Gå til innhold

Dere med barn med AD/HD eller aspergers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dere problemer med at barnet hører etter? Jeg holder på å gå på veggen, beskjeder går ikke inn, jeg kan gjenta meg selv i det uendelige, advare med konsekvenser etc. Han bryr seg ikke. Eller klarer ikke bry seg? Jeg liker ikke måten jeg håndterer dette på lenger (har virkelig begynt å miste tålmodigheten), har dere noen tips å gi til en frustrert og ganske ulykkelig mor?

Anonymous poster hash: 70f2e...0c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Har dere gått på noe foreldrekurs? 

Her har det hjulpet å gjøre alt til rutiner. Være til stede hele tiden helt til det blir automatisert. Alltid fortelle hva som forventes i en situasjon. Går barna ut, så minner jeg alltid på reglene, hver eneste gang. Videre rose, rose, rose. Gi spesifikk ros så barnet vet eksakt hva som var riktig. Og igjen det med å være der. Følge til sekken, hente matboks. Kanskje 20 ganger, før han kan "klare" det selv. 

Jeg tror problemet er at de ikke "klarer å bry seg". Kanskje er tankene alle andre steder, eller de glemmer hva som gjelder. Eller rett og slett ikke klarer å overføre en regel over i en ny situasjon. 

Uansett - nå er det så og si aldri problemer med dette lenger. Det var selvsagt krevende mens det sto på, men i enden så ufattelig mye lettere enn et barn som ikke klarer å ta beskjeder. 

Anonymous poster hash: 31a4b...dab
Skrevet

Opplever dere problemer med at barnet hører etter? Jeg holder på å gå på veggen, beskjeder går ikke inn, jeg kan gjenta meg selv i det uendelige, advare med konsekvenser etc. Han bryr seg ikke. Eller klarer ikke bry seg? Jeg liker ikke måten jeg håndterer dette på lenger (har virkelig begynt å miste tålmodigheten), har dere noen tips å gi til en frustrert og ganske ulykkelig mor?

Hvor gammel er han?

Anonymous poster hash: e5a93...5b2

Skrevet

Kanskje du kan be bupa om pmto kurs?

Anonymous poster hash: 750a7...eea

Skrevet

PMTO anbefales virkelig! Mange barn med ADHD og autisme trenger blikkontakt eller fysisk berøring når de får en beskjed. Gi konkrete beskjeder, ikke still spørsmål. Istedetfor å si "kan du gå og ta på deg jakka nå?", si: "Gå og ta på deg jakka, er du grei!" Vær hyggelig, men bestemt. Og når det er gjort, roser du! Tenkt at barnet ditt er på besøk hos deg for første gang, og trenger forklaring på hva, hvor og hvordan han skal gjøre ting. Hvis barnet ikke hører, klager eller gjør andre ting; ignorer den negative adferden og ros den ønskede adferden. Vi har merket en enorm forskjell. :) Det lønner seg å gå på kurs, så du får hele pakka. :)

Anonymous poster hash: 937d4...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...