Gå til innhold

Oppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man begynne å "oppdra" babyer? Har hørt ved 6 mnd alder, stemmer dette?

Hva mener du er noe av det viktigste å videreføre til barn?

Hva var det mest utfordrende mtp oppdragelse?

Anonymous poster hash: 755b8...3ab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man oppdrar jo barnet hele tiden. Oppdragelse handler ikke bare om å si nei og irettesette..

Det mest utfordrende er å få de til å høre når de blir eldre. Det viktigste man lærer de er selvstendighet, høflighet, hvordan overleve og normal folkeskikk og hvordan samfunnet funker.

Anonymous poster hash: fbb4b...c6a
Skrevet

Jeg synes empati er det desidert viktigste å lære et barn. Du kan lage regler og gi konsekvenser, og du oppnår sannsynligvis at barnet oppfører seg bra når du ser på. Men uten empati og samvittighet vil ingenting hindre barnet i å gjøre gale ting når det ikke er noen fare for å bli "tatt".

Men hvordan man konkret gjør dette er jeg litt usikker på da. :P Og å oppdra en baby virket i alle fall ganske umulig på meg da jeg hadde en. Begynner å komme seg nå som han er 3 år. ;)

Jeg synes det mest utfordrende er å være konsekvent, spesielt når alternativet er mye enklere og går mye fortere (eks. rydde for ham i stedet for å holde fast ved at han skal rydde selv).

Anonymous poster hash: 16527...3ed
Gjest Antarctica
Skrevet

Hva som er viktigst kommer vel an på hvilket verdisyn du har selv. Noen vil ha lydige barn, andre vil ha selvstendige barn. Du får jobbe i den retningen som passer deres familie. 

Men ikke gidd å "oppdra" et spebarn på 6 måneder. Det er bare tull. Det eneste du kan gjøre for en baby er å lage rutiner og tilrettelegge for lek, søvn og mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...