Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Jeg har full forståelse for at slik er verden i dag. Mamma og pappa jobber fullt. Det gjorde vi også, men samvittigheten tærte veldig på. Jeg tenkte; er dette riktig? At barna, fra de er ca. 1 år, må være i barnehagen i 8-9 timer hver dag fordi mamma og pappa har valgt disse jobbene? Barnehagen oppdrar jo barna mine! Vi var ute av døra 07.30 og hjemme igjen 16.30. 9 timer fem dager i uka! De la jo seg ved 19-19.30 tiden. Så 9 timer i barnehagen og maks 3 timer hjemme før leggetid. Dette ble helt feil for oss. Jeg begynte å tenke at, er det derfor jeg har fått barn? For å dytte de bort på samfunnet? Det gikk ikke mer. Barna var slitne og synes de hadde alt for liten tid hjemme (de sa ingenting, men jeg merket det). Så jeg tok grep. Jeg tok en grundig gjennomgang av vår økonomi og kuttet i alt som kunne kuttes og fant meg en 60% jobb (etter mye leting). Nå er yngste hjemme fra barnehagen to ganger i uken og eldste slipper sfo disse dagene. Avslappede morgener og BLIDERE UNGER OG VOKSNE! Det har forandret livene våres betraktelig - alt omhandler ikke tidsklemma. Beste jeg har gjort! Så om dere tenker i samme bane, gjør det! Anonymous poster hash: e2189...7d7
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Skulle så gjerne, men økonomien tillatter ikke det, desverre. Det er ikke bare bare å flytte, rive opp unger fra venner, skole og nettverk, for at vi skal kunne nyte livets glade dager på landet... Anonymous poster hash: 93617...d7f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Vår blir hentet i bhg før kl.15 hver dag og levert til 8. Iløpet av de timene sover han 2-3 timer og da blir ikke dagen så lang. Nå er vi heldige da far er ferdig tidlig på jobb. Han er også hjemme fra bhg 1 dag annen hver uke. Og som hun over sier så kan vi ikke kutte mer jobb pga økonomi. Anonymous poster hash: 3db3c...d09
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Om man er alene, blir det vanskelig selvfølgelig. Men om man er to, så burde det være mulig om man ikke har lånt til pipa. Noe mange dessverre har gjort. Kjøper seg hus til 4 millioner og er totalt avhengig av hver eneste krone som de to 100% jobbene gir! Det handler også om prioriteringer FØR man får barn. Kjøpe rimeligere hus før man får barn, da slipper man å røske de opp fra nettverket sitt å flytte. Kjøpe rimeligere bil og mindre luksus i hverdagen. Skal man jobbe bort livet? Hva har man igjen for det, litt bedre motor i bilen? Litt større hus enn naboen? Flatskjerm i hvert rom? Alt for.å forsake verdifull tid med barna når de er små....? Anonymous poster hash: e2189...7d7
Gemini77 Skrevet 26. januar 2015 #5 Skrevet 26. januar 2015 Jeg startet for meg selv for å gi oss mer fleksibilitet. Alternativet hadde nok blitt sykmelding og ufør. Vi var alle slitne.. Jeg har bechterew og fungerer absolutt ikke uten sprøyter to ganger i uka. Må trene minimum 3 ganger i uka og passe kostholdet. Så har jeg nå også fått chrons. Utslitt og barna led. Så ble sønnen min kronisk syk helt plutselig (epilepsi) og avhengig av medisiner, kamera og alarmer hjemme. Han trenger rolige morninger med ordentlig mat til medisinene. Det fungerte ikke slik som livet våres var. Så jeg sluttet i jobben og brukte alle sparepengene på å leve på i starten. Nå 1 år etter så tar jeg endelig ut lønn og høster fruktene ca hardt arbeid. Bestemt selv mine arbeidstider og trente når barna er på skolen. Jeg steller meg ikk før barna er ute av døra så rolige morninger. Henter tidlig og de trenger kun deltidsplass på SFO. Jeg sitter med PC og jobber mens de sitter rundt bordet og gjør lekser. Og jeg jobber etter at de har lagt seg. Hele familiedynamikken er blitt bedre og livet er mye mer holdbart. Jeg er veldig glad for at jeg kastet meg ut i det ukjente..