Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #1 Skrevet 27. januar 2015 Har en gutt på 4,5 år som går i en super barnehage. Han trives forsåvidt godt, men liker seg best hjemme. Noen ganger hender det at han streiker skikkelig, har han derfor hjemme de dagene jeg har fri. Jeg har spurt han mange ganger hvorfor han ikke vil i barnehagen, da sier han at det er så kjedelig. Har tenkt at det ligger noe mer bak, og har hatt planer om å spørre barnehagen om de vet hva det kan være. Det viste seg idag at det faktisk "bare" er det som er årsaken. Gutten min er rolig, men kan tulle ha herje voldsomt med lillesøsteren. Når han er med andre barn liker han best rolige leker og aktiviteter. Han liker brettspill og leker som han trenger å tenke litt, som lego f.eks. Han er også glad i bokstaver og tall. Han er utrolig kjærlig og empatisk, og kan faktisk enda ligge og kose lange stunder sammen med meg. Var på foreldresamtale idag, og da fikk han mye skryt. Han er godt likt, og han har alltid noen å leke med. Han liker best å leke med en venn som er et år eldre, men de leker ofte sammen med andre i løpet av dagen også. Han er sterk språklig og ligger langt fremme sier de. Det eneste de slet litt med var at det virker som han kjedet seg en del. Han blir alltid inkludert i leken, men om de blir for "barnslige og herjete" trekker han seg bort og tenker for seg selv. Hun synes det hadde blitt mye slik i det siste, og hun sleit med å finne på aktiviteter som fenget han. Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg ga henne tips om hva han liker, men de har ikke alltid tilgang til dette. Anonymous poster hash: 90875...8d7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #2 Skrevet 27. januar 2015 Ikke uvanlig at de begynner å kjede seg i den alderen. Derfor byttet jeg til en friluftsbhg for sønnen min og det er kjempeforskjell! I den nye bhg får han brukt seg mye mer. De er mye på tur, men også mye flinkere til å ha spennende aktiviteter i barnehagen. Nå kjeder han seg aldri. Anonymous poster hash: b1f4b...4bc
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #3 Skrevet 27. januar 2015 Ikke uvanlig at de begynner å kjede seg i den alderen. Derfor byttet jeg til en friluftsbhg for sønnen min og det er kjempeforskjell! I den nye bhg får han brukt seg mye mer. De er mye på tur, men også mye flinkere til å ha spennende aktiviteter i barnehagen. Nå kjeder han seg aldri. Anonymous poster hash: b1f4b...4bc Nei det er nok ikke uvanlig, men jeg går jo å tenker litt på det siden de ansatte synes det er litt vanskelig. Hun sa at hun prøvde å gi han masse idèer når han ville være alene, men at det virket som han ble litt smålig irritert over masinga hennes til slutt. Friluftsbarnehage hadde nok ikke passet han, da turdagen er det verste dagen ifølge gutten min Anonymous poster hash: 90875...8d7
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #4 Skrevet 27. januar 2015 Høres akkurat ut som gutten min. Han er seks år nå og det går litt bedre. Det er mye pga at de har fått tak i bøker fra skolen, slik at han kan regne matte og jobbe i engelskboka. 😊 Anonymous poster hash: 3bde6...1fe
skinnfilla Skrevet 27. januar 2015 #5 Skrevet 27. januar 2015 De kjeder seg gjerne de siste 1,5 -2 årene. Da venter de bare på å begynne på skolen. De har gjort alt før, og krever mer aktiviteter. I vår bhg er det nå 5 viltre, aktive gutter på 5 år, som har tildels utagerende oppførsel, de må helst dele de opp for å få ro. De ansatte drar på turer med de, de får ansvar og hjelper til med de små, lager mat, handler , trimtime, Utforsker ved sjøen ,i skogen og nærområdet. Så nå syns jeg de har funnet en løsning. Det bare 16 barn i bhg og når 5 av de kjeder seg ,blir det endel knuffing og egling. Jeg har en datter på 4 som har vært redd for disse guttene en stund, jeg tok det opp med leder og sa at det finner jeg meg ikke i. Ungene skal slippe å være redde for å få et slag i hodet hvert 5. min. Det har blitt igangsatt tiltak og nå trives hun igjen og leker med flere av disse guttene. Jeg sa noe sånn som at det er ikke greit å bli slått hele dagen. Svar : det er jo ikke hele dagen da! Da sa jeg, men det er greit! Jeg kan jo komme hit og slå til deg i hodet en tre- fire ganger hver dag, imens du prøver å jobbe, så kan vi jo se hvor lenge du syns det er greit? Det er ikke greit å slå ! Sånn er det bare. Dette ble sagt i en lattermild tone, jeg kjenner leder godt og vi har jevnaldrende barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå