Gå til innhold

Antibiotika ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed om at de vil gi meg antibiotika intravenøst når jeg skal føde. Det er visst forebyggende for noe de fant i urinprøve. Liker ikke å ta antibiotika om jeg ikke må, og forebyggende er i mitt hode et annet ord for unødvendig. Hvis det var noe mulig skadelig de fant, hvorfor ikke gi det med en gang og være ferdig før fødsel? Tenker på babyen også, kan det være noe bra å starte livet med antibiotika i kroppen? 

Noen andre som har fått dette? 

Anonymous poster hash: 3a533...41e
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

regner med du har gbs, rart ikke legen sa det. Du vil ikke ha følgene som kan oppstå hvis du ikke tar det. Jeg fikk det 1 mnd før fødsel og mens jeg fødte med nr 2

Skrevet

Du har sikkert fått påvist GBS i urinen, og skal da ha antibiotika forebyggende. Dette er slett ikke unødvendig. Antibiotikaen gis for å beskytte babyen som kan bli alvorlig syk dersom den smittes.

Les deg litt opp på GBS før du avfeier dette som unødvendig. At du får antibiotika under fødsel er helt etter boka.

Skrevet

Jeg kjenner en som ikke visste at hun hadde det og babyen ble veldig syk kort tid etter fødselen. Det gikk heldigvis veldig bra, men det var ingen hyggelig opplevelse i tiden rett etter hun hadde blitt mamma for første gang.

Anonymous poster hash: 53829...9d0
Skrevet

Okay, da skal jeg lese litt om gbs. De sa ikke spesifikt hva det var, bare at de hadde funnet noe, og dermed skulle gi antibiotika forebyggende under fødselen. 

Det var forresten ikke aktuelt å diskutere, legen sa bare at sånn var det, og det var standard prosedyre. Begynte bare å lure, siden jeg ikke har fått noe mer utfyllende informasjon, men klart at babyens beste kommer først, og hvis det beste for babyen er å få antibiotika når den blir født, så får den det. 

HI

Skrevet

Hør på legen, du. De vet hva de driver med. 

Skrevet

Hør på legen! Det er nok GBS, og i verste fall... Vel, det kan ende stygt.

Jeg fikk det under fødsel og merket ikke noe til det. Ellers så tenker jeg veldig likt som deg ang. Antibiotika, men ang dette turte jeg ikke la vær!

Anonymous poster hash: 6ea7c...d60

Skrevet

Leser på linken som ble lagt ut her, og kan ikke se at jeg ligger i risikogruppe for å få antibiotika under fødsel: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/gruppe-b-streptokokker-fhi-18271.html?page=5

Men jeg får vel ta det, og være obs på tiden etter fødsel og, for å følge linken kan det fort komme tilbake igjen og jeg kan smitte babyen om jeg ikke er nøye nok med håndhygiene. Må jeg altså vaske hender hver eneste gang jeg skal ta på babyen min? Jeg vasker selvsagt hender etter jeg har vært på do, det gjør jeg alltid. 

"Mor og andre bør utføre håndhygiene etter toalettbesøk, nedentilvask og før kontakt med den nyfødte."

Rart det ikke er flere som blir syke siden det tydeligvis er rundt 30% som har infeksjonen og ikke merker noe til det. Har ikke hatt noen symptomer jeg heller. 

Jada, jeg skal ta antibiotikaen. Men jeg synes det høres rart ut likevel, jeg har ikke hatt en eneste uvi, ikke født barn med infeksjon tidligere, eller noen av de andre risikofaktorene. Det står jo også at de tikke er grunnlag for å behandle de som ikke har noen av risikofaktorene. Jaja. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...