Gå til innhold

ønsker fødsel uten pidural?


kiri92

Anbefalte innlegg

Tror det ofte kan være ganske ille for dem som planlegger for mye. Listefolket kan fort føle at de mister kontrollen så kan man være mer avslappet og møte med åpent sinn vil det ofte være det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Er førstegangsfødende og tenker jeg helst vil ha en fødsel uten epidural. Vet jo fibt lite om smertene man går igjennom. Det er jo også individuelt hvor høy smerteterskel man har. Men har jo lest litt på positive og negative erfaringer med det å ha epidural. Nå lurer jeg vell egentlig litt på positive og negative erfaringer uten pidural :P

Når jeg fikk min første så fødte jeg uten noe form for smertestillende, jeg gikk mye og så sto jeg i dusjen - mye. Når det var så vondt at jeg ropte på epidural så var det over plutselig, og jeg trodde jeg måtte bæsje. "Vent litt" sa jeg til han som skulle sette epiduralen "Jeg må på do - altså - ikke for å tisse!" Så han ble jo mistenksom, ingen hadde jo fortalt meg at en pressrie kjennes ut som om man må nummer to. Så han sjekket og der var det ti c. åpning så ingen vits med epidural. Han sa at det er ofte mest smertefullt helt på slutten, men når det er så vondt at du tror du ikke holder ut mer og plutselig synes en sprøyte i ryggen er en god idé på tross av intens sprøyteskrekk så er det som regel innspurten ;)

 

Uansett, tror jeg hadde 3 eller 4 press så var baby ute. Det hadde tatt litt lenger tid dersom jeg hadde tatt epidural, og så var jeg oppe på beina rett etter morkaka var kommet. Jeg gikk selv fra sengen over til en sånn stol med bøyler for å sy. Det kunne jeg heller ikke gjort på epidural :) Smerten er jo kun midlertidig. Etterpå er du så lettet og lykkelig at verden brått er rosenrød og alt er fuglesang og fantastisk. Til og med den tørre brødskiva med svett hvitost er som et gourmetmåltid å regne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei :)

Er førstegangsfødende og tenker jeg helst vil ha en fødsel uten epidural. Vet jo fibt lite om smertene man går igjennom. Det er jo også individuelt hvor høy smerteterskel man har. Men har jo lest litt på positive og negative erfaringer med det å ha epidural. Nå lurer jeg vell egentlig litt på positive og negative erfaringer uten pidural :P

Når jeg fikk min første så fødte jeg uten noe form for smertestillende, jeg gikk mye og så sto jeg i dusjen - mye. Når det var så vondt at jeg ropte på epidural så var det over plutselig, og jeg trodde jeg måtte bæsje. "Vent litt" sa jeg til han som skulle sette epiduralen "Jeg må på do - altså - ikke for å tisse!" Så han ble jo mistenksom, ingen hadde jo fortalt meg at en pressrie kjennes ut som om man må nummer to. Så han sjekket og der var det ti c. åpning så ingen vits med epidural. Han sa at det er ofte mest smertefullt helt på slutten, men når det er så vondt at du tror du ikke holder ut mer og plutselig synes en sprøyte i ryggen er en god idé på tross av intens sprøyteskrekk så er det som regel innspurten ;)

 

Uansett, tror jeg hadde 3 eller 4 press så var baby ute. Det hadde tatt litt lenger tid dersom jeg hadde tatt epidural, og så var jeg oppe på beina rett etter morkaka var kommet. Jeg gikk selv fra sengen over til en sånn stol med bøyler for å sy. Det kunne jeg heller ikke gjort på epidural :) Smerten er jo kun midlertidig. Etterpå er du så lettet og lykkelig at verden brått er rosenrød og alt er fuglesang og fantastisk. Til og med den tørre brødskiva med svett hvitost er som et gourmetmåltid å regne ;)

Ååh så heldig håper jeg at jeg også blir med fødselen. Det er akkurat det jeg også tenker, at smerten bare er midlertidig. Før i tiden klarte man det jo helt fint uten epidural :P godt å høre din historie, for det var akkurat slik jeg hadde tenkt å sett for meg at det kan bli. Det er sikker helt jæ*** når det står på som verst, men så er man oppe å går som du sier etterpå. Man blir ikke preget av restene fra epiduralen. Også har jeg hørt om de som blir "plaget" med små stikksmerter i ryggen i lang tid etter.:/

