Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Min far er død og jeg gruer meg ubeskrivelig mye til begravelsen. Jeg gruer meg til å se kisten, til å forholde meg til at han er død - og aller mest til at jeg, i denne situasjonen og sorgen, som datter må forholde meg til mange andre mennesker under begravelsen. Jeg har ikke sosial angst men kan slite litt i enkelte sosiale settinger. Ift dette er det ekstremt. Jeg har derfor så vidt vært innom tanken på å oppsøke lege og vurdere en beroligende pille for anledningen. Samtidig er jeg ambivalent til dette, jeg ville følt meg veldig ukomfortabel med å fremstå som "dopa" - jeg regner med at man ville sett på meg at jeg var påvirka og oppførte meg annerledes?! Er det noen som har erfaring med lignende? Er det "vanlig" å benytte beroligende i slike situasjoner? Jeg har ikke opplevd dødsfall i nær familie siden jeg var et lite barn så det er helt ukjent for meg... Takknemlig for svar/synspunkt! Anonymous poster hash: e4bf5...ee3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Vil bare gi deg en klem Anonymous poster hash: 95da9...874
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Trist å høre! Jeg har ikke erfaring med beroligende i begravelser, men har fått det i noen andre sammenhenger. Hvis du ikke har prøvd før, vil jeg nesten oppfordre deg til en "generalprøve", så du vet hvordan du reagerer. Ikke bare for å unngå å virke dopa, men også for å ikke havne i en situasjon hvor du ikke får med deg hva som skjer i begravelsen, det kan bli vanskelig for deg senere. Anonymous poster hash: df7e4...132
Teline Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Jeg tok valium før begravelsen og under minnestunden til mannen min. Jeg var ikke helt ruset, men den verste anspentheten og de verste nervene slapp taket. Jeg husker alt. Det var fortsatt en helt jævlig dag, men pillene hjalp meg gjennom den.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Hei. Kondolerer så mye. Min mor døde helt uventet for noen år siden. Jeg tok valium. Var ikke dopet i det hele tatt, men fikk senket skuldrene littegrann. Husker alt fra begravelsen og etterpålaget. Jeg vil absolutt anbefale det. Sender over en god klem og🌹 Anonymous poster hash: 757c9...57f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Jeg tok valium før begravelsen og under minnestunden til mannen min. Jeg var ikke helt ruset, men den verste anspentheten og de verste nervene slapp taket. Jeg husker alt. Det var fortsatt en helt jævlig dag, men pillene hjalp meg gjennom den. God klem til deg - fra ei enke (dog uten beroligende midler) Anonymous poster hash: 69e64...668
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 Jeg brukte sobril i begravelsen til kjæresten min, fikk med meg alt og var ikke spesielt dopa men det hjalp så jeg klarte å holde ut og ikke klappe helt sammen. Men da hadde jeg tatt sobril noen dager på forhånd også, så det kan nok være en ide at du prøver det en gang før selve begravelsen. Men føler du at du trenger det så ikke nøl med å spørre. Anonymous poster hash: de873...816
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Klem til deg i en forferdelig tøff tid.. Jeg har opplevd det samme. Helt uutholdelig, men tok ikke beroligende. De anbefaler det ikke, fordi en bare flyter igjennom dagen, og i ettertid kan det hende en ikke husker alt slik som en skulle ønske. Hvis en "doper" seg for å døyve sorgen, vil sorgen komme tilbake. Så jeg anbefaler deg å ikke ta beroligende. Det går ikke ann å få bort fakta uansett. Du kan komme i kirken litt før, sette deg fremme, og du trenger ikke å snakke med noen. Det med kondulanserunden etterpå, er faktisk godt, selv om det er tøft. Sender deg mange gode tanker <3 Anonymous poster hash: c4f0c...136
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Kondolerer :-( Har ikke egen erfaring med beroligende, men var i begravelse til en nyfødt baby for noen år siden, der barnets mor antagelig hadde fått noen piller. Hun var rolig og fattet - og litt tam i blikket. Jeg tror det var en veldig klok ting å gjøre - og overhode ikke negativt. Ingen reagerer på at du ikke helt er deg selv i en sånn situasjon, det viktigste er at du gjør det som får dagen til å gå greit for din egen del. Det blir mange klemmer og kondolanser og mange folk du må forholde deg til. Men som flere andre nevner: ta en "generalprøve" så du vet hvordan du reagerer på pillene. Kjedelig om du framstår som drita full eller sovner i kirka... Anonymous poster hash: ce168...e8c
MammantilNurket Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Min dypeste medfølelse til deg og din familie <3 Jeg har fått skrevet ut både Sobril og Valium til begravelser. Av de to fungerte Sobrilen best. Når det er sagt er det faktisk bedre, slik c4f0c... skriver, best å forsøke å klare seg uten. Snakk med fastlegen din. Kan du eventuelt få en hastetime hos en privatpraktiserende terapeut? Klem fra meg <3
ærlig talt Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Kondolerer! Det er ikke uvanlig å ta beroligende ifbm begravelse til nær familie. Jeg vurderte det selv i forkant av min fars begravelse, men valgte å la være. Av en (merkelig?) grunn var jeg bekymret for at jeg ikke kom til å se trist ut pga beroligende, og tenkte at "man må jo se trist ut under begravelse til sin egen far". Rar tanke under en spesiell situasjon. Jeg var min fars prinsesse, selv som voksen, og jeg var ikke helt meg selv i perioden rundt dødsfallet hans. Under begravelsen gråt jeg hele tiden. Da vi gikk ut av kirken, så jeg ned i gulvet, jeg følte ikke for å se på noen. Ved gravstedet løftet jeg hodet opp og så på folkene rundt, og først da så jeg alle medlidende blikk på meg. Det ga meg en slags bekreftelse på at "bare gråt, gjør hva du vil.. Det du opplever nå vet vi er forferdelig vondt for deg". I etterkant var jeg derfor glad for alt jeg "fikk ut" under begravelsen. Men det betyr ikke at det vil være slik for deg. Gjør det du føler er best for deg. Klem <3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #12 Skrevet 25. januar 2015 Hi her. Takk for alle kloke svar! Det gjør faktisk utrolig godt å lese alt dere skriver, på ulike måter. Jeg har noen dager igjen å bestemme meg på enda, det er egentlig ikke lettere å bestemme seg når jeg leser de ulike svarene for jeg ser de viktige aspektene ved begge alternativene men jeg kjenner at det gir meg stor trøst og hjelp i sorgen. Takk alle<3 Anonymous poster hash: e4bf5...ee3
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #13 Skrevet 25. januar 2015 Kondolerer. Så trist. Jeg fikk atarax av legen min når jeg skulle i begravelse til min morfar. Det funket for meg. Kjente ingen rus. Klem til deg. Og lykke til. Anonymous poster hash: 2d6e6...043
Gjest H to the Izzo Skrevet 25. januar 2015 #14 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har dyp medfølelse med alle som beskriver sine sorgopplevelser her. HI, jeg tror bare du burde kjenne etter selv hva du vil. Skulle du virke litt ruset eller fjern så vil alle forstå hvorfor uansett. Stor klem fra meg
Gjest Julia1984 Skrevet 25. januar 2015 #15 Skrevet 25. januar 2015 Kondolerer :-( Har ikke egen erfaring med beroligende, men var i begravelse til en nyfødt baby for noen år siden, der barnets mor antagelig hadde fått noen piller. Hun var rolig og fattet - og litt tam i blikket. Jeg tror det var en veldig klok ting å gjøre - og overhode ikke negativt. Ingen reagerer på at du ikke helt er deg selv i en sånn situasjon, det viktigste er at du gjør det som får dagen til å gå greit for din egen del. Det blir mange klemmer og kondolanser og mange folk du må forholde deg til. Men som flere andre nevner: ta en "generalprøve" så du vet hvordan du reagerer på pillene. Kjedelig om du framstår som drita full eller sovner i kirka... Anonymous poster hash: ce168...e8c Er målet å være rolig og fattet, ikke vise følelser?? Ingen som forventer dette? Eller blir overrasket hvis mor hadde grått og knekt sammen? Sorgen er der veldig npr virkningen går ut. Anbefaler virkelig ikke og heller ta dagen som den kommer
MammantilNurket Skrevet 25. januar 2015 #16 Skrevet 25. januar 2015 Kondolerer :-( Har ikke egen erfaring med beroligende, men var i begravelse til en nyfødt baby for noen år siden, der barnets mor antagelig hadde fått noen piller. Hun var rolig og fattet - og litt tam i blikket. Jeg tror det var en veldig klok ting å gjøre - og overhode ikke negativt. Ingen reagerer på at du ikke helt er deg selv i en sånn situasjon, det viktigste er at du gjør det som får dagen til å gå greit for din egen del. Det blir mange klemmer og kondolanser og mange folk du må forholde deg til. Men som flere andre nevner: ta en "generalprøve" så du vet hvordan du reagerer på pillene. Kjedelig om du framstår som drita full eller sovner i kirka... Anonymous poster hash: ce168...e8c Er målet å være rolig og fattet, ikke vise følelser?? Ingen som forventer dette? Eller blir overrasket hvis mor hadde grått og knekt sammen? Sorgen er der veldig npr virkningen går ut. Anbefaler virkelig ikke og heller ta dagen som den kommer Det er ikke alltid det er like lett å knekke sammen. Jeg er imidlertid tilhenger av samtaleterapi og veiledning. En god terapeut kan bidra med en del gode verktøy for å håndtere de vonde følelsene.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #17 Skrevet 25. januar 2015 Kondolerer :-( Har ikke egen erfaring med beroligende, men var i begravelse til en nyfødt baby for noen år siden, der barnets mor antagelig hadde fått noen piller. Hun var rolig og fattet - og litt tam i blikket. Jeg tror det var en veldig klok ting å gjøre - og overhode ikke negativt. Ingen reagerer på at du ikke helt er deg selv i en sånn situasjon, det viktigste er at du gjør det som får dagen til å gå greit for din egen del. Det blir mange klemmer og kondolanser og mange folk du må forholde deg til. Men som flere andre nevner: ta en "generalprøve" så du vet hvordan du reagerer på pillene. Kjedelig om du framstår som drita full eller sovner i kirka... Anonymous poster hash: ce168...e8c Er målet å være rolig og fattet, ikke vise følelser?? Ingen som forventer dette? Eller blir overrasket hvis mor hadde grått og knekt sammen? Sorgen er der veldig npr virkningen går ut. Anbefaler virkelig ikke og heller ta dagen som den kommer Det var på ingen måte sånn at hun ikke gråt eller viste følelser, men det virket som hun fikk mer ro til å ta inn over seg en vakker avskjed med babyen sin. Hun så ut som hun hadde grått sammenhengende siden babyen ble født et par uker tidligere, og jeg vil tro at litt hjelp til bare å få ro i hodet var kjærkomment. Det kan vel hende hun ikke ønsket å være senter for begivenhetene hvis hun fikk noen form for sammenbrudd i kirka, eller at hun var redd for å ikke få med seg seremonien overhode hvis alt gikk på høygir i hodet. Poenget var at det virket som hun hadde utbytte av det, og at ingen av oss andre (såvidt jeg vet) oppfattet det som negativt på noen måte. Anonymous poster hash: ce168...e8c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #18 Skrevet 25. januar 2015 Min egen mor tok såpass mye beroligende i min pappa`s begravelse at jeg selv reagerte. Hun var som en vandrende zombie som ikke hadde styr på noe. Sløv i blikket og husket ikke mye. Hun har i ettertid sagt at hun angret på at hun tok noe. Jeg tok også noe, det hadde jeg gjort i noen dager allerede. Mulig det hjalp, jeg vet ikke.. Følelsene kom etterpå uansett. Anonymous poster hash: 7cc2d...3df
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #19 Skrevet 26. januar 2015 Kondolerer til deg HI, og alle dere som har skrevet i tråden. Jeg mistet min elskede for nesten ti år siden nå. Fikk Vival av legen til dagen, men valgte å ikke ta noe. Jeg ville *være der*, som jeg tenkte. Det var tøft, men jeg klarte det. Hadde jeg derimot hatt følelsen av at jeg ville blitt hysterisk hadde jeg tatt noe. Tror det beste du kan gjøre er å få utskrevet et par og heller se hvordan du blir av en halv, eventuelt. Det er ingen problemer med å ta EN en gang, problemet blir når du tar et par om dagen i noen uker/måneder for å komme over sorgen. Da utsetter du den bare. Har nå litt større erfaring med Vival enn for ti år siden (Lider av angst, og tar en halv kanskje en gang i måneden om ting blir for ille) Jeg vet hvordan jeg reagerer, blir ikke dopa, bare litt rolig, og kunne derfor fint tatt en i en begravelse. Det er ingen fasit her, du må nesten kjenne på det selv. Mange gode klemmer til deg, og lykke til uansett hva du velger å gjøre. Anonymous poster hash: b2d3f...b74
