Gå til innhold

Kan man bli frisk fra OCD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en som var virkelig hardt rammet. Etter flere innleggelser fikk hun et opphold hvor hun jobbet hardt med eksponeringsterapi. Heldigvis har hun blitt veldig mye bedre. 

Hun sier nå at hun er frisk. Spørsmålet mitt er; Kan man bli 100% frisk fra denne diagnosen? 

Jeg vil tro at sjangsen for tilbakefall er stor, eller?

Anonymous poster hash: ef5d6...32c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mulig. Samtidig som psykiske lidelser som ocd, depresjon, angst, osv er lidelser som innebærer normale følelser og atferd. Bare at når det blir en lidelse, blir disse følelsene og atferden forsterket slik at det påvirker livet normalt. Alle kan være nedfor, være redde og ha tvang på noen ting. Så sånn sett kan man si at man aldri vil bli helt frisk, men det er heller ikke normalt.

Anonymous poster hash: 9eade...3ac

Skrevet

Ja, men akkurat som med spiseforstyrrelser vil det alltid være "noe" der.

Man lærer seg naturlig adferd og lever som forventet, men man gjør det riktige fordi man vet at det er det riktige, man har lært hva som er riktig. Det vil likevel alltid være en tanke der, et litt anstrengt forhold til noen ting.

Anonymous poster hash: 60c91...062
Skrevet

Jeg lider både av ocd, depresjon og angst. Det har gått i perioder, alt etter hvordan jeg har det med meg selv. En tøff barndom sørger for at depresjonene kommer og går, spesielt rundt merkedager. Men ocd og angsten kommer som ett tillegg symptom på depresjonene. Jeg har aldri opplevd å slitt med kun ocd eller angst. de kommer med deprisjonene. Først og fremst kommer angsten, og når det blir for mye å takkle og nervene jobber på høygir utvikler jeg denne forbannede ocd'n. For min del virker den som en slags trygghet, og noe som får meg til føle at jeg fortsatt har bittelitt kontroll selv om det i virkeligheten er motsatt. Feks når jeg var lita, så gjore jeg bestemte handlinger som å spist med ett bestemt bestikk, måtte drikke et glass melk/vann på 5 slurker, måtte spytte 5 ganger før jeg gikk inn i huset uansett om jeg var aldri så tørr i kjeften, måtte gå 5 ganger rundt ting, lyset av og på 5 ganger, og på det værste repeterte jeg alt jeg sa og foretok meg 5 ganger, vasket håret, pusset tennene, vasket rommet, ALT 5 fuckings ganger! Om jeg ikke fullførte disse handlingene var jeg overbevisk om at noen kom til å skade meg, være ekkle og gjøre ting jeg ikke likte. Eller at noen jeg var glad i kom til å dø! HELT SPRENGT! Jeg vet...

Det har heldigvis blitt mye bedre nå, det gikk en skikkelig faen i meg og jeg bestilte meg tattootime å tattooverte en klokke som viste at klokken var 4. Bare for gjøre det slutt med 5 tallet. Etter den tid når tvangshandlingene har oppstått har jeg prøvd å endre på tallet for hver gang. Som feks å drikke 3 slurker vann, og i neste øyeblikk slått lyset av og på kun 2 ganger. Slik at jeg har kvittet meg med disse tallene. Nå gjør jeg ting kun en gang, fordi 1 tallet har blitt mitt nye tall :) egentlig veldig genialt, fordi nå kan jeg ikke gjøre noe mer enn 1 gang, som også er det normale. Samtidig som jeg kan holde på tvangshandlingene som gir meg selv følelsen av kontroll, uten at det preger livet mitt i noe stor grad lenger. Men det er kun tKket være beinhard jobbing!

Så til det du lurer på, på sett og vis tror jeg man kan bli frisk, men på en annen måte vil det nok henge igjen i en viss grad slik som til meg. Men når alt kommer til alt så henger ocd sammen med angst og depresjoner. Blir jeg kvitt depresjonene vil jeg nok aldri oppleve ocd igjen.

Anonymous poster hash: 461c8...10d

Skrevet

Takk for svar. :-) 

En kan ha OCD uten tilleggsdiagnoser som depresjon og angst også eller?

Anonymous poster hash: ef5d6...32c
Skrevet

Datteren min hadde ocd for noen år siden. Hun gikk til behandling hos bup og er nå frisk. Barn klarer det ikkje uten prof hjelp, voksne kan vel kanskje klare det?! Jeg vet ikke. Men det går an å ha bare ocd uten depresjon el andre diagnoser.

