Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Han sutrer hele tiden. Ifra vi står opp starter sutringen. Han vil ikke skifte klær eller bleie, da vrir han seg og hyler. Han vil ikke settes i bilstol. Han kan ligge i vogn, men da kun under dupp på 1 1/2 time maks. Han sutrer når han er på gulvet, vil opp til meg, og det kan han jo ikke hele tiden.. Hele ettermiddagen sutrer han fordi han er trøtt. Han får tilbud om en dupp til på ettermiddagen, men etter en times trilling da og han enda ikke har sovnet gir jeg opp, det er jo natt snart for han.. Så får han legge seg rundt halv syv, sover da i ca ti min, og så hyler han nesten fram til ca kl 21. Da sovner han og våkner igjen en time senere og gir seg ikke før han får komme i sengen vår. Er jeg i nærheten gir han seg ikke før han får pupp. Så enden på visa blir at jeg må gå på et annet rom de nettene faren ikke har nattevakt. Har han nattevakt så må han få pupp hele natten for at det skal bli stilt.. Og jeg er så sliten. Har ikke overskudd til noe, mest lyst å gråte og at han skal bli stor nå. Noen som har noen tips? Hva gjør vi galt? Skal de ikke være harmoniske og fornøyd? Vi må ha feilet helt... Han skal ikke i bhg før i august, kanskje det blir bedre da, men det er så lenge til.... Anonymous poster hash: 46eae...84b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Først: han er trøtt fordi nettene deres er kaos! Du MÅ nattavvene! Deretter: det er vanlig at ettåringer sutrer og protesterer mye (jeg er på min tredje). Bleieskift (tissebleie) gjøres stående. Distrahering gjelder i alle protestsitusjoner (en penn, et nøkkelknippe, peke på en fugl når han settes i bilen, snakk om noe spennende(bruk spennende stemme), gjem noe i en pose eller en kopp som han må finne (favoritten her)etc etc) Ettåringer kjeder seg ofte hjemme og klenger en del. De trenger variasjon i lekene. Gi han tilgang til et par utvalgte kjøkkenskap når du lager mat. La han få "delta" i dine aktiviteter Og få orden på nattesøvnen! Dvs nattavven og ikke ta han opp av senga for å trøste. Han kan fint trøstes oppi senga. Anonymous poster hash: d84be...2bb
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Høres ut som at noe plager han, ta han med til lege og be om blodprøve for å sjekke jern! Også tar du han med til kiropraktor eller manuell terapeut og utelukker låsninger! Min yngste på 1,5 er sånn nå og hun har heftig jernmangel! De skal ikke sutre hele dagen, det er uttrykk for misnøye! Merker han også kanskje at du er sliten og lei? Er han slik rundt andre også? Anonymous poster hash: 4fb8b...b4f
Gjest Trulte med to små Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Høres vanskelig ut, men får han nok mat/melk? har han vondt noen plass? Har du snakket med helsesøster eller lege om dette, itilfelle bør du nok ta en prat med noen som kan svare deg og gi deg noen tips du kan prøve.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #5 Skrevet 26. januar 2015 Høres ikke ut som han har det helt bra. Ville sjekket om noe plager han. Magesmerter f.eks? Hvordan er avføring? Har han knip? har dere allergier i familien? Anonymous poster hash: 7dee6...2bb
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #6 Skrevet 26. januar 2015 Først: han er trøtt fordi nettene deres er kaos! Du MÅ nattavvene! Deretter: det er vanlig at ettåringer sutrer og protesterer mye (jeg er på min tredje). Bleieskift (tissebleie) gjøres stående. Distrahering gjelder i alle protestsitusjoner (en penn, et nøkkelknippe, peke på en fugl når han settes i bilen, snakk om noe spennende(bruk spennende stemme), gjem noe i en pose eller en kopp som han må finne (favoritten her)etc etc) Ettåringer kjeder seg ofte hjemme og klenger en del. De trenger variasjon i lekene. Gi han tilgang til et par utvalgte kjøkkenskap når du lager mat. La han få "delta" i dine aktiviteter Og få orden på nattesøvnen! Dvs nattavven og ikke ta han opp av senga for å trøste. Han kan fint trøstes oppi senga. Anonymous poster hash: d84be...2bb likte svaret ditt veldig godt. Mange gode forslag som kanskje er lette å gjennomføre. Du får det til å høre enkelt ut☺️ Hvor lang tid må man regne med å bruke på nattavvenning? Tusen takk for svar fra deg ☺️ Anonymous poster hash: 46eae...84b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Høres ikke ut som han har det helt bra. Ville sjekket om noe plager han. Magesmerter f.eks? Hvordan er avføring? Har han knip? har dere allergier i familien? Anonymous poster hash: 7dee6...2bb nei det må jo være noe. Han spiser godt og har avføring hver dag.. Ingen allergier som jeg vet, men må sjekke. Han tar seg litt til ørene, men det hørte jeg kunne være for at han er trøtt? Anonymous poster hash: 46eae...84b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Ville kuttet ut puppen helt, i hvert fall på natta. Ungen kjeder seg, derfor sutrer han. Kom dere ut på åpen barnehage, svømming, sanggruppe, besøk, leos lekeland, kafè. Anonymous poster hash: 6029e...2c7
