Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Eget firma, som er startet opp etter dere giftet dere og dere har felles økonomi. Hvordan er deres eierandel i firmaet? Dette er et enkeltmannsforetak, det er snakk om. Vi satser våre felles penger på dette. Det er meningen at jeg skal drive litt med fakturering og slike papirting, men vi skal ha en regnskapsfører til regnskap, værtfall de første årene, så er planen at vi skal gjøre det selv etter at vi har lært oss det og bare bruke revisor til selvangivelsen/årsoppgjøret. Vi har barn, jeg skal jobbe ca 50% i min vanlige jobb, og ordne med unger og hjem og litt med firmaet. Hvordan løser vi dette, for å sikre meg hvis det skulle bli en skillsmisse? Mannen min sitt forslag er at firmaet bare står på han og at jeg skal ha særeie på huset, slik at hvis noe skulle gå galt så mister vi ikke huset. Men blir dette riktig? Noen som vi si noe om dette? Anonymous poster hash: f0904...477
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Jeg kjenner fire stykker som har gjort d slik, og godt er d for alle hadde mistet huset sitt visst ikke... Anonymous poster hash: 89676...d8c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Dytt... Anonymous poster hash: f0904...477
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Kan dere ikke starte AS da? Da risikerer dere ikke mer enn aksjekapitalen (i noen tilfeller kan riktignok styret holdes ansvarlig, dette må dere sette dere inn i). Så kan dere fortsette å eie huset 50/50. Det er det tryggeste for alle parter. Anonymous poster hash: 83697...fff
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Det skal være ditt firma som du skal jobbe i men det skal stå på han? Anonymous poster hash: eea72...2fb
Gemini77 Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Er det et enkeltmannsforetak så blir det uansett ikke noen "eierandel". I tillegg er man personlig ansvarlig økonomisk sett. Ville mye heller satt igang et AS og hatt delt eierandel, og ingen risiko på egen personlig økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå