Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #1 Skrevet 28. januar 2015 Eller, dialekt da.. Men aom skriver nynorsk fremfor bokmål; ble dere på skolen og ellers i barndommen oppfordret til å "ta vare på dialekta" og skrive nynorsk fremfor bokmål? Er det mye fokus på det? Anonymous poster hash: 0120c...2b2
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #2 Skrevet 28. januar 2015 Finnes ikke et menneske som snakker nynorsk, men skjønner likevel hva du mener. Der jeg kommer fra var nynorsk hovedmålformen på barneskolen. Da vi begynte på ungdomsskolen kunne vi velge. Jeg beholdt nynorsken som hovedmål fram til tiende klasse. Når jeg begynte på vgs gikk det i bokmål. Jeg var en av de beste i norsk på skolen. Både hovedmål og sidemål. Tror ikke det var tilfeldig. Er ikke like flink idag som jeg var den gang. Anonymous poster hash: c2e72...af3
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #3 Skrevet 28. januar 2015 Finnes ikke et menneske som snakker nynorsk, men skjønner likevel hva du mener. Der jeg kommer fra var nynorsk hovedmålformen på barneskolen. Da vi begynte på ungdomsskolen kunne vi velge. Jeg beholdt nynorsken som hovedmål fram til tiende klasse. Når jeg begynte på vgs gikk det i bokmål. Jeg var en av de beste i norsk på skolen. Både hovedmål og sidemål. Tror ikke det var tilfeldig. Er ikke like flink idag som jeg var den gang. Anonymous poster hash: c2e72...af3 Godt du skjønte hva jeg mente, elementær norskkunnskap er at "" betyr at man ikke mener det som står der så riktig konklusjon er at "nynorsk" betyr dialekt. Som jeg også bare for sikkerhetsskyld nevnte i innlegget. Men du svarer ikke på det jeg spør om, det jeg lurer på er om lærere, foreldre og øvrig familie oppfordret deg til å "ta vare på dialekta di"? Jeg kjenner noen fra en dal der de snakker dialekt, og på skolen der er det faktisk et press om å ikke snakke den dialekta, men mer Oslo-dialekt. Foreldrene er dog veldig opptatte av at man skal skrive nynorsk og snakke dialekta si, veldig "antiøstlandsk" om man kan kalle det det. Anonymous poster hash: 72d17...87b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #4 Skrevet 28. januar 2015 Dersom barn går på skole som både tilbyr nynorsk og bokmål som hovedmål så er det jo FORELDRENE som velger for ungene sine. Og de fleste foreldre ønsker vel at ungene skal bli flinke i norsk. Både nynorsk og bokmål er skriftspråk. Dialekt er i utgangspunktet noe man SNAKKER selv om man stadig oftere ser at noen skriver dialekt. Vi bor i Bergen og ungene mine snakker bergensk, hvis vi bodde et annet ville jeg selvfølelig ønsket at de snakket som meg, men de hadde fått snakke som de ville selv. Vi snakker om ulike dialekter vi hører på TV og på besøk i andre kanter av landet. F.eks. oppfattet ene barnet mitt "kart" uttalt på østlandsk som "katt", det åpnet for en samtale om rare dialekter. Anonymous poster hash: 7b931...43c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #5 Skrevet 28. januar 2015 Jeg merker at jeg irriterer meg mer og mer over at voksne folk ikkekan forskjellen på skriftspråk og talemål. Alle i Norge snakker en dialekt. Det finnes ingen som snakker nynorsk eller bokmål. Med det sagt: jeg hadde nynorsk som hovedmål frem til etter VGS. Ettersom jeg har planer om å jobbe i Osloskolen bestemte jeg meg for å skrive bokmål. Jeg har alltid fått beskjed hjemmefra om å bevare dialekten min, mens skriftspråk ikke var så viktig. Anonymous poster hash: ee2f9...b7b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #6 Skrevet 28. januar 2015 Jeg gikk på en skole med nynorsk som hovedmål. Har aldri hørt at lærere har oppfordret elevene til å ta vare på hverken dialekten eller nynorsken, eller at det på noen måte ble lagt vekt på at det var nynorsk vi brukte. Det var bare sånn... Anonymous poster hash: 0ffaf...b66
☆☆☆ Skrevet 28. januar 2015 #7 Skrevet 28. januar 2015 Har hatt nynorsk som hovudmål frå starten av. Det vart ikkje laga noko sak ut av det, det falt naturleg sjølv om så godt som alt vi las utanom skulebøker var på bokmål. Dialekt var heller ikkje eit tema, alle barna snakka same dialekta. Ein del lærarar og foreldre hadde anna dialekt, utan at det var noko problem heller.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2015 #8 Skrevet 28. januar 2015 Eller, dialekt da.. Men aom skriver nynorsk fremfor bokmål; ble dere på skolen og ellers i barndommen oppfordret til å "ta vare på dialekta" og skrive nynorsk fremfor bokmål? Er det mye fokus på det? Anonymous poster hash: 0120c...2b2 [/acronym Det er ingen som snakker nynorsk eller bokmål. jeg bor en by de bruker bokmål som skriftspråk men jeg gikk på nynorsk skole da min mor ville det.. Hva mener du med å bli oppfrdret til å ta vare på dialekta? Alle snakker jo sin dialekt, det skjer jo automatisk ut fra hvor du er vokst opp eller bor, blir jo påvirket av de rundt deg hvordan du snakker selv.. Ble du oppfordret til å snakke din dialekt? forstår ikke.. kom den ikke naturlig fra du var liten og lærte å snakke??? Anonymous poster hash: f99d9...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå