Gå til innhold

hender det dere ikke er enige i oppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det hendt at dere ser svært forskjellig på viktige ting i oppdragelsen? Kjenner jeg er litt frustrert...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja!

Veldig vanskelig når det er så viktig en sak som oppdragelsen av barna.

Mitt eneste råd er å ta diskusjonen etter at barna er i seng og ikke gi seg før dere har nådd en eller annen avtale omkring det.

Skrevet

Ikke svært forskjellig. Vi er enig om de store linjene, men kan være uenige om mindre ting. Jeg synes feks mannen syr litt mye puter under armene deres av og til. Men mannen har ikke like sterke meninger som meg så da får jeg det som oftest omtrent slik jeg vil.

Anonymous poster hash: c7cb3...6d9

Skrevet

Selvfølgelig, ingen er vel enige om alt hele tiden?

De største og viktigste tingene fikk vi snakket om og kommet til enighet om før vi fikk barn, men det dukker jo stadig opp ting man ikke har tenkt på på forhånd.

Anonymous poster hash: a5748...71c
Skrevet

Ja!

Veldig vanskelig når det er så viktig en sak som oppdragelsen av barna.

Mitt eneste råd er å ta diskusjonen etter at barna er i seng og ikke gi seg før dere har nådd en eller annen avtale omkring det.

Ja de tar selvsagt ikke del i eller opplever diskusjon rundt dette. Bare frustrerende når noe er så viktig for meg. Prøver å argumentere så saklig som overhode mulig men noen ganger blir det litt nok... Men ingen kan jo være enig i alt...
Skrevet

klart det!

det er helt uprobematisk. vi gjør som vi vil, og ungene greier fint å tilpasse seg det.

Skrevet

Ja, titt og ofte. Er det noe der det er viktig å være samkjørt prøver vi å finne en kompromiss.

Ellers gjør vi egentlig hver vår ting, det er fullt mulig å ha litt forskjellige regler og måter å gjøre ting på, barnet taklet det helt fint (litt usikker på om det går med barn som har diagnose, men med vårt funker det fint).

De store linjene og det som handler om grunnverdier er vi bortimot 100% enig med hverandre.

Anonymous poster hash: 4d1ce...e6a

Skrevet

Vi er faktisk så sant som aldri uenig i barneoppdragelsen.

Der er vi utrolig like.

Skrevet

Der er vi utrolig like.

Samme her. Det er en av de tingene vi snakket mye om før vi fikk barn. Er vi uenige, er det om bagateller.

Hva er dere uenige om da HI?

Skrevet

Vi er enige om de store tingene. Men det dukker hele tiden opp situasjoner der vi har hver vår metode eller mening. Vi diskuterer mye om kveldene, blant annet barna, og da finner vi en løsning sammen, men rent praktisk blir det med vår personlige nyans. På noen områder er vi også enige om at mamma kan gjøre det slik, og pappa kan gjøre det på en annen måte. Det går helt fint, og ofte er kombinasjonen av våre fremgangsmåter det som fungerer best. Det gjør ingenting at barna lærer at forskjellige personer har forskjellige meninger og grenser, og at man da tilpasser seg de.

Skrevet

Der er vi utrolig like.

Samme her. Det er en av de tingene vi snakket mye om før vi fikk barn. Er vi uenige, er det om bagateller.

Gutten vår har ett belønningssystem på skolen og hjemme. Dagen blir kort fortalt delt inn i økter feks fra 8-10 osv med belønning på slutten av hver økt hvis han gjør alt han skal. Hver økt avsluttes da med enten belønning eller ingen belønning etter som øktene går. For hver økt starter vi med blanke ark og hvis han da feks gjør noe galt i første økt, vil han da ha mulighet for belønning i neste økt. Det er vi enige om. Problemet oppstår når vi får vite hvordan dagen har gått og det feks har skjært seg i en av øktene,da kan far finne på å si at han ikke får spille den dagen. Ergo straffe for noe som allerede er ferdig med. Vi er og i bunn og grunn enige om at skole og hjem skal skilles og "melde boka" kun skal leseS for dialog skole/hjem og ikke fordi vi skal straffe noe de har ryddet opp på skolen. Jeg og skole er enige ang metode men far forkludrer noen ganger, slik at det ikke blir konsekvent.

Skrevet

Vi er enige om de store tingene, men det dukker jo alltid opp situasjoner der vi er uenige.

