Gå til innhold

Dere som er muslimer, eller har litt kunnskap;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først; jeg ønsker ikke at dette skal utvikle seg til en grusom tråd. Jeg er rett og slett nysgjerrig!

En av mine venner er sammen med en muslimsk mann. Han er på ingen måte fanatisk, og de feirer både jul og andre ting.

De har 6 barn, og eldste er gutt. De har også tvillinger- en gutt og en jente.

Det jeg lurer på er forskjellsbehandlingen på gutt/ jente.

Eldste er kun et par år eldre enn nesteeldste som er jente. Men eldste gutt har største soverom, enda 3 andre deler sammen. Han har 2 tv sidemann bruker de fra pc også, han har stasjonær pc pg bærbar. Alle konsollen osv. Fikk iPhone 6 med en gang den kom, og eldste jente fikk da hans brukte iPhone 5 i julegave.

Tvillingene hadde nettopp bursdag og jenta måtte feire hjemme med venninnene mens gutten fikk bowlingbursdag. Vet jenta ønsket det også men var ikke aktuelt.

Er så mange eksempler og etter heøgen ble jeg nesten en smule "kvalm". Eldste gutten er frekk i munnen og har en holdning som helt klart viser at han ned på søskene sine.

Snakket med en felles venn og hun nevnte noe om at hun hadde hørt at førstefødte sønn er spesiell. Og at forskjellsbehandlingen kunne være et resultat av faren sin religion.

Kan noen opplyse meg?

Anonymous poster hash: fac5b...9e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først; jeg ønsker ikke at dette skal utvikle seg til en grusom tråd. Jeg er rett og slett nysgjerrig!

En av mine venner er sammen med en muslimsk mann. Han er på ingen måte fanatisk, og de feirer både jul og andre ting.

De har 6 barn, og eldste er gutt. De har også tvillinger- en gutt og en jente.

Det jeg lurer på er forskjellsbehandlingen på gutt/ jente.

Eldste er kun et par år eldre enn nesteeldste som er jente. Men eldste gutt har største soverom, enda 3 andre deler sammen. Han har 2 tv sidemann bruker de fra pc også, han har stasjonær pc pg bærbar. Alle konsollen osv. Fikk iPhone 6 med en gang den kom, og eldste jente fikk da hans brukte iPhone 5 i julegave.

Tvillingene hadde nettopp bursdag og jenta måtte feire hjemme med venninnene mens gutten fikk bowlingbursdag. Vet jenta ønsket det også men var ikke aktuelt.

Er så mange eksempler og etter heøgen ble jeg nesten en smule "kvalm". Eldste gutten er frekk i munnen og har en holdning som helt klart viser at han ned på søskene sine.

Snakket med en felles venn og hun nevnte noe om at hun hadde hørt at førstefødte sønn er spesiell. Og at forskjellsbehandlingen kunne være et resultat av faren sin religion.

Kan noen opplyse meg?

Beklager skrivefeil. Sitter på buss og glemte se over;-)

Skrevet

Sånn er det nok for de fleste muslimer, men det betyr ikke at de er mindre glad i de andre ungene sine. Tradisjonen er sånn, eldste gutten er mer "verdt" da det er han som skal bli lege, advokat eller noe stort. Far har store drømmer for sin førstefødte sønn :)

Jentene kan godt få seg en fin utdannelse de også, men når de er gift så er det deres "plikt" å stelle hjemme for mannen og føde barn.. sånn er hos mange, men ikke alle muslimer. Jeg har en sønn med en muslim og en til på vei, kommer aldri til å godta forskjellsbehandling! Hans bror har tre døtre og da de fant ut at siste barnet var nok en jente gråt han.. men han er like glad i de alle da :) sånn er det bare hos noen, desverre.

Anonymous poster hash: 1a873...09d

Skrevet

Vet du, slik forskjellsbehandling er IKKE greit, religion eller ei. Tror dere virkelig ungene tror faren er like glad i alle når han lesser ned eldste i alt mulig, mens de andre må nøye seg med restene? Nei fy søren. Slik oppførsel kan være skadelig for barna etter hvert, og JEG synes det er på grensa til omsorgssvikt. Jævlig dårlige foreldre hvertfall, det er helt sikkert.

Anonymous poster hash: 205ae...f7f
Skrevet

Sånn er det nok for de fleste muslimer, men det betyr ikke at de er mindre glad i de andre ungene sine. Tradisjonen er sånn, eldste gutten er mer "verdt" da det er han som skal bli lege, advokat eller noe stort. Far har store drømmer for sin førstefødte sønn :)

Jentene kan godt få seg en fin utdannelse de også, men når de er gift så er det deres "plikt" å stelle hjemme for mannen og føde barn.. sånn er hos mange, men ikke alle muslimer. Jeg har en sønn med en muslim og en til på vei, kommer aldri til å godta forskjellsbehandling! Hans bror har tre døtre og da de fant ut at siste barnet var nok en jente gråt han.. men han er like glad i de alle da :) sånn er det bare hos noen, desverre.

Nei nei nei, sånn er det ikke for de fleste muslimer nei. Nå nå du virkelig Være forsiktig med hva du skriver.

