Gå til innhold

Tvunget til sykemelding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i en ulykke I sommer som ente med kraniebrudd og hjerneblødning. Er nå sykemeldt, men har veldig lyst til å begynne å jobbe igjen. Legen er ikke åpen for dette.

Kan jeg trosse legens sykemelding, og hva skjer da dersom han hadde rett, vil jeg da kunne bli sykemeldt igjen?

Legen mener jeg skal være sykemeldt i minst to år. Det greier jeg ikke å se for meg...Må legge til at dette er jo allmennlegen, ikke nevrologen, som mener. Hva nevrologen mener vet jeg ikke, har ikke vært på sjekk der siden september. Nå går jeg bare hjemme og gjør ingenting. Kan ikke skjønne at jeg skal bli noe bedre av det..

Anonymous poster hash: 4089f...622

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i en ulykke I sommer som ente med kraniebrudd og hjerneblødning. Er nå sykemeldt, men har veldig lyst til å begynne å jobbe igjen. Legen er ikke åpen for dette.

Kan jeg trosse legens sykemelding, og hva skjer da dersom han hadde rett, vil jeg da kunne bli sykemeldt igjen?

Legen mener jeg skal være sykemeldt i minst to år. Det greier jeg ikke å se for meg...Må legge til at dette er jo allmennlegen, ikke nevrologen, som mener. Hva nevrologen mener vet jeg ikke, har ikke vært på sjekk der siden september. Nå går jeg bare hjemme og gjør ingenting. Kan ikke skjønne at jeg skal bli noe bedre av det..

Klart du kan jobbe hvis du vil. Ingen som kan tvinge deg til å være sykmeldt. Sykmld i 2 år går jo ikke. Da må du over på aap. Ville ringt nevrologen og spurt jeg.

Anonymous poster hash: b4714...bec

Skrevet

Sjukmeldt i minst to år? Det fins jo ei grense for kor lenge ein får gå sjukmeldt, sjuk eller ei.

Hadde villa snakka med nevrologen og fått hans/hennar syn på saka. Ikkje bra å gå tilbake til jobb for raskt dersom det vil gi plager på sikt, men å gå heime utan mål og meining er grusomt. Eg stortrivs i permisjon, då har ein jo hendene fulle, men det halvåret eg var sjukmeldt utvikla eg depresjon, og hadde der heilt elendig... Håper du får snakke med nevrolog snarast! Og i mellomtida bør du spør fastlegen kva som konkret er grunnen til den lange sjukmeldinga.

Skrevet

Men vil jeg kunne bli sykemeldt igjen dersom jeg ikke greier å jobbe? Eller har jeg brukt opp sjansen min da?

Skrevet

Etter 1 år på sykemelding må du over på arbeidsavklaringspenger, og det er bare 66% av lønnen din så da går du jo betraktelig ned i lønn også. Mange hensyn å ta...

Men om det å anstrenge deg, blir sliten, stresset e.l. kan gi deg varige plager er det selvfølgelig verdt det og du må gå hjemme til du er helt restituert. Ville ringt sykehuset og bedt om en time hos nevrologen så dere kan diskutere dette, hva er farene ved å begynne jobbe, hva risikerer du ved å prøve, hva kan skje osv.

Anonymous poster hash: e98b8...07b
Skrevet

Men vil jeg kunne bli sykemeldt igjen dersom jeg ikke greier å jobbe? Eller har jeg brukt opp sjansen min da?

Så lenge du ikke har vært sykemeldt mer enn et år kan du sykemeldes igjen om det ikke går. Men spørs om arbeidsgiveren din blir så glad da, om du jobber i to uker også må de utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden en gang til....

Om du jobber bare noen uker og deretter blir sykemeldt igjen legges sykemeldingsperiodene sammen så makstiden din på sykemelding (1 år) blir totalen av begge periodene.

Skrevet

Du kan jo begynne Feks 1 dag I uka først for å se hvordan det går. Går det ikke kan du bli 100% sykmeldt igjen.

er ikke sikker men mener du må være I jobb 26 uker før du kan bli sykmeldt igjen hvis du friskmelder deg helt.

Skrevet

Har blitt opplyst om at sykemelding kunn er et år og at det er aap etter det.

Grunnen til at legen mener jeg må bruke to år hjemme er at hjernen bruker så lang tid på å restutiere seg igjen. Men jeg holder på å bli gren. Dessuten har jeg ikke råd til å gå på aap og vil derfor prøve å komme meg ut i jobb før det blir nødvendig.

Som ei over skriver; man blir deprimert. Ungene er store, så hele dagen er jeg alene. Går mye tur og pusler i huset... Blæ , er sååå å leiii

Skrevet

Noen andre som har hørt om den 26 ukers regelen?

HI

Skrevet

HI

Hvis du har vært helt eller gradert sykmeldt i et år så må du jobbe i 26 uker før du har krav på ny sykmelding...?

Anonymous poster hash: 0a0f5...764

Skrevet

HI

Når du har vært sykmeldt i 1 år, må du jobbe 1/2 år for å få rett på sykepenger igjen. Har vært gjennom dette pga operasjoner i hodet, så vet det er sånn. Jeg måtte på AAP en periode da, men pga redusert inntekt er jo ikke det en god løsning over tid.

Anonymous poster hash: 10bf6...424

Skrevet

HI

Det gjelder bare om du har brukt opp makstiden din på sykemelding, altså 1 år.

Om du begynner jobbe nå må du jobbet i 26 uker for å kunne begynne på nytt igjen og kunne være sykemeldt 1 år, men om du blir syk igjen før det har gått 26 uker legger de forrige sykemeldingsperiode sammen med den nye og får 1 år. Men du mister ikke sykepengerettighetene dine ved å jobbe.

Uff, det ble litt klønete formulert, men du skjønte kanskje. Du kan altså bli sykemeldt igjen uten å ha jobbet 26 uker, men du kan ikke være sykemeldt et helt år uten å ha jobbet minst 26 uker mellom sykepengeperiodene dine. Jobber du mindre enn 26 uker mellom sykepengeperiodene legges de sammen og du kommer til makstiden på 1 år veldig fort selv om du har hatt en liten jobbeperiode imellom

Skrevet

HI

Denne gjelder KUN når man har vært sykmeldt i et helt år. Da må man jobbe i 26 uker for å få rett til sykmelding igjen. Hvis du prøver deg i arbeid nå og finner ut at det ikke går så vil ikke det endre noe for deg og dine rettigheter for sykmelding. Prøv deg litt frem på jobb med den sykemeldingen du har og så skriver du antall timer du har jobbet bak på sykmeldingen.

Anonymous poster hash: 3dc5a...bb4

Skrevet

Tusen takk for gode og oppklarende svar 💜

Skrevet

Dette ville jeg gjort:  

Gå til fastlegen og be om henvisning til nevrolog for vurdering av arbeidsevne.  

Si til både fastlegen og nevrolog at du ønsker å jobbe, i hvert fall redusert.  

Snakk med arbeidsgiver om hva som er hensiktsmessig i forhold til jobb.  

Jeg var en gang lenge sykemeldt pga operasjon i hodet.  For å gjøre overgangen lettere kan det være lurt å bruke tid på å gjøre små prosjekter hjemme (sette bilder i fotoalbum, rydde i boden, gå gjennom bank/forsikring osv).  Da får du gjort noe nyttig samtidig som du får testet hva du egentlig tåler både fysisk og mentalt.  

Anonymous poster hash: 01348...68c
Skrevet

Begynn sakte men sikkert å arbeide deg opp. Det er mye tøffere enn man tror etter en slik skade du har hatt. Enig i at du sikkert hadde godt av å ut igjen, men grader deg sakte opp i stilling :-) lykke til!

Anonymous poster hash: 0bac1...054

Skrevet

men altså...er det ikke bedre å faktisk ta det med ro og få hjernen i riktig modus, istedenfor å risikere varige problemer?

Anonymous poster hash: 30ea7...331
Skrevet

men altså...er det ikke bedre å faktisk ta det med ro og få hjernen i riktig modus, istedenfor å risikere varige problemer?

Anonymous poster hash: 30ea7...331

Absolutt, det er vel derfor de fleste i tråden her anbefaler henne å få ny time hos nevrologen og skikkelige svar på hva hun risikerer ved å trosse legen sin.

Kanskje er det bedre å begynne å trene, opptrening med fysioterapeut kanskje? 

Skjønner jo at det blir kjedelig å sitte hjemme, men det er viktig å følge legens anbefalinger også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...