv om d ofte stikker!).

D hjelper lite å fortelle et barn at "slikt er ikke lov å si", når de likevel hører d gjentatte ganger!!

Holdningsarbeid starter HJEMME!!..og der er d mange som svikter!

D burde være en selvfølge at alle bhg, skoler og fritidstilbud driver godt holdningsskapende arbeid, men d blir jo ikke gjort overalt...

Og før alle mennesker kan oppføre seg, blir dette neppe løst... DESSVERRE!!! :(

Skrevet

Jeg mener absolutt ikke at hun skal måtte tåle det, men i og med at hun kommer til å møte på slike personer fremover er det bra om hun er forberedt på det. Og selvfølgelig få forklart at dette er helt feil av de som er rasister.

Anonymous poster hash: 9b9c4...86a
Skrevet

Vill bare si at det ikke trenger å være så veldig alvorlig. Sønnen min har et par ganger sagt at han ikke liker mørke mennesker. Har snakket om det og han sier at de ser så skumle ut. Sikkert fordi det er litt uvant. Vi har aldri sagt noe slikt og sønnen min er selv halvt iransk. Det trenger altså ikke å ligge så mye bak.

Anonymous poster hash: 0997b...cd6

Skrevet

Barn sier de styggeste ting til hverandre uten at det nødvendigvis stikker dypt. Ikke greit selvsagt, og det må de lære. Men har hørt mye verre enn dette.

Her presterte treåringen å proklamere at hun ikke liker brune...

Det kom helt ut av det blå og kommer iallfall ikke fra oss foreldre.

Det er uvant, hun har ingen mørkhudede i bhg annet enn en gutt som er halvt latinamerikansk og har svart hår.

Anonymous poster hash: 0ca0b...6a7

Skrevet

Jeg blir sjokkert når jeg leser om dere som sier at vi voksne må lære jenta å tåle det. Hva i all verden! Det er da ikke dét man sier til et mobbeoffer "sorry, det er ingenting vi kan gjøre, dette må du takle". Nei! Man tar kontakt med skolen og foreldrene, snakker med barna som sa det og får dem til å forstå at dette over hodet ikke er en akseptabel ting å si. Vi voksne skal signalisere til barnet som har det vondt at dette skal hun IKKE finne seg i. Hun må stå opp for seg selv og hun skal vite at de voksne verner om henne og beskytter henne og støtter henne!

Anonymous poster hash: d579e...fc3

Noen få negative utsagn eller hendelser er ikke mobbing.

Dessuten vil man møte på mennesker med både fordommer og tåpelige oppfatninger i livet, men så lenge disse ikke forskjellsbehandler andre negativt med ord eller handlinger, så har de ikke gjort noe annet galt enn å selv fremstå som fordomsfulle idioter.

Skrevet

HI her.

Det gjelder ikke bare denne kommentaren, men flere tilfeller av plaging. Læreren ble informert, og skal gi beskjed til foreldrene til jenta det gjelder. Skal ikke gjøre for stor sak av det, men syns det er greit at de vet det.

Skrevet

Men det her skjedde i høst. Dere må nok heller lære jenta at sånne ting skal man ikke måtte høre, og at hun må si fra til foreldrene og lærer med en gang noe sånt skjer. Og ta det opp nå, blir jo litt rart, hun som sa det husker det jo sikkert ikke engang.

Og dessverre er barn slemme mot hverandre, og de fleste uten og faktisk mene noe vondt med det, de er barn og tenker seg ikke om. Mener ikke at det er grei oppførsel. Men jeg har en 14 år gammel jente, og jenter er så utrolig slemme mot hverandre, og sier det de kan si for å såre. Datteren min har selv opplevd mobbing, men hun har fortalt det hjemme umiddelbart, og vi har fått tatt det med en gang, så det ikke har fått gått for langt.

Og det er jo veldig viktig at barna kan komme hjem, og fortelle det med en gang de opplever noe vondt. Så kan man ta det med en gang.

Anonymous poster hash: 0168d...caa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...