Gå til innhold

Hva slags mat GIR deg energi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange nevner det -men hva er egentlig mat som både metter og gir energi? Jeg er helt blåst på sunn mat men er lei av blodsukker opp og ned samt oppblåst mage og dårlig avføring ..

Nevn de 3 matvarene du spiser mest av Ila en uke som gir deg masse ENERGI !!!:))

Anonymous poster hash: 850b9...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helgrovt brød, lett/sunt pålegg og frukt. Er sikker på at hvis jeg bare spiser det (pluss drikker vann da...) resten av livet vil jeg leve til jeg er 120 og dø "mett av dage". -men guuuud så kjedelig........

Anonymous poster hash: c33a9...b91

Skrevet (endret)

Rå fisk, (rått) kjøtt og rå grønnsaker av type søtpotet, rødbeter, gulrøtter, pastinakk, grønnkål, spinat, broccoli + nøtter, frø, bær og oliven, havre og honning.

I tillegg moderat forbruk av syrnede melkeprodukter.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Kylling føles bra for meg.
Rød fisk (går stort sett i ørret og laks) føles også bra. 
Cæsar salat er fantastisk. Med egg, kylling, bacon og hvitløkskrutonger blant annet. Jeg bruker ikke dressing i (jada, jeg har hørt før at jeg er litt sær, hehe). Det er ikke så veldig mettende, men bidrar til stabil mage og gir energi. 

Lyst brød (loff) er også fint for meg, for mage og tarm. Det er kanskje ikke så bra for blodsukker, men grove kornprodukter gjør meg oppblåst og forstoppet. Flere grønnsaker gjør også det med meg, bare så det også er sagt.

Det viktigste for meg er å holde meg i jevn aktivitet. Gå rundt, bevege meg... Det gir meg energi, og jeg føler ikke den intense "hule sulten". Jeg føles sulten, men ikke som i at jeg vil gafle i meg hva enn jeg finner så lenge det er sukker og karbo... 

Anonymous poster hash: 13863...49d
Skrevet

Får minst energi av å spise karbohydrater (pga ustabilt blodsukker), får uten tvil mest energi av å spise mettet fett, f.eks. kjøtt, fisk, egg :) Spiser animalsk til nesten alle måltider og da er jeg mett i 6-7 timer :)

Anonymous poster hash: dbe4a...5b0
Skrevet

Ved siden av kjøtt/fisk/egg spiser jeg grønnsaker :)

Holder meg langt unna fabrikkert mat, magre meieriprodukter, raffinert sukker, belgvekster og kornprodukter :)

En hyggelig bonus er at jeg er frisk året rundt samt har mye energi :) Teller aldri kalorier, men holder vekta stabil :)

Skrevet

Får minst energi av å spise karbohydrater (pga ustabilt blodsukker), får uten tvil mest energi av å spise mettet fett, f.eks. kjøtt, fisk, egg :) Spiser animalsk til nesten alle måltider og da er jeg mett i 6-7 timer :)

Spiser du 3 måltider om dagen da, sånn ca? Si egg til frokost /lunsj men med hva? Kyllingfilet ?:)

Skrevet

Spiser du 3 måltider om dagen da, sånn ca? Si egg til frokost /lunsj men med hva? Kyllingfilet ? :)

De dagene jeg ikke trener (kun triller tur), spiser jeg 3 måltider om dagen ja :) Drøyer frokosten litt, så en dag jeg kun triller tur spiser jeg til følgende tidspunkt ca: Frokost: Ca kl 10:00, lunsj ca kl 17:00 og kveldsmiddag ca kl 21:00 :) De dagene jeg trener blir det ca 5 måltider per dag pga mat før og etter trening

Skrevet

Får mest energi av egg, kylling, fisk og salat.

Hvete og kornprodukter gjør meg helt segen.

Skrevet

Eksempel på måltider en dag jeg kun triller tur:

Frokost:

Kokosgrøt (består av egg, banan, kokosmelk, kokosmel, økologisk vaniljepulver, kanel, kardemomme, smør)

Lunsj:

F.eks. stekt uerfilet med grønnsaker

Middag:

F.eks. kjøttdeig med squash og hjemmelaget saus av tomater+hvitløk+chili most i blender. Revet ost på toppen og rå gul løk. Eksempel på dessert jeg spiser: Most avokado med råkakaopulver og litt honning :)

Skrevet

Frokost:

Kokosgrøt (består av egg, banan, kokosmelk, kokosmel, økologisk vaniljepulver, kanel, kardemomme, smør)

Lunsj:

Middag:

F.eks. kjøttdeig med squash og hjemmelaget saus av tomater+hvitløk+chili most i blender. Revet ost på toppen og rå gul løk. Eksempel på dessert jeg spiser: Most avokado med råkakaopulver og litt honning :)

Høres godt ut:) faktisk !

Skrevet

Får mest energi av egg, kylling, fisk og salat.

Hvete og kornprodukter gjør meg helt segen.

Ja, hvete gjør meg oppblåst! Men det gjør endel melkeprodukter (ikke ren melk) og frukt også !!!

Skrevet

Frokost:

Lunsj:

Middag:

Kan du beskrive hvordan du tilbereder den kokosgrøten?:)

Anonymous poster hash: c9021...07b

Skrevet

Ser mange nevner det -men hva er egentlig mat som både metter og gir energi? Jeg er helt blåst på sunn mat men er lei av blodsukker opp og ned samt oppblåst mage og dårlig avføring ..

Nevn de 3 matvarene du spiser mest av Ila en uke som gir deg masse ENERGI !!! :))

Hvis problemet ditt er at du spiser slik at blodsukkeret ditt stadig er ustabilt, da må du rett og slett begynne å spise langt mindre av det som gir ustabilt blodsukker - nemlig raske karbohydrater og/eller for mye karbohydrater generelt.

Spis proteinbrød/-knekkebrød, grønnsaker, gode oljer og gode proteinkilder som rent kjøtt og fisk og egg.

Det vil holde blodsukkeret ditt stabilt. Begrens mengden frukt, og selvfølgelig sukker er ugunstig.

Hjelper ikke å innføre noen få nye matvarer hvis du fortsetter å spise slik at blodsukkeret ditt stadig er på berg- og dalbane.

Flott at du vil ta tak i kostholdet ditt slik at du får det bedre :)

Anonymous poster hash: 927d0...fd8

Skrevet

Jeg føler meg helt fantastisk etter en frokost med brødskiver, egg og bacon.

Anonymous poster hash: fa341...ba0

Skrevet

Les om Berit Nordstrand, lån bøkene hennes, så har du svaret!! 

Anonymous poster hash: a728e...b27
Skrevet

De dagene jeg ikke trener (kun triller tur), spiser jeg 3 måltider om dagen ja :) Drøyer frokosten litt, så en dag jeg kun triller tur spiser jeg til følgende tidspunkt ca: Frokost: Ca kl 10:00, lunsj ca kl 17:00 og kveldsmiddag ca kl 21:00 :) De dagene jeg trener blir det ca 5 måltider per dag pga mat før og etter trening

Syv timer mellom første og andre måltid er altfor lenge, så du må inn med et mellommåltid der. Da blir du ikke så sliten på ettermiddag og kveld.

Anonymous poster hash: 927d0...fd8

Skrevet

sjokolade gir meg mye energi :D

Anonymous poster hash: 8df9f...acf
Skrevet

Smoothie!

De dagene jeg har tid, lager jeg meg en smoothie av frosne jordbær, en deilig, saftig mango, fersk spinat, tyrkisk yoghurt, en neve havregryn og en skvett biola. I tillegg til å få masse energi, fungerer det muligens som en slags detox, for jammen må jeg tisse i timene etterpå. Haha, nesten litt komisk!

Anonymous poster hash: 910b9...096

Skrevet

Ser jeg er litt på tverke av de andre her, men for meg er havregrøt super energimat, gjerne tilsatt kli og toppet med nøtter, blåbær og litt honning. Til kos liker jeg kesam med blåbær. Prøver å spise lite kjøtt pga miljøet. Salat med avokado og reker er godt og sunt. Orker ikke for tung mat.

Skrevet

makrell i tomat, egg, nøtter, 

Yogurt naturell med bær, banan og havregryn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...