Denne behandlingen er mer kulturell enn at den har sammenheng med religionen.

Veldig viktig å klare å skille på kulturen og religionen.

Anonymous poster hash: a198f...6ea

Skrevet

Hvor har jeg skrevet at det har sammenheng med religionen å gjøre? Jo, sånn er det for de fleste med den førstefødte sønn! Nå sier jeg ikke alle, det har jeg ikke dekning for å si. Jeg har bodd i flere land i nord afrika i flere år og vet litt hva jeg snakker om..mulig du har andre erfaringer og kanskje er det forskjell fra land/området, det vet ikke jeg. Ro deg ned og kom heller med dine kunnskaper da.

Skrevet

Det finnes mange forskjellige muslimer. Jeg er muslim og hos oss så er ikke det slik du beskriver. Ikke i det hele tatt.

Hos oss er alle barna like og like verdt. Ingen forskjellsbehandling. Jeg er gift med en muslim og jeg og han gjør like mye i hjemmet, vi fordeler arbeidet.

Anonymous poster hash: 3db8a...254

Skrevet

Hvor har jeg skrevet at det har sammenheng med religionen å gjøre? Jo, sånn er det for de fleste med den førstefødte sønn! Nå sier jeg ikke alle, det har jeg ikke dekning for å si. Jeg har bodd i flere land i nord afrika i flere år og vet litt hva jeg snakker om..mulig du har andre erfaringer og kanskje er det forskjell fra land/området, det vet ikke jeg. Ro deg ned og kom heller med dine kunnskaper da.

For det første så anbefaler jeg deg at du roer deg ned noen hakk først.

Når du sier at det er slik for de fleste minsker - så sier du at dette har med religionen å Gjøre å Være muslim er et religiøst valg. Ikke et kulturelt levesett.

Jeg har selv bodd 8 år i et land der 95 % av befolkningen er og lever som muslimer. Jeg ser ingenting og har ikke sett noen ting til dette med at førstefødte sønn blir behandlet bedre enn resten av søskenflokken pga at han skal bli hveten det ene eller det andre.

Du kan vel Heller skrive at din erfaring er at fra det området / landet du har erfaring fra så er det slik at kulturen Gjør det sånn at de fleste prioriterer å Gjøre førstefødte sønns liv " enklere " enn resten.

Men det blir fullstendig feil å skrive at det er slik for de fleste muslimer.

Skrevet

Jeg er muslim, og Hi har helt rett. Men når det er sagt var det mye vanligere før i tiden. Ting har utviklet seg og muslimer har blitt mer "åpne". I min familie er jentene og guttene lile verdt, var aldri noe forskjellsbehandling.

Når jeg er på besøk i hjemlandet så er det en del som ønsker seg en gutt først, men disse er folk uten utdannelse, lever i fattige strøk og har en gammeldags tankegang.

Anonymous poster hash: e9161...1bc

Skrevet

er vel sånn i enkelte norske familier også

Skrevet

Jeg er ikke muslim og det er ikke familien min heller. Jeg arvet massevis etter den eldre broren min. Det er vel ikke noe rart det? Hvis man allerede har alle klær og duppeditter osv, er det jo teit å kjøpe alt nytt til hvert nytt barn. Og er ikke alle som har råd til dette heller. Det hadde ikke vi, og derfor arvet jeg mye.

Synes det er helt greit at en første telefon er arvet etter et eldre søsken.

Vi kjenner muslimer, og det jeg merker størst forskjell på er at sønnene som regel blir vartet opp av moren sin, mens døtrene må hjelpe til med husarbeid og matlaging osv. Men dette gjelder stort sett muslimer hvor de har innvandret som voksne. De vi kjenner som er oppvokst i Europa forskjellsbehandler ikke.

Skrevet

Det vi skal huske i denne diskusjonen er at vi i Norge heller ikke behandler gutter og jenter likt.

Vi bruker i snitt mer penger på gaver til gutter enn til jenter.

Guttene bor i snitt lenger hjemme og betaler mindre for seg enn jentene.

Jentene gjør mer husarbeid enn guttene.

Guttene får mer ukepenger enn jentene.

Foreldrene er mer tilbøyelige til å betale ting barna "trenger" for gutter enn for jenter osv.

Anonymous poster hash: c87dc...b5a

Skrevet

Ja, for 100 år siden eller mer.

Anonymous poster hash: 5b29f...21d

Skrevet

Det vi skal huske i denne diskusjonen er at vi i Norge heller ikke behandler gutter og jenter likt.

Foreldrene er mer tilbøyelige til å betale ting barna "trenger" for gutter enn for jenter osv.

Eh...nei..

Jeg er så  heldig å ha både jente og gutt.

Om de ønsker seg ukepenger så har de en liste over husarbeid som SKAL gjøres først (rydde rommet, vaske badet ikke slavearbeid...).

Det jentene her i huset ønsker seg er som regel lagt dyrere enn det guttene når det kommer til merkeklær osv.

Guttene vil gjerne spille fotball, når jentene vil danse, og det er rimelig stor forskjell i kontigent der skal jeg si deg. Men så lenge barna er glade, de gjør seg fortjent til de godene de får og er takknemlige så har det ikke så mye å si og vi holder ikke regnskap.

(Men jeg har en følelse av at jentene tar største delen av kaken...).

Anonymous poster hash: 5fa0c...5d1

Skrevet

Eh...nei..

Jeg er så  heldig å ha både jente og gutt.

Om de ønsker seg ukepenger så har de en liste over husarbeid som SKAL gjøres først (rydde rommet, vaske badet ikke slavearbeid...).

Det jentene her i huset ønsker seg er som regel lagt dyrere enn det guttene når det kommer til merkeklær osv.

Guttene vil gjerne spille fotball, når jentene vil danse, og det er rimelig stor forskjell i kontigent der skal jeg si deg. Men så lenge barna er glade, de gjør seg fortjent til de godene de får og er takknemlige så har det ikke så mye å si og vi holder ikke regnskap.

(Men jeg har en følelse av at jentene tar største delen av kaken...).

Anonymous poster hash: 5fa0c...5d1

Eh..jo...

Selv om dere ikke bruker mer penger på gutten enn på jenta gjør gjennomsnittet det. Det er også vanlig å tro at man bruker mer penger på jentene enn guttene selv om det faktisk er motsatt.

Her er foresten fotball vesentlig dyrere enn dans. En ting er selve kontingenten. Den ligger på samme nivå her, men legger du til utgifter til utstyr, cupper ol blir fotball ingen billig ting å drive med.

Skrevet

hvilken land kommer han fra?første elle siste barn har ingenting å gjøre med religion. Forskjellige land har tradisjoner,ikke religioner.

Anonymous poster hash: c80f0...788

Skrevet

Kjenner at jeg blir så provosert og får lyst til å si mye -ikke pent - om et visst folkeslag . Så jeg går ut igjen

Anonymous poster hash: 0306c...40f

Skrevet

Ja tenkte på ordet "odelsgutt"😊

Anonymous poster hash: 92d00...96e

Skrevet

Tror dere muslimer er et homogent folkeslag? Forskjellsbehandling pga kjønn har vitterlig ingenting med religion å gjøre. Husker dere likestillingskampen? Som for øvrig fremdeles er aktuell i visse aspekter i livene våres.

Gutter er i mange familier mere verd i store deler av verden. Kina, India, midtøsten mange afrikanske land...osv. Og dette på kryss og tvers av religioner. Dette handler om likestilling, og den er elendig i mange kulturer. 

Når det er sagt er det mange familier i disse landene som tenker annerledes og er for likestilling og likeverd. 

Anonymous poster hash: e790c...d27
Skrevet

Jeg er muslim, og Hi har helt rett. Men når det er sagt var det mye vanligere før i tiden. Ting har utviklet seg og muslimer har blitt mer "åpne". I min familie er jentene og guttene lile verdt, var aldri noe forskjellsbehandling.

Når jeg er på besøk i hjemlandet så er det en del som ønsker seg en gutt først, men disse er folk uten utdannelse, lever i fattige strøk og har en gammeldags tankegang.

Selv om du er muslim og de Gjør det slik I DITT land. Betyr ikke det at det henger sammen med å Være muslim. Men det henger sammen med det kulturelle i ditt land.

Min mann er også muslim. Og jeg bor i hans land. Det 95 % er muslimer. Men det er IKKE slik her. Så dette er kulturelt. Ikke religiøst.

Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å skille mellom dette ?

Skrevet

Selv om du er muslim og de Gjør det slik I DITT land. Betyr ikke det at det henger sammen med å Være muslim. Men det henger sammen med det kulturelle i ditt land.

Min mann er også muslim. Og jeg bor i hans land. Det 95 % er muslimer. Men det er IKKE slik her. Så dette er kulturelt. Ikke religiøst.

Må du -som norsk- ikke da konvertere til islam for å være gift med han og bo der? Går du med burka? Bare lurer.. På Facebook florerer det av Anja AlRehman, Henriette monshallibab Hansen etc som går i bruka og skriver inshallah i annahvert ord .. (Norske)

Skrevet

Må du -som norsk- ikke da konvertere til islam for å være gift med han og bo der? Går du med burka? Bare lurer.. På Facebook florerer det av Anja AlRehman, Henriette monshallibab Hansen etc som går i bruka og skriver inshallah i annahvert ord .. (Norske)

Burka, niqab eller hijab? Kanskje stor forskjell!

Anonymous poster hash: be070...936

Skrevet

Burka, niqab eller hijab? Kanskje stor forskjell!

Anonymous poster hash: be070...936

Like idiotisk alle 3!

Anonymous poster hash: c5994...aca

Skrevet

Dette er ikke for å kverulere, men lurer bare på hvor du henter denne statistikken fra?

Min personlige erfaring er motsatt, at jentene får mere etterhvert som de blir eldre og mere klesbevisste osv, men også at de ofte er flinkere til å hjelpe til hjemme og derav får mere ukepenger. Som sagt er dette min personlige erfaring i omgangskretsen og familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...