Anonymous poster hash: a5309...8b5

Skrevet

Tja. Det må nok alltids jobbes med i perioder. Trigges for eksempel av stress osv. 

Jeg har det selv, men er ytterst sjelden at jeg merker noe til det nå, og gjør jeg det så har jeg "verktøy" som hjelper meg å håndtere det raskt, sånn at det ikke bryter ut for fullt. 

Anonymous poster hash: 4e18a...ce6
Skrevet

Jeg har OCD. Er ikke deprimert eller har angst i bunnen tror jeg, men har blitt en del plaget av tvangstanker og har dermed hatt mye indre uro. Er høyt fungerende og har alltid studert og/eller jobbet, hatt verv ol. så er nok mildt rammet. Men livskvaliteten har nok i tidligere perioder vært lavere enn den kunne vært uten OCD for å si det sånn. Jeg jobber med meg selv hver dag for å bli kvitt dette helt og synes jeg har klart det ganske bra hittil. For min del kan det nok være en del av personligheten min som har bikket over. Eksempelvis er har jeg alltid vært veldig analystisk og tenkende. Dette har da jobbet mot meg, og når tvangstankene kommer vil ikke analyseapparatet slå seg av, og det bare kverner. Men analytisk vil jeg alltid være, jeg må bare passe på å jobbe med meg selv så det ikke sklir ut.

Anonymous poster hash: 4dace...012
Skrevet

Blir glad av å høre de som har blitt friske:) Min samboer er fortiden i behandling av tvangstanker og har mye angst pga OCD. Er på sin 4 uke med eksponeringsterapi og de er tøft! Han har hatt lidelsen i 10 år så regner med det tar tid å bli frisk.

Hvor lenge hadde dere eksponeringsterapi?

Anonymous poster hash: 4e7a0...57c

Skrevet

Jeg vet i alle fall at de har et veldig bra opplegg i Trondhjem i forhold til OCD. Bare hør med psykolog/lege/psykiater, så finner vedkommende frem til riktig sted!

Skrevet

Vil bare påpeke en ting; OCD er en angstlidelse, til dere som snakker om angst og OCD som to ulike ting...

Anonymous poster hash: f6883...868
Skrevet

Vil bare påpeke en ting; OCD er en angstlidelse, til dere som snakker om angst og OCD som to ulike ting...

Helt riktig , ocd kommer fordi man har angst ! Man har aldri Bare ocd. Er et ocd senter ved Lillestrøm nå. Der har jeg vært , eksponeringsterapi. Vrldig bra.

Anonymous poster hash: 9a74c...357

Skrevet

Helt riktig , ocd kommer fordi man har angst ! Man har aldri Bare ocd. Er et ocd senter ved Lillestrøm nå. Der har jeg vært , eksponeringsterapi. Vrldig bra.

Anonymous poster hash: 9a74c...357

Skrevet

Ja

Og friske mennesker kan få OCD

Anonymous poster hash: bac6c...62d

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg har levd med OCD siden jeg var liten, først va det mest trangshandlinger, men fra begynnelsen av 20 årene kom tvangstankene, noe jeg synes er det vanskeligste å leve med av det to. for et års tid siden begynte jeg å spise «renere». Jeg kuttet ut all kunstig søtning først, all lettbrus, alt som er søtt uten sukker, tyggis, pastiller osv., og merket med en gang bedring. Jeg ble ikke like ofte og på samme møte bombardert med de tankene jeg ikke ville ha. Så kuttet jeg ut melkeprodukter og merket ennå mer bedring, i tillegg til at huden min ble renere på tre dager. Det kan være at jeg er en av de flere som har vanskelig for å fordøye melkeproteinet, som kan gi utsalg på OCD siden fordøyelsessystemet og hjernen henger veldig sammen. Etter hvert har jeg også kuttet ut det meste av animalske produkter på grunn av at det er mye man får i seg når man spiser kjøtt, fugl og fisk som man ikke har kontroll på, alt det de har spist og levd i. I tillegg ønsker jeg heller ikke å støtte hvordan mesteparten av denne industrien behandler dyrene. Men det jeg har merket mest bedring av bortsett fra å kutte kunstig søtning og melkeprodukter er å kutte ut det meste av alle de tilsetningsstoffene som finnes i så mye av maten man får i seg hver dag. Alt som blir tilsatt i kjøpsauser, kjøttpålegg, brød, kjeks, potetgull og mye annen snacks. Jeg leser nå konsekvent på innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper og styrer unna E stoffer, fortykningsmidler og ord jeg ikke kjenner igjen som vanlig mat. Men det er flere produkter som er gode som ikke inneholder annet enn rene ingredienser, man må bare lete litt av og til før å finne dem. Sørlandschips inneholder for eksempel kun potet, olje og krydder.