Skrevet

Vi er somregel enige, men det oppstår også situasjoner innimellom som vi er uenige i. Vi er flink til å prate sammen, og er enige om at vi kan være uenige :) Barna tilpasser seg, og skjønner hvor grensene går- og det er det viktigste. Vi krangler ALDRI om oppdragelse når barna er tilstede, da støtter vi hverandre uansett om vi kanskje er uenige i det som blir gjort. Men tenker at det gir trygge barn, som vet at det ikke nyttet å spørre mamma om pappa sier "nei" :)

Anonymous poster hash: 89821...925
Skrevet

Der er vi utrolig like.

Gutten vår har ett belønningssystem på skolen og hjemme. Dagen blir kort fortalt delt inn i økter feks fra 8-10 osv med belønning på slutten av hver økt hvis han gjør alt han skal. Hver økt avsluttes da med enten belønning eller ingen belønning etter som øktene går. For hver økt starter vi med blanke ark og hvis han da feks gjør noe galt i første økt, vil han da ha mulighet for belønning i neste økt. Det er vi enige om. Problemet oppstår når vi får vite hvordan dagen har gått og det feks har skjært seg i en av øktene,da kan far finne på å si at han ikke får spille den dagen. Ergo straffe for noe som allerede er ferdig med. Vi er og i bunn og grunn enige om at skole og hjem skal skilles og "melde boka" kun skal leseS for dialog skole/hjem og ikke fordi vi skal straffe noe de har ryddet opp på skolen. Jeg og skole er enige ang metode men far forkludrer noen ganger, slik at det ikke blir konsekvent.

Tenker at straff må stå i stil med det sol er gjort. Gjør en noe som blir sett på som verre enn "normalen" er jeg enig med faren altså.

Selv om han har diagnose må han ikke få gjøre hva han vil og komme unna med det. Da kan det lett føre til at "om 5 minutter begynner ny økt så samme hva jeg gjør nå".

Tenker det er godt gutten har faren rundt seg som setter krav til han.

Anonymous poster hash: 88c86...45b

Skrevet

Der er vi utrolig like.

Tenker at straff må stå i stil med det sol er gjort. Gjør en noe som blir sett på som verre enn "normalen" er jeg enig med faren altså.

Selv om han har diagnose må han ikke få gjøre hva han vil og komme unna med det. Da kan det lett føre til at "om 5 minutter begynner ny økt så samme hva jeg gjør nå".

Tenker det er godt gutten har faren rundt seg som setter krav til han.

Anonymous poster hash: 88c86...45b

Jeg er enig i dette. Jeg er ikke helt enig med far i at det som sker på skolen alltid skal få konsekvens hjemme, men dere må snakke med gutten om det som skjer på skolen og er det mye negativ oppførsel så ville jeg gitt konsekvens for det hjemme. Det kan ikke være sånn at man alltid skal starte med blanke ark for slik fungerer ikke livet.....

Anonymous poster hash: dff23...c33

Skrevet

Konsekvensen må jo komme på skolen, og det må stå i forhold til handlingen.

Anonymous poster hash: 3fbd6...b3d

Skrevet

Skjer det noe på skolen prater vi om det hjemme, leser i boken og lar han fortelle utfra sitt synspunkt . Poenget er at hvis skolen allerede har straffet han, skal ikke vi gjøre det samme.

Skrevet

Skjønner du er frustrert , her hender det og at far tar en straff som f eks ingen spilling litt raskt og som ikke står i forhold til hvilke konsekvens han egentlig skulle hatt. Jeg nekter å la far ta en sånn straff fordi han selv kanskje har en dårlig dag og kortere lunte enn nornalt. Jeg er mye mer tålmodig , pedagogisk og trives nok mer enn normalen omkring barna på alle måter. Han har nå slutta med å komme med den straffa , ivertfall lenge siden han prøvde for han forstår når det har gått litt tid jeg hadde rett.

Anonymous poster hash: fa213...314

Skrevet

Skjønner du er frustrert , her hender det og at far tar en straff som f eks ingen spilling litt raskt og som ikke står i forhold til hvilke konsekvens han egentlig skulle hatt. Jeg nekter å la far ta en sånn straff fordi han selv kanskje har en dårlig dag og kortere lunte enn nornalt. Jeg er mye mer tålmodig , pedagogisk og trives nok mer enn normalen omkring barna på alle måter. Han har nå slutta med å komme med den straffa , ivertfall lenge siden han prøvde for han forstår når det har gått litt tid jeg hadde rett.

Godt det bare ikke er meg... Har full støtte fra skole, bupa osv og er irriterende at han forkludrer det vi har bygd opp

Skrevet

Og ikke minst dårlig gjort ovenfor gutten, som vet opplegget og systemet. Godtar ikke ungen min skal sitte oppløst i tårer når det faktisk er far som er på bærtur pga et eller annet som gjør han har en dårlig dag.

Skrevet

Og ikke minst dårlig gjort ovenfor gutten, som vet opplegget og systemet. Godtar ikke ungen min skal sitte oppløst i tårer når det faktisk er far som er på bærtur pga et eller annet som gjør han har en dårlig dag.

Ikke sant !!
Skrevet

Ja, det hender vi ikke tenker helt likt om alt. Vi er enige i det meste, sikkert en del fordi han lar meg bestemme mest fordi han tenker at dette kan jeg bedre enn ham (rødmer litt nå). Vi er imidlertid så heldige at vi har tre unger som i svært liten grad utfordrer oss. Å være enige om barneoppdragelse blir selvfølgelig vanskeligere når barnet tåler unntak dårligere og når det er mange flere situasjoner hvor man må være tydelig i grensesettingen. 

I deres situasjon ville jeg først og fremst lurt på om dere egentlig er enige. Det er dumt at faren bryter det dere er "enige" om, men kanskje har han følt seg presset til å inngå i et prosjekt som ikke samsvarer med det han tenker. Han burde selvfølgelig målbåret det tidligere, men med en gjeng damer som alle er enige, er det kanskje ikke så lett? Korte intervaller, umiddelbar forsterkning, begynne på nytt for hvert intervall - alt er klokt. Men allikevel er det ufattelig mange foreldre som ville tenkt som ham. "Jeg kan jo ikke gi ham belønning nå for å ha spist middag og ryddet uten styr når jeg vet at han sloss på skolen i dag". Enda vanskeligere blir det jo hvis barnet har gjort noe negativt mot en selv i forrige intervall, da er det ikke lett som voksen å nullstille seg og begynne med blanke ark. 

Så rådet er altså - ta en ekstra runde for å sikre at dere er samkjørte. Kanskje må det involvere flere enn dere to. Og vær litt raus med ham. Barnet tåler at det av og til blir litt rufsete, det er ikke sånn at hele opplegget ødelegges av den grunn.

Jeg har god erfaring med en bonusbelønning (av typen gjøre noe sammen) på slutten av dagen hvis alle dagens intervaller har endt med stjerne eller hva dere bruker for å symbolisere måloppnåelse. Da oppnår faren at dere trekker med dere skoledagen hjem i litt større grad og gutten at denne samsnakkingen har noe for seg. 

Skrevet

Ja, det hender vi ikke tenker helt likt om alt. Vi er enige i det meste, sikkert en del fordi han lar meg bestemme mest fordi han tenker at dette kan jeg bedre enn ham (rødmer litt nå). Vi er imidlertid så heldige at vi har tre unger som i svært liten grad utfordrer oss. Å være enige om barneoppdragelse blir selvfølgelig vanskeligere når barnet tåler unntak dårligere og når det er mange flere situasjoner hvor man må være tydelig i grensesettingen.

I deres situasjon ville jeg først og fremst lurt på om dere egentlig er enige. Det er dumt at faren bryter det dere er "enige" om, men kanskje har han følt seg presset til å inngå i et prosjekt som ikke samsvarer med det han tenker. Han burde selvfølgelig målbåret det tidligere, men med en gjeng damer som alle er enige, er det kanskje ikke så lett? Korte intervaller, umiddelbar forsterkning, begynne på nytt for hvert intervall - alt er klokt. Men allikevel er det ufattelig mange foreldre som ville tenkt som ham. "Jeg kan jo ikke gi ham belønning nå for å ha spist middag og ryddet uten styr når jeg vet at han sloss på skolen i dag". Enda vanskeligere blir det jo hvis barnet har gjort noe negativt mot en selv i forrige intervall, da er det ikke lett som voksen å nullstille seg og begynne med blanke ark.

Så rådet er altså - ta en ekstra runde for å sikre at dere er samkjørte. Kanskje må det involvere flere enn dere to. Og vær litt raus med ham. Barnet tåler at det av og til blir litt rufsete, det er ikke sånn at hele opplegget ødelegges av den grunn.

Jeg har god erfaring med en bonusbelønning (av typen gjøre noe sammen) på slutten av dagen hvis alle dagens intervaller har endt med stjerne eller hva dere bruker for å symbolisere måloppnåelse. Da oppnår faren at dere trekker med dere skoledagen hjem i litt større grad og gutten at denne samsnakkingen har noe for seg.

Tusen takk for ett godt svar😊

Skrevet

Tok kontakt med lærer i dag og lærer syntes vi skulle ta ett møte ang det du foreslo. Ha en ekstra belønning hjemme han kan se frem til hvis alt går som det skal på skolen😊 tusen takk igjen for godt råd😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...