Gå til innhold

Råd mot svangerskapskvalme


M@mma88

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er deres BESTE råd mot svangerskapskvalme? :)

Jeg har kun funnet en ting, og det er Bixitkjeks i små mengder.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjeks funket for meg de første dagene, men så ble jeg enda kvalmere og det bare gikk ikke mer.. :/ Både salte og søte er nå feil.

 

Her går det mye i banan, melonyoghurt, ristet brød med ost eller appelsinsyltetøy, grønne epler, kiwi og druer. Frukten er best når den er kjøleskapskald. Får presset ned milde middager i mer eller mindre grad. Eggerøre på ristet brød noen ganger. Kvalmen er verst når jeg er tom i magen, samtidig som jeg ikke har lyst på mat. Har IFA som jeg tar når nøden er stor, men er forsiktig med inntak av lakris (selv om man må overskride 11 IFA-esker i uken for at det skal kunne være skadelig).

 

Ellers merker jeg stor forskjell når jeg har fått sovet mye og er uthvilt, og jeg ligger mye og slapper av. Skulle være så aktiv og spise så mye variert og sunn mat, jeg.. ;) Men tar kosttilskudd og skal komme sterkere tilbake når kvalmen gir seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg har også opplevd kraftig kvalme når jeg er sulten så hjelper med noe tørt og spise knekkebrød elr ristet brød med bare tomat og agurk eller syltetøy klarer ikke mye pålegg lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er best å holde sulten laaangt unna :) Så snart jeg blir småsulten, så kommer kvalmen kastende over meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alltid på meg så mye i starten fordi jeg er kvalm og må spise litt hele tiden for å ikke kaste opp :)

Får dilla på danskesaltpølse fra Tulip hver gang, hehe, sikkert veldig kvalmt å høre for de som ikke tåler sterke lukter, men synes det hjelper med salt/fett når jeg skal spise noe.. Ellers har jeg hørt at ritzkjeks er bra å ha på nattbordet, salt og tørt :)
Må si at jeg virkelig føler med dere, og hvorfor de kaller det for "morgenkvalme" skjønner jeg ikke - jeg er kvalm nesten hele dagen jeg :sjokkert:  Varer bare et par uker vanligvis for meg...heldigvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alltid på meg så mye i starten fordi jeg er kvalm og må spise litt hele tiden for å ikke kaste opp :)

Får dilla på danskesaltpølse fra Tulip hver gang, hehe, sikkert veldig kvalmt å høre for de som ikke tåler sterke lukter, men synes det hjelper med salt/fett når jeg skal spise noe.. Ellers har jeg hørt at ritzkjeks er bra å ha på nattbordet, salt og tørt :)

Må si at jeg virkelig føler med dere, og hvorfor de kaller det for "morgenkvalme" skjønner jeg ikke - jeg er kvalm nesten hele dagen jeg :sjokkert: Varer bare et par uker vanligvis for meg...heldigvis..

Synes også at salt hjelper:) - hiver alltid litt pepperoni på pizza'n eller ostesmørbrød. Men husk at spekemat ikke bør spises av gravide uten at det er stekt først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kvalm enda, er i uke 10 nå. Har vært sånn siden uke 7 ca. Måtte det bare snart gå over... Og ja, morgenkvalme?? Hele dagen hos meg!! Men verst morgen og ettermiddag/kveld. Opplever noen av dere å være svimle, uvel og følelsen av å være totalt energiløs/utmattet? Vet ikke hva jeg kan gjøre, men det er forferdelig slitsomt... Er 50% sykmeldt, og de få timene på jobb holder i massevis akkurat nå. Kjenner jeg er litt bekymret for om skal gå over eller ikke. Hvis ikke blir det 6 1/2 lange mnd i vente....har legetime i morgen, men det er vel svært lite å gjøre med er jeg redd. Opplevde noe av det samme med nr 1, men ikke så ille som nå. Var trøtt og utmattet, og da varte det omtrent til fødsel. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje 100 % sykemelding hadde vært best for deg akkurat nå ? Går som oftest snart over, men du trenger nok å slappe av, sove og 'lade deg opp igjen'. Er sikkert ikke snakk om mer enn et par uker 😉 (basert på min erfaring selvsagt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, ser nå at du var sliten hele svangerskapet med forrige baby.. Men kan jo alltids håpe at det går over likevel 😉

Endret av Sotrafrøken78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...