Jeg skriver dette for at jeg gjerne vil hjelpe andre som er i samme situasjon. Det er absolutt verd å prøve! Men jeg vil anbefale å lese litt om ernæring/vegansk ernæring for å passe på at man får i seg det hjernen og kroppen trenger for å fungere optimalt. Jeg passer på at jeg får i meg nok protein fra plantekilder, i tillegg tar jeg multivitamin med jern og en god dose B12 på grunn av at man ikke får i seg B12 ved et vegansk/plantebasert kosthold. Jeg tar BIOLIFE sin siden har lite tilsetningsstoffer, men den har lite magnesium så da tar jeg det i tillegg. Jeg tar også probiotika av og til, og selolje/tran hver dag. 

Anonymous poster hash: 101a9...d8c
Skrevet

Jeg har levd med OCD siden jeg var liten, først va det mest trangshandlinger, men fra begynnelsen av 20 årene kom tvangstankene, noe jeg synes er det vanskeligste å leve med av det to. for et års tid siden begynte jeg å spise «renere». Jeg kuttet ut all kunstig søtning først, all lettbrus, alt som er søtt uten sukker, tyggis, pastiller osv., og merket med en gang bedring. Jeg ble ikke like ofte og på samme møte bombardert med de tankene jeg ikke ville ha. Så kuttet jeg ut melkeprodukter og merket ennå mer bedring, i tillegg til at huden min ble renere på tre dager. Det kan være at jeg er en av de flere som har vanskelig for å fordøye melkeproteinet, som kan gi utsalg på OCD siden fordøyelsessystemet og hjernen henger veldig sammen. Etter hvert har jeg også kuttet ut det meste av animalske produkter på grunn av at det er mye man får i seg når man spiser kjøtt, fugl og fisk som man ikke har kontroll på, alt det de har spist og levd i. I tillegg ønsker jeg heller ikke å støtte hvordan mesteparten av denne industrien behandler dyrene. Men det jeg har merket mest bedring av bortsett fra å kutte kunstig søtning og melkeprodukter er å kutte ut det meste av alle de tilsetningsstoffene som finnes i så mye av maten man får i seg hver dag. Alt som blir tilsatt i kjøpsauser, kjøttpålegg, brød, kjeks, potetgull og mye annen snacks. Jeg leser nå konsekvent på innholdsfortegnelsen på det jeg kjøper og styrer unna E stoffer, fortykningsmidler og ord jeg ikke kjenner igjen som vanlig mat. Men det er flere produkter som er gode som ikke inneholder annet enn rene ingredienser, man må bare lete litt av og til før å finne dem. Sørlandschips inneholder for eksempel kun potet, olje og krydder.Jeg skriver dette for at jeg gjerne vil hjelpe andre som er i samme situasjon. Det er absolutt verd å prøve! Men jeg vil anbefale å lese litt om ernæring/vegansk ernæring for å passe på at man får i seg det hjernen og kroppen trenger for å fungere optimalt. Jeg passer på at jeg får i meg nok protein fra plantekilder, i tillegg tar jeg multivitamin med jern og en god dose B12 på grunn av at man ikke får i seg B12 ved et vegansk/plantebasert kosthold. Jeg tar BIOLIFE sin siden har lite tilsetningsstoffer, men den har lite magnesium så da tar jeg det i tillegg. Jeg tar også probiotika av og til, og selolje/tran hver dag.  Anonymous poster hash: 101a9...d8c

Tenke du at du e kvitt tvanstankar og tvangshandlingar, eller har du flytta mønsteret ditt til å omfatte mat og innholdsstoff?

Om du var på besøk hos nokon og det som var servert var mat med søtningsstoff og Pepsi Max. Ville du kunne innta dette? Og om du ikkje ville inntatt det. Ville det kun vore fordi du ville følge dietten din, eller ville du fått angst/uro dersom du gjorde det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...