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Høres vanskelig ut, men får han nok mat/melk? har han vondt noen plass? Har du snakket med helsesøster eller lege om dette, itilfelle bør du nok ta en prat med noen som kan svare deg og gi deg noen tips du kan prøve. han spiser godt altså. Får tilbud om mat ofte, og kan spise tre brødskiver til lunsj.. må kanskje dra til lege da.. Anonymous poster hash: 46eae...84b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Ville kuttet ut puppen helt, i hvert fall på natta. Ungen kjeder seg, derfor sutrer han. Kom dere ut på åpen barnehage, svømming, sanggruppe, besøk, leos lekeland, kafè. Anonymous poster hash: 6029e...2c7 trodde de ikke kjedet seg når de var så små, men tok vel feil der ja ☺️ Anonymous poster hash: 46eae...84b
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 Først: han er trøtt fordi nettene deres er kaos! Du MÅ nattavvene! Deretter: det er vanlig at ettåringer sutrer og protesterer mye (jeg er på min tredje). Bleieskift (tissebleie) gjøres stående. Distrahering gjelder i alle protestsitusjoner (en penn, et nøkkelknippe, peke på en fugl når han settes i bilen, snakk om noe spennende(bruk spennende stemme), gjem noe i en pose eller en kopp som han må finne (favoritten her)etc etc) Ettåringer kjeder seg ofte hjemme og klenger en del. De trenger variasjon i lekene. Gi han tilgang til et par utvalgte kjøkkenskap når du lager mat. La han få "delta" i dine aktiviteter Og få orden på nattesøvnen! Dvs nattavven og ikke ta han opp av senga for å trøste. Han kan fint trøstes oppi senga. Anonymous poster hash: d84be...2bb likte svaret ditt veldig godt. Mange gode forslag som kanskje er lette å gjennomføre. Du får det til å høre enkelt ut☺️ Hvor lang tid må man regne med å bruke på nattavvenning? Tusen takk for svar fra deg ☺️ Anonymous poster hash: 46eae...84b Jeg avvente mine når de var en del mindre så det var ganske enkelt, vil tro en ettåring kan være litt mer sta... Så det er bare å stålsette seg. Ikke lag nye uvaner som erstatter puppen (vann, ta opp av senga etc). Sitt hos ham og vis at dere er der. Det blir raskt bedre! Søvn er viktig både for stor og liten! Lykke til! Anonymous poster hash: d84be...2bb
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #12 Skrevet 26. januar 2015 Min ettåring sutrer også en del. Merker at det blir ekstremt når han kjeder seg. Han elsker å gå tur, lese bok eller å leke med meg sittende på gulvet, da stråler han lenge etterpå. Han liker også å "hjelpe" meg med å støvsuge. jeg lar han få dra ut ting fra en skuff når jeg lager mat, stor stas. Eller leke i kjele skapet. Anonymous poster hash: 5a2ea...e36
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #13 Skrevet 26. januar 2015 Veldig enig i det første svaret du har fått. Begynn gradvis og avvenne med pupp.. Og finn på noe på dagtid om du ikke allerede gjør det, anbefaler åpen barnehage. Anonymous poster hash: 9f9ec...c51
Villbringebringebær Skrevet 26. januar 2015 #14 Skrevet 26. januar 2015 Sjekk ørene hos legen, det er en nattsykdom og er svært smertefullt om natten, da er det ofte godt for de små å gjøre sugebevegelser så kanskje derfor han ikke roer seg uten pupp? Første svaret var veldig bra og mange andre gode råd også! Min hadde låsninger og mye endret seg med manuellterapi og medisin mot kraftig ørebetennelse.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #15 Skrevet 27. januar 2015 Tenker også med en gang øre-unge, greit å få sjekket. Anonymous poster hash: 0ed29...2d1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #16 Skrevet 27. januar 2015 Ville kuttet ut puppen helt, i hvert fall på natta. Ungen kjeder seg, derfor sutrer han. Kom dere ut på åpen barnehage, svømming, sanggruppe, besøk, leos lekeland, kafè. Anonymous poster hash: 6029e...2c7 trodde de ikke kjedet seg når de var så små, men tok vel feil der ja ☺️ Anonymous poster hash: 46eae...84b Kanskje kan det ikke akkurat kalles å kjede seg, men han trenger muligens å utfolde seg ute og kjase seg skikkelig trøtt? Anonymous poster hash: 9226a...720
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #17 Skrevet 27. januar 2015 Kutt ut puppen, få ungen i barnehage og kom deg ut i arbeidslivet. Anonymous poster hash: dbd44...ebb
