Gå til innhold

Ansvarsløst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss kalle lillesøsteren min som er 2 år yngre enn meg for Silje.

Jeg og Silje kjøpte leilighet sammen i 2008. Vi bodde bare i lag ett år pga begge fant seg kjærester og da var det uaktuelt å bo sammen.

Nå bor jeg sammen med mannen min i leiligheten som jeg og Silje eier, ergo mannen min leier hos Silje (midlertidig løsning). Siden jeg og mannen ikke har TV-signal, ba jeg søsteren min i september å si opp NRK-lisensen her som står i hennes navn. Minnet henne attpåtil på det en gang å gjøre det.

I januar kom det fram at dette hadde hun glemt. Dermed fikk jeg og mannen regninga i hennes navn i posten hit fra NRK. Denne regninga fikk vi pga Silje har glemt å si opp lisensen til NRK.

Synes ikke det blir rett at vi skal bli "skadelidende" og må betale regninga siden Silje har glemt å si opp.

Skal vi kreve at hun skal ta ansvar og betale hele regninga? Evnt. dele den opp i tre, at jeg og mannen + Silje "spleiser"? Hva ville DU gjort?

Trenger synspunkter

Anonymous poster hash: 7c595...eda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du og mannen tv eller noe annet som kan motta tv-signaler (dvs-spiller / blue ray spiller)? Da må man fortsatt betale tv-lisens.

Anonymous poster hash: 58664...cce
Skrevet

Bor dere i leiligheten og har tv (uten at dere selv har egen lisens) så må dere betale den. Enkelt og greit :)

Skrevet

Vi har TV, men ikke TV-signal, bruker kun nett-tv. Da skal man slippe å betale NRK-lisens.

Skrevet

Vi har TV, men ikke TV-signal, bruker kun nett-tv. Da skal man slippe å betale NRK-lisens.

Det stemmer ikke.

"I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.

Med fjernsynsmottaker menes alle tekniske innretninger som kan ta i mot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte, som TV, dekoder, tuner, pc med tv-kort og lignende"

At man ikke har tv-signal spiller ingen rolle. Det er om man har mottager som er utløsende for tv-lisens.

Skrevet (endret)

Det stemmer ikke.

"I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.

Med fjernsynsmottaker menes alle tekniske innretninger som kan ta i mot fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte, som TV, dekoder, tuner, pc med tv-kort og lignende"

At man ikke har tv-signal spiller ingen rolle. Det er om man har mottager som er utløsende for tv-lisens.

Du kan plombere tv'en hjå ein forhandlar, men om det ikkje er gjort skal lisens betalast. Endret av Ladybird2014
Skrevet

Jeg ville aldri ha startet en krangel med søsteren min om noe slikt. Men på den annen side, hadde jeg vært søsteren din så hadde jeg tilbudt meg å betale. 

Men, nå virker det jo som om dere faktisk skal betale, da.

Anonymous poster hash: ce799...731
Skrevet

Er ikke ute etter å starte en krangel, blir nok å foreslå at vi 3 spleiser, for 1200 kr er mye når man er student.

Vet mange som ikke har TV-signal som ikke betaler lisens, så det går fint an :)

Skrevet

Er ikke ute etter å starte en krangel, blir nok å foreslå at vi 3 spleiser, for 1200 kr er mye når man er student.

Spent på korleis du vil sei opp lisensen, det einaste NRK godtek er plombert tv...

Skrevet

Det spiller ingen rolle om tv'n er i bruk eller ikke. Så lenge dere eier et tv-apparat så skal man betale lisens. (Med mindre den er plombert, som andre skriver.)

Så her må dere nok bare betale..

Anonymous poster hash: a20d9...05b

Skrevet

Så lenge dere har tv skal dere betale, og hun skylder ingen ting. At du kjenner mange som ulovlig unndrar seg lisens har ingen ting med saken å gjøre.

Anonymous poster hash: ce799...731

Skrevet

Tven din må plomberes og bevis sendes til NRK, mulig du vil få en rebatert regning da men noe må du uansett betale. Vi betaler ikke lisense- har ikke tv eller tv boks. Kun data maskiner (laptoper, data maskiner, nettbrett- ingen tv-kort såvidt meg bekjent) her i huset. 

Anonymous poster hash: 2c326...4a1
Skrevet

Man kan ikke si opp lisensen - som mange her påpeker.

Det spiller ingen rolle om regningen råder i din søsters navn. Du og mannen bor i leiligheten, dere har TV og ergo er dere lisensberetiget. Vil dere unngå avgift, må dere promotere TV'n!

Anonymous poster hash: 1e1fc...010

Skrevet

Man kan ikke si opp lisensen - som mange her påpeker.

Det spiller ingen rolle om regningen råder i din søsters navn. Du og mannen bor i leiligheten, dere har TV og ergo er dere lisensberetiget. Vil dere unngå avgift, må dere promotere TV'n!Anonymous poster hash: 1e1fc...010

Plombere! Ikke promotere......

Anonymous poster hash: 1e1fc...010

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...