Gå til innhold

Vitne i rettsak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal vitne i en rettsak, noe jeg ikke har lyst til av diverse grunner.

Noen som har gjort dette, og eventuelt vet hvordan en kan slippe?

Anonymous poster hash: 0af01...f0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke slippe. Men mindre du skal vitne mot familie/samboer/tidligere samboer e.l.

Anonymous poster hash: 67acf...9ef

Skrevet

Ja, men vet ikke hvordan man kan slippe. Da jeg var vitne, kunne jeg gi beskjed hvis jeg ikke ville, men stilte opp. Hvorfor sa du ja hvis du ikke vil?

Skrevet

Jeg har ikke sagt ja til og vitne, de har bare satt meg opp..

Er ikke mot familie.

Er redd jeg kan sette meg og familien min i fare ved og vitne.

Skrevet

Ring advokaten du har fått brevet fra og si ifra.

Anonymous poster hash: aa935...202

Skrevet

Dersom man er innkalt som vitne er man pliktig å møte. Det er ikke noe man kan si ja eller nei til! BORTSETT fra hvis den du skal vitne mot er i nær slekt/familie.

Anonymous poster hash: 3f8f5...1cd

Skrevet

Jeg har vitnet mange ganger og finner det ganske uproblematisk. Vitneplikten er tung og det skal generelt mye til å slippe.

Om det er en privat part som har innkalt deg, kan du forsøke å kontakte prosessfullmektig (advokaten) og gi beskjed om at du ikke ønsker å vitne. Med mindre du har veldig spesifikk informasjon kan det hende de dropper deg, siden motvillige vitner f.eks er lite nyttige som karaktervitner.

Om det er offentlig part, bør du kontakte prosessfullmektig (aktor) og gi beskjed om at du frykter sanksjoner. Da vil du kunne få beskyttelse og støtte.

Anonymous poster hash: f8015...02f
Skrevet

Jeg har vært innkalt som vitne før. Jeg ville avsolutt ikke og fikk legen min til å skrive legeærklæring på at jeg ikke taklet dette. Men jeg slet/sliter psykisk da..

Anonymous poster hash: 52fe5...c33

Skrevet

Noen flere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...