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #18 Skrevet 27. januar 2015 Hvis du gir etter for sutringen, er det klart han sutrer. Du sier "det blir ikke stilt før han får pupp". Med andre ord har han lært at hvis han syter og hyler lenge nok, får han det som han vil. Anonymous poster hash: c3a59...876
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #19 Skrevet 27. januar 2015 Kutt ut puppen, få ungen i barnehage og kom deg ut i arbeidslivet. Anonymous poster hash: dbd44...ebb Du er klar over at det ikke er så enkelt som bare å "få ungen i barnehage" overalt i dette landet...? Ellers synes jeg et første svar i denne tråden gav mange bra råd, noen jeg har tenkt å følge selv. Anonymous poster hash: 7087a...463
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #20 Skrevet 27. januar 2015 Kutt ut puppen, få ungen i barnehage og kom deg ut i arbeidslivet. Anonymous poster hash: dbd44...ebb Fordi da får du bedre samvittighet? Nei, her må ører sjekkes av lege, og barnet må få et innhold i dagene sine! Dra på formiddagsbesøk til andre i perm, åpen bhg, småbarnstreff eller lignende! Inviter folk hjem, dra på kafé, svømmehall eller andre aktiviteter. Da skal du se at ettåringen blir mer tilfreds:) Anonymous poster hash: ab54c...353
skinnfilla Skrevet 27. januar 2015 #21 Skrevet 27. januar 2015 Du må kutte puppen på natta, rett og slett. Jeg hadde en puppeguri som brukte meg som smokk , og etterhvert ble jeg nødt til å nekte henne. Vi samsov og da la jeg meg på magen , jentungen var alldeles rasende i et par netter, så sov hun hele natta på natt 3. Det er en vane som må brytes for at du og gutten din skal få nok søvn. Han trenger jo ikke mat på natta lenger,
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #22 Skrevet 27. januar 2015 Ville kuttet ut puppen helt, i hvert fall på natta. Ungen kjeder seg, derfor sutrer han. Kom dere ut på åpen barnehage, svømming, sanggruppe, besøk, leos lekeland, kafè. Anonymous poster hash: 6029e...2c7 trodde de ikke kjedet seg når de var så små, men tok vel feil der ja ☺️ Anonymous poster hash: 46eae...84b Han trenger å utforske, han trenger stimuli. Hvis ikke, så ja da kjeder han seg. Anonymous poster hash: b2053...132
Chl85 Skrevet 27. januar 2015 #23 Skrevet 27. januar 2015 (endret) Mange gode råd her - Sjekk ører, låsninger osv hos lege - Slutte med pupp om natta(stålsett deg og få med gubben på prosjektet en helg, vær konsekvent og ikke gi deg ) - La ungen sutre.... Altså gjør ting i huset, imens han sutrer... plutselig blir det kjedelig og han utforsker litt selv igjen (hjelper på mine). De har ikke vondt av å bli litt oversett når de bare sutrer. - Ta han med på lekeplass eller åpen bhg, litt forskjellig stimuli hjelper ofte Trengs selvfølgelig ikke hver dag! He he - Avledning i stelle situasjonene. - Sjekk at du legger han tidlig nok... Mine la seg kl 18 for natta i den perioden(enda jeg først la dem kl 19, men da våknet de oftere, gråt osv)... Husk at de har en rasende utvikling og trenger nok søvn. Overtrøtte unger kan holde det gående ganske lenge og sover urolig om natten. Hos meg var ungene så vare på søvnen at hvis jeg la et kvarter for sent, så kunne de sove urolig og bli vanskeligere å legge Du feiler ikke! He he Unger er forskjellige og noen er mer sta enn andre osv. Erfaringer kan du kalle det du går igjennom nå, he he Selv ble jeg skuffa over at jeg ikke fikk med en 1000 siders manual på unger den dagen jeg dro fra sykehuset..... Endret 27. januar 2015 av Chl85
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #24 Skrevet 27. januar 2015 Alle mine barn har tatt seg til ørene når de er trette. Tror det er helt normalt. Ellers også ganske normalt at ettåringer er sutrete slik som det beskrives. Jeg tror ikke det feiler ham noe som helst, men at han trenger mer sammenhengende søvn, og puppen må avvennes. Tilby ham vannflaske istedet for puppen. Ikke bra om han begynner å få jeksler, å gi melk på natten. Melk=sukker. Anonymous poster hash: cd21c...a12
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2015 #25 Skrevet 27. januar 2015 Min jente er nå 16 måneder og har gått i ca 2,5 måned, her endret masse seg når hun lærte å gå.. Hun var fornøyd stort sett men når hun styrte alt, hun ville ikke skifte bleie, ikke i bilstol og hun ville bli leid eller bæret overalt.. Hylte når ikke vi gjorde slik hun ville. Nå når hun kan gå er hun mye fornøyd. Men vi må fortsatt skifte bleie stående eller gi henne noe veldig interessant å se på, og i bilen har vi fester ipad, og nå liker hun å kjøre bil.. Kjedet seg rett og slett.. Anonymous poster hash: 05b1a...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå