Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Hvor lang tid etter fødsel tok det før dere var bra igjen? Trengte dere noen form for behandling? Skulle egentlig gått til fysio, men det har ikke vært mulig å få time :/ Anonymous poster hash: 1904a...f8f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Det ble bra igjen etter et par uker, men tre mnd. senere kjenner jeg det fortsatt (uten at det gjør vondt, det er bare ubehagelig) hvis jeg har gått en lang tur eller løpt. Men det går ikke ut over livskvaliteten på noen måte. Jeg tenker at hvis jeg trener opp musklene rundt så er det nesten som vanlig igjen. Jeg kan kanskje ikke bli sprinter i OL lengre, men hvis jeg lever et vanlig liv legger jeg ikke merke til det 😊 Hvor langt ut i svangerskapet er du og når fikk du det? De sa til meg i svangerskapet at å gå bare var fin mosjon, gå gå gå. Men jeg syntes det bare ble vondere av å gå masse, så hvis jeg skulle gjort noe annerledes ville jeg nok ligget og tatt det mer med ro. Så mye som mulig faktisk. Da tror jeg nok at det ikke hadde blitt så ille og at jeg hadde kommet meg fortere. Anonymous poster hash: 5772f...a29
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Tok noen måneder før jeg var helt normal igjen.Jeg hadde bekkenløsning med gangvansker. Altså en låsning som gjorde at jeg ikke klarte å gå på det ene beinet, men haltet. Det eneste som hjalp var å gå minst mulig. Det mildnet symptomene (i svangerskapet). Etter fødsel merket jeg det spesielt etter gåturer og hvis jeg bar noe tungt, som handleposer o.l. Så ta det litt rolig i begynnelsen og øk på. Det vil mest sannsynlig gå seg til, om enn det tar litt tid. Anonymous poster hash: 14004...07c
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Det er godt å høre at det gikk seg til så fort hos deg! Jeg går bare og halter hjemme nå, har ikke mulighet til å gå turer og sånne ting. Er såvidt jeg kommer meg til butikken. Fikk det vel i begynnelsen av 20-ukene, rundt 22-23 tenker jeg. Fikk også beskjed om å gå, men jeg har vært totalt utmattet gjennom hele svangerskapet, så jeg har ikke hatt energi til annet enn det jeg absolutt må. Har ligget en del, men nå er det vanskelig å finne gode stillinger både for sitting og ligging over lengre tid, så jeg må vri og vende på meg. Merker at det løsner en del når jeg har beveget meg litt, men blir det for mye bevegelse blir det verre igjen, akkurat som du skriver. Skulle nok hatt både fysio og krykker til avlastning, det er såvidt jeg får til å gå om morgenen og kvelden, må støtte meg på alt jeg finner fra dørhåndtak til vegger, og trapper er et mareritt. Men trøster meg med at det ikke er så mange uker igjen nå (fire uker til termin), så jeg får bare holde ut Takk for svar! HI Anonymous poster hash: 1904a...f8f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #5 Skrevet 26. januar 2015 Tok noen måneder før jeg var helt normal igjen.Jeg hadde bekkenløsning med gangvansker. Altså en låsning som gjorde at jeg ikke klarte å gå på det ene beinet, men haltet. Det eneste som hjalp var å gå minst mulig. Det mildnet symptomene (i svangerskapet). Etter fødsel merket jeg det spesielt etter gåturer og hvis jeg bar noe tungt, som handleposer o.l. Så ta det litt rolig i begynnelsen og øk på. Det vil mest sannsynlig gå seg til, om enn det tar litt tid. Anonymous poster hash: 14004...07c Aha, så det kan være låsning også? Det visste jeg ikke... Jeg får skikkelig gangsperre ja, og halter, sånn som du beskriver, spesielt på det ene beinet. Godt å høre at det går seg til etterhvert HI Anonymous poster hash: 1904a...f8f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #6 Skrevet 26. januar 2015 Føler med deg!! Fikk det i uke 16 og det varte helt til ungen var ute. Dagen etter fødsel gikk jeg tur til mamma. Det tok 20 minutter (Mot normalt 5), men jeg gikk!! Det var ikke lenger fysisk umulig å gå, men det gjorde vondt. Måtte få mannen til å hente bilen til hjemturen Var bra lenge, men sliter mye med bekkenet enda. Dog ikke i skambenet, da ville jeg antagelig dødd av utmattelse.... Han er halvannet år nå og jeg merker det jo i hofter og slik, men med trening så går det ann å holde det ved like... Anonymous poster hash: 14da2...c37
sug lut Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Tre år før jeg kunne sykle og løpe, fire år før jeg kunne gå på ski. Kjenner det fremdeles i symfysen på glatt og dårlig føre.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Det er godt å høre at det gikk seg til så fort hos deg! Jeg går bare og halter hjemme nå, har ikke mulighet til å gå turer og sånne ting. Er såvidt jeg kommer meg til butikken. Fikk det vel i begynnelsen av 20-ukene, rundt 22-23 tenker jeg. Fikk også beskjed om å gå, men jeg har vært totalt utmattet gjennom hele svangerskapet, så jeg har ikke hatt energi til annet enn det jeg absolutt må. Har ligget en del, men nå er det vanskelig å finne gode stillinger både for sitting og ligging over lengre tid, så jeg må vri og vende på meg. Merker at det løsner en del når jeg har beveget meg litt, men blir det for mye bevegelse blir det verre igjen, akkurat som du skriver. Skulle nok hatt både fysio og krykker til avlastning, det er såvidt jeg får til å gå om morgenen og kvelden, må støtte meg på alt jeg finner fra dørhåndtak til vegger, og trapper er et mareritt. Men trøster meg med at det ikke er så mange uker igjen nå (fire uker til termin), så jeg får bare holde ut Takk for svar! HI Anonymous poster hash: 1904a...f8f Det var sånn jeg hadde det også. Jeg hadde symfyseløsning og mild bekkenløsning de siste 4 mnd. av svangerskapet. Jeg sov ikke en eneste ordentlig natt de fire mnd. Alle bevegelser var vonde i større eller mindre grad. Ikke hør på de som sier at det er så bra å gå. Ligg stille så mye du kan sier jeg. Jeg er overbevis om at det ble værre fordi jeg prøvde å gå så mye jeg kunne, bare fordi det er anbefalt av "alle". Anonymous poster hash: 5772f...a29
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Men hvis du har varmt basseng eller boblebad et sted der du bor, så kan det lindre litt. Anonymous poster hash: 5772f...a29
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Tre år før jeg kunne sykle og løpe, fire år før jeg kunne gå på ski. Kjenner det fremdeles i symfysen på glatt og dårlig føre. Huffda, det hørtes ikke noe bra ut. Må være ille å være plaget så lenge! Anonymous poster hash: 1904a...f8f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #11 Skrevet 26. januar 2015 Føler med deg!! Fikk det i uke 16 og det varte helt til ungen var ute. Dagen etter fødsel gikk jeg tur til mamma. Det tok 20 minutter (Mot normalt 5), men jeg gikk!! Det var ikke lenger fysisk umulig å gå, men det gjorde vondt. Måtte få mannen til å hente bilen til hjemturen Var bra lenge, men sliter mye med bekkenet enda. Dog ikke i skambenet, da ville jeg antagelig dødd av utmattelse.... Han er halvannet år nå og jeg merker det jo i hofter og slik, men med trening så går det ann å holde det ved like... Anonymous poster hash: 14da2...c37 Uff ja, det høres ikke noe godt ut å være plaget med bekkenet så lenge etterpå. Føler med deg og! Trening er nok bra for å jobbe opp musklene rundt bekkenet, det hjelper vel på å holde det stabilt det også. Krysser fingrene for at trening skal hjelpe til etter fødsel her også, men trenger man spesielle øvelser, eller går det bra å trene kjernemuskulatur generelt, f.eks? HI Anonymous poster hash: 1904a...f8f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #12 Skrevet 26. januar 2015 Vært veldig forskjellig fra svangerskap, har symfyseløsning. Nr 1 gikk det fort over. Nr to trente jeg hos fysio i et halvt år for å bli kvitt det. Nr 3 gikk det over etter en stund. Nå har jeg det igjen, og fysio vil jeg skal være med på ryggtrening. Men jeg tror ike jeg klarer det forløpig... Anonymous poster hash: 55bf0...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå