GÃ¥ til innhold

😞 Får ikke til ammingen, føler meg som en dårlig mamma 😞


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I 2005 bestemte jeg meg for å ta grep over eget liv. Jeg hadde levd ett liv med sykelig overvekt i en årrekke å innså endelig at jeg måtte ta grep over eget liv. 2 år senere hadde jeg gått ned 100kg ved hjelp av trening og kosthold. Dette året fikk jeg også redusert brystene som var altfor store, de hang og jeg fikk stygge sår grunnet fukt under brystene.

 

I dag er jeg fornøyd med meg selv og kroppen min, jeg er aktiv og mitt overvektige liv er nå bare ett dårlig minne. For 4uker siden ble jeg også mamma for første gang. Problemet nå er at jeg klarer ikke amme, men jeg må pumpe meg for å gi barnet brystmelk. Brystvortene sprekker opp, barnet klarer ikke suge. Noe av grunnen er nok pga brystreduksjonen og brystvorter som er noe deformerte. I tillegg stresser jeg da jeg ammer fordi jeg føler jeg ikke får det til. Derimot klarer jeg og pumpe meg å gi barnet MM på flaske. Barnet og jeg syntes dette er en god løsning, mindre mas for oss begge. Jeg plages likevel med tanken på at jeg ikke ammer. Jeg føler meg litt som en dårlig mamma, føler omgivelsene krever at jeg skal amme. Jeg prøver fortsatt noen ganger iløpet av dagen å gi barnet bryst men det er ikke akkurat vellykket.

 

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette men føler for å lufte tankene. Kanskje trenger jeg også en bekreftelse på at det er greit at barnet ikke får bryst, men brystmelk på flaske. Noen tanker?

 

Anonymous poster hash: 003a8...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du er kjempeflink som tar bryet med å pumpe så babyen din får morsmelk. Det er jo selve melken som er viktig, nærhet og kos trenger du ikke puppen for å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde jeg det også. Prøv å gi litt mer faen i ammepresset.

Jeg "ødla" veldig mye av den første tiden med å føle meg dritt fordi jeg ikke fiksa amminga. Følte meg ubrukelig og overflødig. Men hos oss ble hvert eneste måltid en kamp med en unge som ikke ville suge, og vi gråt tilslutt begge to. Jeg bestemte meg at det var mer traumatisk for ungen min å gråte hver andre time i frustrasjon og sult enn å få servert MME.

 

Nå vet jeg hvor mye mat gutten får i seg, samt at jeg står friere i forhold til at pappaen kanskje kan ta noen matinger :) 

Gi slipp på skammen, det finnes verre "feil" å gjøre :)

 

 



Anonymous poster hash: d10c6...be6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mødre er verdensmestere på gi oss selv dårlige skussmål og dårlig samvittighet. Ingen kan kreve at du gjør noe annet enn ditt beste. Du har prøvd amming og hvis det ikke fungerer for dere så er ikke det noe å gå dårlig samvittighet for. Dårlig samvittighet bør man få når man aktivt velger bort det som er til barnets beste.

Grunnen til ammehysteriet i Norge er pga den gevinsten barnet får av morsmelk. Du gir jo babyen din morsmelk! Kos deg med babyen din og ikke kast bort den dyreste tiden med å ha dårlig samvittighet for noe du ikke kan styre. Jeg kan love deg at barnet ditt har mye høyere gevinst av en mamma med normal vekt og gir flaske, i motsetning til å vokse opp med en mamma med syklig overvekt og som gir pupp. I tillegg får barnet masse deilig morsmelk.

 

Kjempeflink har du vært som har slanket deg så mye og tatt kontroll over livet ditt. Kos deg med babyen og gjør det som passer deres familie best.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mødre er verdensmestere på gi oss selv dårlige skussmål og dårlig samvittighet. Ingen kan kreve at du gjør noe annet enn ditt beste. Du har prøvd amming og hvis det ikke fungerer for dere så er ikke det noe å gå dårlig samvittighet for. Dårlig samvittighet bør man få når man aktivt velger bort det som er til barnets beste.

Grunnen til ammehysteriet i Norge er pga den gevinsten barnet får av morsmelk. Du gir jo babyen din morsmelk! Kos deg med babyen din og ikke kast bort den dyreste tiden med å ha dårlig samvittighet for noe du ikke kan styre. Jeg kan love deg at barnet ditt har mye høyere gevinst av en mamma med normal vekt og gir flaske, i motsetning til å vokse opp med en mamma med syklig overvekt og som gir pupp. I tillegg får barnet masse deilig morsmelk.

 

Kjempeflink har du vært som har slanket deg så mye og tatt kontroll over livet ditt. Kos deg med babyen og gjør det som passer deres familie best.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste råd er å ta det aboslutt med ro!

Selv måtte jeg pumpe i tillegg til å forsøke å amme i 5 mnd. før vi kunne fullamme (svak baby) Ikke gi opp!

Senk skuldrene. Du gir barnet mat nok og dere har funnet noe som funker for dere. Om du vil, kan du prøve å amme jevnlig. Bare pass på at barnet har treg smokk på flasken så det ikke blir en enklere vei ut.

 

Lykke til!



Anonymous poster hash: 2bd42...7ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er aldeles ikke en dårlig mamma!

Akkurat nå fyller dette med amming veldig mye i din hverdag. Forsøk å trå et skritt tilbake og se det litt ute fra. Din baby er glad og fornøyd og mett. Den har det bra. Den kjenner lukten din og stemmen din og kjærligheten din. Den tenker ikke at noe mangler.

Akkurat nå fyller dette mye, men om et par år er det også bare et minne. Til og med ett som du er alene om å ha. Din baby kommer ikke til å huske noe av dette eller føle noe savn pga dette.

Å være mamma er så mye mye mer enn om man ammer. Du kommer til å være der natt etter natt ved sykdom, tenner, mareritt osv. Du kommer til å være den trygge personen barnet ditt kan gråte ut hos når det trengs, støtte seg til når det trengs, bli sint på når hele verden er urettferdig og så likevell bli tilgitt av. Du kommer til å være guiden ut i den store kompliserte uoverskuelige verden. Du kommer til å være der og sette grenser, sørge for skikkelig mat når det trengs, feire og kose når tiden er til det. Du kommer til å være mamma ikke bare noen måneder fremover men mange, mange år fremover.

Det er slett ikke altavgjørende om du må bruke flaske akkurat nå. 

Klem fra meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve brystskjold?:)

Kan jo funke, og det er mye mindre jobb med det enn flasker:)

 

Anonymous poster hash: b08a2...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumper og gir flaske. Babyen er prematur og sugesvak så barnet får ikke nok næring hvis jeg insisterer på å amme.

 

De fleste gjør det beste de kan. Ikke føl deg som en dårlig mor pga dette.

 

Anonymous poster hash: 6bd38...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er verdens beste mamma til barnet ditt! Slapp av og gi ham så mye morsmelk du orker å pumpe, resten MME.

 

Hvis du klarer å ikke stresse, så kanskje du får til å amme, men det vil ikke gjøre deg til en bedre mamma.

 

Du er god nok!

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f7cd...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er verdens beste mamma til barnet ditt! Slapp av og gi ham så mye morsmelk du orker å pumpe, resten MME.

 

Hvis du klarer å ikke stresse, så kanskje du får til å amme, men det vil ikke gjøre deg til en bedre mamma.

 

Du er god nok!

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f7cd...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk jobb du gjør som pumper så barnet ditt får MM når amming ikke funker:) du er en god mor!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en fantastisk jobb du gjør som pumper så barnet ditt får MM når amming ikke funker:) du er en god mor!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...