Er det lenge siden du fødte? :)

Endret av kiri92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei :)

Er førstegangsfødende og tenker jeg helst vil ha en fødsel uten epidural. Vet jo fibt lite om smertene man går igjennom. Det er jo også individuelt hvor høy smerteterskel man har. Men har jo lest litt på positive og negative erfaringer med det å ha epidural. Nå lurer jeg vell egentlig litt på positive og negative erfaringer uten pidural :P

Når jeg fikk min første så fødte jeg uten noe form for smertestillende, jeg gikk mye og så sto jeg i dusjen - mye. Når det var så vondt at jeg ropte på epidural så var det over plutselig, og jeg trodde jeg måtte bæsje. "Vent litt" sa jeg til han som skulle sette epiduralen "Jeg må på do - altså - ikke for å tisse!" Så han ble jo mistenksom, ingen hadde jo fortalt meg at en pressrie kjennes ut som om man må nummer to. Så han sjekket og der var det ti c. åpning så ingen vits med epidural. Han sa at det er ofte mest smertefullt helt på slutten, men når det er så vondt at du tror du ikke holder ut mer og plutselig synes en sprøyte i ryggen er en god idé på tross av intens sprøyteskrekk så er det som regel innspurten ;)

 

Uansett, tror jeg hadde 3 eller 4 press så var baby ute. Det hadde tatt litt lenger tid dersom jeg hadde tatt epidural, og så var jeg oppe på beina rett etter morkaka var kommet. Jeg gikk selv fra sengen over til en sånn stol med bøyler for å sy. Det kunne jeg heller ikke gjort på epidural :) Smerten er jo kun midlertidig. Etterpå er du så lettet og lykkelig at verden brått er rosenrød og alt er fuglesang og fantastisk. Til og med den tørre brødskiva med svett hvitost er som et gourmetmåltid å regne ;)

Ååh så heldig håper jeg at jeg også blir med fødselen. Det er akkurat det jeg også tenker, at smerten bare er midlertidig. Før i tiden klarte man det jo helt fint uten epidural :P godt å høre din historie, for det var akkurat slik jeg hadde tenkt å sett for meg at det kan bli. Det er sikker helt jæ*** når det står på som verst, men så er man oppe å går som du sier etterpå. Man blir ikke preget av restene fra epiduralen. Også har jeg hørt om de som blir "plaget" med små stikksmerter i ryggen i lang tid etter.:/

Er det lenge siden du fødte? :)

 

Den første fikk jeg for 12 år siden, da var jeg 23. Nummer to fikk jeg for 3 år siden :) De fleste fødsler er faktisk så greie og overkommelige. Det er vondt, men om man lar seg bare gynge meg det istedet for å kjempe imot smertene så går det helt greit. Og å stå i dusjen hjelper mye. Det er noe med det varme vannet på kroppen. Masse lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest MiffaBlir3Barnsmor

Jeg fødte sønnen min uten epidural i 2007. Det gikk helt fint, rask og grei fødsel, brukte lystgass. Hadde ingen ønsker om å ha epidural og jeg ønsker å føde uten denne gangen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg valgte epidural med første. Hadde ikke sovet på 3 døgn, var utslitt og hadde rier i over 42 timer før han endelig kom. Epiduralen fjernet alle smerter slik at jeg kunne slappe av en time. Ble skrudd ned samtidig som jeg fikk riestimulerende og da var smertene like ille igjen. Kjente godt til trykketrangen når den kom, så for min del hadde jeg kun utbytte av Epiduralen den ene timen jeg fikk til å slappe av på.

 

Med nr 2 så gikk alt så fort. Hadde rier i kun 3 timer før han var ute. Kom til sykehuset og på vei inn kom trykketrangen og han ble født 10 minutter etter jeg ankom føden. Fantastisk fødsel uten noen form for smertelindring. Om jeg skal sammenligne fødselsmertene med første og andre så var første verst, selv med epidural, men det tenker jeg har noe med at jeg var så sliten og at fødselen ble så lang.

 

Nå venter jeg nr 3 og håper på en fødsel lik nr 2, kjapp og enkel uten smertelindring.

 

Tror du gjør lurt I å se det ann. Blir det en lang fødsel, er det godt å få en pause når man er utslitt for å komme seg gjennom resten.

 

Går der kjapt og greit så kan man klare seg uten. Tror du bare må kjenne på det selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...