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #6 Skrevet 26. januar 2015 Enig med deg hi. Bra jobba. Vi har flexitid og skiftjobb, så vi klarer korte dager ofte. Leverer 8 og henter 15-15.30. Har også ofte dager da levering er kl 9.30. Vi har et rolig og avslappa hjem, der vi prioriterer null stress. Ingen faste aktiviteter på ettermiddagene. Går fint endaz Anonymous poster hash: 90f97...e7a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Jobber med flexitid er også gull. Her jobbet mannen fra 7 til 15 og jeg fra 9 til 17, begge med kort vei til jobb. Så ungene var i barnehagen fra 8.30 til 15.15, helt overkommelig. Men da vi valgte å få 4 barn ble det veldig travelt og med litt omstruktureringer i hverdagsøkonomien klarte vi å få til at jeg gikk ned i 70% stilling, jeg jobber nå 6 timer 4 dager i uken og har en fridag. Det fungerer veldig bra. Anonymous poster hash: 04344...b67
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Jeg jobber som barnehagelærer og ser mange små slitne barn som absolutt hadde hatt godt av kortere dager (noen blir levert klokken 07.00 og hentet klokken 17.00). Tenker selv at med det støynivået og aktivitetsnivået er det bra for barna å ikke alltid være i bhg, men samtidig er jeg selv en arbeidende mor som har egne barn på sfo og i bhg. Det eneste vi kan gjøre er å prøve å organisere det slik at den som er ferdig først går rett og henter. Ja til kortere dager, barna har jo lengre "arbeidsdager" enn foreldrene i mange tilfeller... Anonymous poster hash: 4d2b8...926
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Jeg har full forståelse for at slik er verden i dag. Mamma og pappa jobber fullt. Det gjorde vi også, men samvittigheten tærte veldig på. Jeg tenkte; er dette riktig? At barna, fra de er ca. 1 år, må være i barnehagen i 8-9 timer hver dag fordi mamma og pappa har valgt disse jobbene? Barnehagen oppdrar jo barna mine! Vi var ute av døra 07.30 og hjemme igjen 16.30. 9 timer fem dager i uka! De la jo seg ved 19-19.30 tiden. Så 9 timer i barnehagen og maks 3 timer hjemme før leggetid. Dette ble helt feil for oss. Jeg begynte å tenke at, er det derfor jeg har fått barn? For å dytte de bort på samfunnet? Det gikk ikke mer. Barna var slitne og synes de hadde alt for liten tid hjemme (de sa ingenting, men jeg merket det). Så jeg tok grep. Jeg tok en grundig gjennomgang av vår økonomi og kuttet i alt som kunne kuttes og fant meg en 60% jobb (etter mye leting). Nå er yngste hjemme fra barnehagen to ganger i uken og eldste slipper sfo disse dagene. Avslappede morgener og BLIDERE UNGER OG VOKSNE! Det har forandret livene våres betraktelig - alt omhandler ikke tidsklemma. Beste jeg har gjort! Så om dere tenker i samme bane, gjør det! Anonymous poster hash: e2189...7d7 Hørtes kjempefint ut Er helt enig med deg ift. det med å spare/leve rimeligere. Trenger man egentlig alt nytt f.eks? Mye rimelig å få kjøpt brukt av klær og annet. Mange plasser man kan spare ift. valg av ferier osv. Om man prioriterer tid med barna først vil man aldri angre Skal selv jobbe redusert fra 8-14 når jeg begynner igjen etter permisjon og er sikker på at hverdagen vil bli mye bedre for alle i familien Anonymous poster hash: c5b47...048