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #20 Skrevet 26. januar 2015 Jeg føler med deg. Jeg tror det er et klokt råd å eventuelt prøve pillene et par dager før begravelsen for å se hvordan du reagerer. Jeg mistet min mor da jeg var i 20-årene, jeg tok ingen piller men var absolutt ikke helt med i begravelsen likevel. For eksempel var det en del folk tilstede som jeg ikke husket hvem var på tross av at jeg kjenner dem godt. Alle sørger på sin måte og ingen kan forvente at nærmeste pårørende oppfører seg 100% rasjonelt og perfekt i en begravelse. Sannsynligvis vil alle som er tilstede synes forferdelig synd på deg og gjøre det de kan for å ikke gjøre situasjonen vanskeligere for deg. Anonymous poster hash: 1c5c2...c8d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #21 Skrevet 26. januar 2015 En bekjent av meg fikk vival eller noe i sin sønns begravelse, hun var helt fjern.... Legen hadde anbefalt å ikke gjøre det, slik at man var i begravelsen fullt å helt mentalt tilstedeværende. .... Nettopp for å kunne ta ordentlig farvel og kjenne på de følelsene. For man kan døyve følelsene der og da, men de dukker da kanskje opp igjen sterkere etter begravelsen. Personlig tror jeg at det er viktig å være "våken", slik at man kan avslutte akkurat det "kapittelet" i livet. Har vært i begravelser og det er alltid en lettelse etterpå. En slags fullførelse om du vil. Et tips er jo å ikke være så opptatt av alle de andre menneskene. Altså la folk få kondolere, gi klemmer og slikt, men du trenger ikke inngå samtaler eller tenke på å være høflig... De fleste har forståelse for sorgen din og vil ikke tenke noe videre over det hvis du lukker deg litt inne. Snakk med fastlegen din også finner du ut hva du vil Kondolerer så mye og en stor trøsteklem fra meg. Anonymous poster hash: d6e18...be0
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #22 Skrevet 26. januar 2015 Det er bare tull at man ikke skal ta noe i begravelsen for da bearbeider man ikke sorgen/husker ikke begravelsen. Det er da ikke snakk om å dope seg ned. Bare senke skuldrene litt. Jeg hadde veldig god nytte av det, var helt tilstede og husker alt Anonymous poster hash: 757c9...57f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #23 Skrevet 26. januar 2015 Jeg har erfaring med det. Å teste det ut i forveien vil ikke ha noe effekt da de følelsene du vil oppleve på den aktuelle dagen ikke er der en vanlig da så pillene vil ikke ha noe spesiell effekt da. Jeg personlig angrer på at jeg tok beroligende. Jeg ble distansert til hele situasjonen. Klarte ikke vise følelser. Klarte ikke gråte. Var nesten så jeg ikke brydde meg. Det var en veldig rar følelse. Ikke minst vanskelig. Var i en annen begravelse til en annen person som stod meg nær kort tid etterpå og bestemte meg for å ikke ta noe. Da fikk jeg ut alle følelsene. Jeg gråt og kjente på sorgen Det var mye bedre syntes jeg. Og ja jeg gråt rundt datteren min, men personen betydde mye for henne også og jeg vet at det var ikke skadelig for henne å se at jeg var trist. Det var min erfaring hvertfall. Jeg tar gjerne beroligende igjen men aldri i en begravelse. Tar det ved tannlegebesøk f.eks men å undertrykke følelsene mine var ingen god opplevelse for meg. Min mor hadde dessuten samme opplevelse som meg. Anonymous poster hash: 059d1...a95
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2015 #24 Skrevet 26. januar 2015 <3 Klem <3 Jeg tror det er viktig og faktisk gå rusfri i begravelse, om du ikke trenger disse pillene til vanlig. Begravelser er kjempetøft. Jeg var selv i en begravelse i fjor til et kjært familiemedlem som døde av kreft 3 uker etter hun fikk diagnosen av sykehuset. Jeg hadde fulgt henne hjem fra sykehuset og det siste jeg sa til henne før jeg dro hjem var; "Vi sees om et par uker". Det gjorde vi aldri, og det er så forbanna trist Jeg kunne ikke tatt noe i begravelsen hennes, da jeg var høygravid på det tidspunktet. Begravelsen var trist og minneverdig, og alle gråt og trøstet hverandre. Det er viktig og puste godt med magen, også kan man gå ut for en pause om det blir for mye. Anonymous poster hash: 6ea1d...2dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå