Gå til innhold

Når dete blir sykemeldte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

sier dere da til deres leder hvorfor dere er sykemeldte?

Selv har jeg alltid sagt hvorfor. Men nå vurderer jeg å slutte med det.

Et det noen regel for når man må opplyse om hva som et årsaken til sykemeldingen?

Anonymous poster hash: 1cf87...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er IKKE pliktig til å si ifra til sjefen hvorfor man er sykemeldt. Jeg har sagt grunnen når jeg hadde lungebetennelse, senebetennelse i knær, skuldre og betennelse i slimposen.

Men når jeg var sykemeldt en god stund for depresjon, angst, og sosial forbi så sa jeg ikke ifra hvorfor jeg var sykemeldt. Du velger selv om du vil si det eller ikke

Anonymous poster hash: 36459...8f6

Skrevet

"NÅR dere blir sykemeldte"? Er det en normaltilstand å bli sykemeldt? Har aldri blitt det i løpet av de åtte årene jeg har jobbet siden studiene. Trodde det var unntaksvis at folk ble sykemeldt.

Når det er sagt trenger vel ikke sjefen å vite det hvis man ikke vil opplyse om det, eller har jeg misforstått?

Anonymous poster hash: 18291...c07

Skrevet

Nei du trenger ikke si noe som helst, jeg har alltid selv sagt grunnen selv om jeg ble hudflettet en gang og kalt for en løgner (hun mente at jeg løy for å få fri og kose meg).. Sjefen kan ikke kreve å få vite noe men når man forteller det så viser man tillit til sjefen, og sjefen har taushetsplikt så skal ikke si det videre.

Anonymous poster hash: 0e6ce...7ac

Skrevet

Man er IKKE pliktig til å si ifra til sjefen hvorfor man er sykemeldt. Jeg har sagt grunnen når jeg hadde lungebetennelse, senebetennelse i knær, skuldre og betennelse i slimposen.

Men når jeg var sykemeldt en god stund for depresjon, angst, og sosial forbi så sa jeg ikke ifra hvorfor jeg var sykemeldt. Du velger selv om du vil si det eller ikke

Anonymous poster hash: 36459...8f6

Det er en sannhet med modifikasjoner!

Du er ikke pliktig til å oppgi diagnosen din, men du er pliktig til å oppgi hvorfor du ikke kan utføre dine arbeidsoppgaver.

Det betyr i praksisk at du f.eks ikke behøver å si om armen er brukket eller forstuet, men du må si at du ikke kan løfte eller ikke kan skrive på PC.

Du er altså pliktig til å oroentere om din funksjonsevne, noe som betyr at du må fortelle din leder hvilke av dine oppgaver du ikke kan utføre og hvorfor. Du må også si noe om du evt. kan utføre andre oppgaver i virksomheten, hvor leng du blir borte fra jobb og om virksomheten kan tilrettelegge for deg på noe vis. Du er pliktig til å selv ta initiativ og komme med forslag til tlretteleggingstiltak og medvirke til at du kommer tilbake til jobb så raskt som mulig.

Anonymous poster hash: c8b2b...71a

Skrevet

Du skriver som om du har for vane å sykmelde deg..? Det er litt annerledes enn min verden. De to siste gangene jeg var sykmeldt, var pga plager under graviditetene. Det er 4 og 6 år siden nå. Og da sa jeg selvfølgelig grunnen. Forresten, jeg var sykmeldt to dager i 2013 fordi jeg tråkket over ganske kraftig, og måtte ligge høyt med foten. Sa selvfølgelig grunnen da og.

Jeg ville nok følt meg dum om jeg ikke informerte sjefen om grunn for sykmelding. Ville følt det kunstig.

Skrevet

"NÅR dere blir sykemeldte"? Er det en normaltilstand å bli sykemeldt? Har aldri blitt det i løpet av de åtte årene jeg har jobbet siden studiene. Trodde det var unntaksvis at folk ble sykemeldt.

Når det er sagt trenger vel ikke sjefen å vite det hvis man ikke vil opplyse om det, eller har jeg misforstått?

Wow, hårsår eller?

Er faktisk normalt å bli syk innimellom, til og med normalt å bli sykemeldt. Må være sjokkerende å få høre noe slik etter å ha vært i jobb i hele 8 år. Lykke til med å gå resten av ditt yrkes aktive liv uten å bli syk da. Bare husk at til og med den godt immunforsvar kan få dobbelsidig lungebetennelse og dermed satt ut av spill i mer enn 3 dager.

Anonymous poster hash: 7a9ce...8ea

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

I min verden heter det HVIS jeg blir sykemeldt. Og ja, de få gangene jeg har blitt sykemeldt, så har arbeidsgiver fått vite årsaken. Husker ikke riktig når sist jeg var sykemeldt, men det er i alle fall flere år siden.

Skrevet

Wow, hårsår eller?

Er faktisk normalt å bli syk innimellom, til og med normalt å bli sykemeldt. Må være sjokkerende å få høre noe slik etter å ha vært i jobb i hele 8 år. Lykke til med å gå resten av ditt yrkes aktive liv uten å bli syk da. Bare husk at til og med den godt immunforsvar kan få dobbelsidig lungebetennelse og dermed satt ut av spill i mer enn 3 dager.

Anonymous poster hash: 7a9ce...8ea

Absolutt ikke hårsår, bare veldig overrasket. Skjønner jo at alle kan stå i fare for å bli sykemeldt en sjelden gang i løpet av yrkeskarrieren, men på hi høres det ut som det er noe som skjer støtt og stadig. Jeg har aldri hatt en sykedag, så har nok vært heldig. Sykt barn, derimot, har jeg hatt min andel av :)

Skrevet

Vil ikke si det er normalt å være sykemeldt!

Jeg gikk på krykker på jobb med to avrevne leddbånd, i en jobb det egentlig er umulig. Men med litt tilrettelegging går det meste!

De få gng jeg har måtte bruke egenmld har jeg sagt hvorfor ja! Har et godt og åpent forhold med sjefen min;)

Skrevet

Jeg forteller ikke grunnen.

Anonymous poster hash: bb202...806

Skrevet

Kommer litt an på hva jeg blir sykemeldt for det.

Blir jeg sykemeldt for bronkitt eller noe lignede forteller jeg det ikke.
Når jeg ble delvis sykemeldt for bekkenløsning fortalte jeg hvorfor siden jeg ønsket at arbeidsgiver skulle tilrettelegge for at jeg ikke skulle bli mer sykemeldt

Anonymous poster hash: 747e0...b54
Skrevet

Jeg har bare blitt sykmeldt av to grunner i mitt over 20 år lange yrkesliv. Det er i forhold til en skade etter bilulykke og i forbindelse med store komplikasjoner ved graviditet. Når det gjalt graviditeten sa jeg i fra etter at jeg var 3 mnd på vei. Når det gjelder skaden, har jeg alltid vært åpen om det.

Anonymous poster hash: ac041...566
Skrevet

Er desverre sykemeldt inn i mellom pga revmatisme, tre diagnoser. Stort sett klarer jeg meg greit men nå har jeg tryna og ødelagt ene kneet jeg har artrose i. Sliter med store smerter og sover nesten ikke pga dette. Nå må jeg passe meg for at ikke en av de andre diagnosene skal begynne å "tulle med meg også". Sliter og med fatique pga revmatismene. Hele fjord vinter var jeg desverre 20% sykemeldt pga fatiquen og div. vondter pga fibromyalgien.

Tilrettelegging på jobben er vel og bra det. Det betyr at jeg får utlevert en hard stol til å legge benet på. Pga. arbeidspultens vinkel blir jeg da sittende og "skreve" eller vri meg og da får jeg vondt andre stedet. Pulten kan ikke flyttes på. Har forsøkt å forklare sjefen dette på tlf. men han forstår ikke. Fra onsdagen av skal jeg jobbe 50% noe han ikke forstår. Derfor angrer jeg på at jeg sa hvorfor jeg er sykemeldt.

Jeg kjenner at jeg sliter med å klare å forholde meg til han. Er noe med måten han ordlegger seg på og evnen hans til å sette seg inn i min situasjon. Hadde jeg kunne jobbet hjemmefra hadde det vært gull, da kunne jeg jobbet fra sofaen eller senga, alt etter som hvor jeg sitter mest behagelig med kneet. Sitter jeg med det ned eller går for mye så sprenger det i det. Smertene er helt hinsidige og til tider kommer det "smerterier" som er enda verre. Inn i mellom er det nesten smertefritt og da forsøker jeg å sove litt. Blir ca 30 min. Nå og da. Desverre er det ikke lov å jobbe hjemmefra :-(

Fatiquen takklet jeg på den måten at jeg jobber og kræsjlander på sofaen og blir der resten av dagen når jeg kommer hjem. Jeg er skjelden med på sosiale ting med venner pga dette og dette har igjen ført til at jeg ikke har stort av venner igjen. Jeg var før jeg ble syk ein jente som var høyt og lavt og med på alt som var gøy. Nå klarer jeg ikke det lengre og dermed har jeg mistet de fleste av veninnene mine. Har ein igjen egentlig.

Anonymous poster hash: 1cf87...b75

Skrevet

Jeg har pleid å si ifra hvorfor, selv om jeg ikke er pliktig til det.

Anonymous poster hash: 38995...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...