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Selvfølgelig bør man planlegge før man får barn. Så er det ikke alle som har den muligheten. Selv fikk jeg barn som 19 åring, med en mann jeg trodde jeg kunne stole på og leve livet med. Klart, hadde jeg blitt hos han ville jeg hatt en ganske stor økonomisk frihet, men det ville og vært den eneste friheten jeg hadde hatt. Så jeg valgte og gå, fikk barn med en ny mann og giftet meg med han. Det handler jo om å ta konsekvensene av de valgene man har tatt, så får man gjøre det beste utav det. Jeg kan ikke flytte til et rimeligere sted, da tar jeg fra eldste barnet muligheten til å være med sin far. Så alternativt kan jeg jo gi han omsorgen sånn at jeg kan være hjemme et par dager i uka med de 2 andre, men det er desverre ikke en reell mulighet. Så av to onder så velger jeg den som gir oss mulighet til å bo der vi bor, så barna får ha de vennene de har, også får jeg heller jobbe 37.5 time i uka. Anonymous poster hash: 93617...d7f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 Nå var jeg og mannen begge jobber hvor vi kan arbeide en del på kveldstid, så vi har relativt korte dager i barnehagen. Men slett ikke alle er så heldige. Og enkelte av oss har ikke så mye annet valg enn å låne oss til over pipa, dersom vi ønsker at barna skal vokse opp innen en times radius fra besteforeldrene. Og det å vokse opp med besteforeldre som blir en del av hverdagen, det tror jeg er gull verdt. Og strengt tatt så har foreldre aldri vært så involvert, og så engasjert i barnas hverdag, som det vi er nå. Jeg tror det er lett å romantisere gamledager, og innbille seg at folk var mye mer med barna sine før. Men faktum er jo at det ikke stemmer. Vi hadde ikke institusjoner slik som i dag med barnehage og organisert idrett osv, men det vil ikke si at barna var mer med sine foreldre. Alle mine oldemødre og begge bestemødrene mine snakker ofte om hvor uendelig heldige dagens barn er. Som få så mye oppmerksomhet. Først i barnehagen, og på ettermiddag og kvelder får de foreldrenes fulle oppmerksomhet. Det er flott at noen klarer å få til korte dager, men poenget mitt er at de som ikke får det til ikke må få dårlig samvittighet. Ingen barn har hatt det så bra som det dagens norske barn har det. :-) selvfølgelig kan mye bli bedre(det kan det alltid), men det har aldri vært så bra som nå. :-) Anonymous poster hash: c8a8f...40c
Dorrimor ♂♂ Skrevet 26. januar 2015 #12 Skrevet 26. januar 2015 For en fin og inspirerende post!! Jeg er så enig! Nå jobber både mannen og jeg 100%, og selv om jeg har flexitid så går det i ett. Jeg lengter også etter roligere dager.. Jeg er gravid, så det er utelukket å gjøre noe med det nå, men har planer om å ta et års ulønnet permisjon i forlengelse av permisjonen. Etter det tenker jeg også å se med hard hånd på økonomien vår; jeg er helt sikker på at det er mye vi kan spare inn på. 60% hadde vært fantastisk! Færre og kortere dager i skole og SFO, mer opplagte barn og foreldre. Du snakker om drømmen min HI, og det er utrolig deilig å høre andre får det til! Kjenner noen ganger jeg blir litt urolig når jeg tenker på å ta ulønna perm, er nå det så fornuftig? På samme tid er det tia som er nå mes små barn man aldri får igjen, og det må være den mest fornuftige ting å bruke penger på! 😄
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. januar 2015 #13 Skrevet 26. januar 2015 Her blir ungene levert på skole ca 8 og hentet på Sfo halv 3, merker dette er akkurat passe for oss. Ungene elsker Sfo så er ikke lei meg for at det blir noen timer der😊
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #14 Skrevet 26. januar 2015 For en fin og inspirerende post!! Jeg er så enig! Nå jobber både mannen og jeg 100%, og selv om jeg har flexitid så går det i ett. Jeg lengter også etter roligere dager.. Jeg er gravid, så det er utelukket å gjøre noe med det nå, men har planer om å ta et års ulønnet permisjon i forlengelse av permisjonen. Etter det tenker jeg også å se med hard hånd på økonomien vår; jeg er helt sikker på at det er mye vi kan spare inn på. 60% hadde vært fantastisk! Færre og kortere dager i skole og SFO, mer opplagte barn og foreldre. Du snakker om drømmen min HI, og det er utrolig deilig å høre andre får det til! Kjenner noen ganger jeg blir litt urolig når jeg tenker på å ta ulønna perm, er nå det så fornuftig? På samme tid er det tia som er nå mes små barn man aldri får igjen, og det må være den mest fornuftige ting å bruke penger på! I stedet for 1 års ulønnet permisjon anbefaler jeg å ta et år med delvis permisjon. Etter at ei i omgangskretsen vår opplevde å bli alvorlig syk i ulønnet permisjon (kreft) og måtte være hjemme i nesten 2 år uten krav på sykepenger eller noen ting fikk vi litt hetta for ulønnet permisjon hvor man jo mister trygderettighetene sine. Vi valgte derfor at mannen tok fedrekvoten som tidskonto og var hjemme to dager i uken og jobbet tre dager i uken i veldig lang tid. Jeg begynte å jobbe to dager i uken da han begynte sin fedrekvote og var hjemme i ulønnet permisjon de tre dagene han jobbet. På den måten var ingen av oss helt utenfor arbeidslivet og opprettholdt våre rettigheter hos nav, men barnet fikk være hjemme veldig lenge før det begynte i barnehagen... Anonymous poster hash: 04344...b67
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #15 Skrevet 26. januar 2015 For en fin og inspirerende post!! Jeg er så enig! Nå jobber både mannen og jeg 100%, og selv om jeg har flexitid så går det i ett. Jeg lengter også etter roligere dager.. Jeg er gravid, så det er utelukket å gjøre noe med det nå, men har planer om å ta et års ulønnet permisjon i forlengelse av permisjonen. Etter det tenker jeg også å se med hard hånd på økonomien vår; jeg er helt sikker på at det er mye vi kan spare inn på. 60% hadde vært fantastisk! Færre og kortere dager i skole og SFO, mer opplagte barn og foreldre. Du snakker om drømmen min HI, og det er utrolig deilig å høre andre får det til! Kjenner noen ganger jeg blir litt urolig når jeg tenker på å ta ulønna perm, er nå det så fornuftig? På samme tid er det tia som er nå mes små barn man aldri får igjen, og det må være den mest fornuftige ting å bruke penger på! I stedet for 1 års ulønnet permisjon anbefaler jeg å ta et år med delvis permisjon. Etter at ei i omgangskretsen vår opplevde å bli alvorlig syk i ulønnet permisjon (kreft) og måtte være hjemme i nesten 2 år uten krav på sykepenger eller noen ting fikk vi litt hetta for ulønnet permisjon hvor man jo mister trygderettighetene sine. Vi valgte derfor at mannen tok fedrekvoten som tidskonto og var hjemme to dager i uken og jobbet tre dager i uken i veldig lang tid. Jeg begynte å jobbe to dager i uken da han begynte sin fedrekvote og var hjemme i ulønnet permisjon de tre dagene han jobbet. På den måten var ingen av oss helt utenfor arbeidslivet og opprettholdt våre rettigheter hos nav, men barnet fikk være hjemme veldig lenge før det begynte i barnehagen... Anonymous poster hash: 04344...b67 Har man ingen rettigheter hos NAV om man er i ulønnet permisjon? Selv om det kun er for kort tid? (2-3 mnd eller 1-2 uker) Tips til hvor man kan finne informasjon om dette? (Har selv alltid ulønnet fri 1-2 uker pr. år i forbindelse med sommerferie og aldri noen som har nevnt noe om dette. Jobber offentlig) Anonymous poster hash: c5b47...048
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #16 Skrevet 26. januar 2015 Jeg gikk ned i 80% for å gi barna våre kortere dager i bhg/sfo (har tre barn, hvorav to i bhg). Ikke det at vi hadde så mye stress da vi begge hadde fleksitid og jeg leverte ca åtte og mannen hentet halv fire/fire. Men synes at kanskje ettermiddagene ble litt korte. Så da fikk jeg kortere arbeidsdag og begynte å hente tidligere hver dag. Og etter seks mnd med gråt hver dag fordi de var de første som ble hentet og de ikke ville hjem (både bhg og sfo) pluss at jeg gjorde 100% jobb for 80% lønn så gikk vi tilbake til full stilling for begge. Og nå er den fine harmoniske familien vår tilbake :) Anonymous poster hash: 186b0...f0d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #17 Skrevet 26. januar 2015 For en fin og inspirerende post!! Jeg er så enig! Nå jobber både mannen og jeg 100%, og selv om jeg har flexitid så går det i ett. Jeg lengter også etter roligere dager.. Jeg er gravid, så det er utelukket å gjøre noe med det nå, men har planer om å ta et års ulønnet permisjon i forlengelse av permisjonen. Etter det tenker jeg også å se med hard hånd på økonomien vår; jeg er helt sikker på at det er mye vi kan spare inn på. 60% hadde vært fantastisk! Færre og kortere dager i skole og SFO, mer opplagte barn og foreldre. Du snakker om drømmen min HI, og det er utrolig deilig å høre andre får det til! Kjenner noen ganger jeg blir litt urolig når jeg tenker på å ta ulønna perm, er nå det så fornuftig? På samme tid er det tia som er nå mes små barn man aldri får igjen, og det må være den mest fornuftige ting å bruke penger på! I stedet for 1 års ulønnet permisjon anbefaler jeg å ta et år med delvis permisjon. Etter at ei i omgangskretsen vår opplevde å bli alvorlig syk i ulønnet permisjon (kreft) og måtte være hjemme i nesten 2 år uten krav på sykepenger eller noen ting fikk vi litt hetta for ulønnet permisjon hvor man jo mister trygderettighetene sine. Vi valgte derfor at mannen tok fedrekvoten som tidskonto og var hjemme to dager i uken og jobbet tre dager i uken i veldig lang tid. Jeg begynte å jobbe to dager i uken da han begynte sin fedrekvote og var hjemme i ulønnet permisjon de tre dagene han jobbet. På den måten var ingen av oss helt utenfor arbeidslivet og opprettholdt våre rettigheter hos nav, men barnet fikk være hjemme veldig lenge før det begynte i barnehagen... Anonymous poster hash: 04344...b67 Har man ingen rettigheter hos NAV om man er i ulønnet permisjon? Selv om det kun er for kort tid? (2-3 mnd eller 1-2 uker) Tips til hvor man kan finne informasjon om dette? (Har selv alltid ulønnet fri 1-2 uker pr. år i forbindelse med sommerferie og aldri noen som har nevnt noe om dette. Jobber offentlig) Anonymous poster hash: c5b47...048 Nav regner ulønnet permisjon på mer enn 14 dager som avbrudd i arbeidsforholdet og da mister du trygderettighetene dine. Det har vært mange artikler om det på nett, her f.eks: http://www.nrk.no/nordnytt/havnet-pa-sosialen-etter-nav-rad-1.11986443 Anonymous poster hash: 04344...b67
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #18 Skrevet 26. januar 2015 Hadde jeg gjort tilsvarende hadde ungene mine blitt skikklig sure. De elsker SFO! Nå har de avtale om at de kan gå hjem når de vil etter 15.00. Likevell kommer de aldri før 17.10 (bruker 10 minutter på å gå hjem). De eneste gangene de går tidlig er hvis vennene blir hentet tidlig slik at de kan bli med dem hjem. Anonymous poster hash: 27961...a63
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #19 Skrevet 26. januar 2015 Tenker vel kanskje at det er mest aktuelt mens barna er bhg barn? Som nevnt over vil nok de fleste barna syntes det er gøy å leke med vennene sine utover ettermiddagen. Anonymous poster hash: c5b47...048
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå