Gå til innhold

Noen som fikk blodpropp under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt var du på vei og hvordan merket dere det i så fall?

Anonymous poster hash: 1f229...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Blodpropp i hjernen (hjerteinfarkt) da jeg var 36 uker på vei.

Afasi og lammelse var ganske tydelige tegn.

Anonymous poster hash: a7654...12f

Skrevet

Blodpropp i morkaka under flytur. 13 uker.

Anonymous poster hash: acf0d...bbf

Skrevet

Ja, men visste ikke at det var det før etter fødsel da jeg fikk lungeemboli og DVT og ble innlagt en mnd på sykehus.

Kjente en "småstein" i lysken mot slutten av svangerskapet.

Anonymous poster hash: 8acb8...354

Skrevet

Søsteren min sin ufødte datter fikk blodpropp i hjernen estimert til å ha skjedd rundt termin.

Anonymous poster hash: d43ee...a65

Skrevet

Søsteren min sin ufødte datter fikk blodpropp i hjernen estimert til å ha skjedd rundt termin.

Anonymous poster hash: d43ee...a65

:(:(:(

Anonymous poster hash: f7ab0...003

Skrevet

men i de aller fleste tilfeller så oppstår jo blodpropper i leggen før de(n) beveger seg oppover i kroppen, og da vil man merke smerter,hevelse og rødhet i leggen det gjelder. Ingen av dere som hadde noen av disse symptomene?

Skrevet

men i de aller fleste tilfeller så oppstår jo blodpropper i leggen før de(n) beveger seg oppover i kroppen, og da vil man merke smerter,hevelse og rødhet i leggen det gjelder. Ingen av dere som hadde noen av disse symptomene?

Det gjør de overhodet ikke!!

Anonymous poster hash: 4ee2e...d78

Skrevet

men i de aller fleste tilfeller så oppstår jo blodpropper i leggen før de(n) beveger seg oppover i kroppen, og da vil man merke smerter,hevelse og rødhet i leggen det gjelder. Ingen av dere som hadde noen av disse symptomene? Anonymous poster hash: 1f229...5b6

Nei. Jeg merket ingenting i leggen! Jeg våknet opp en morgen og kunne ikke puste, smertene i lungen var så intense at jeg vil si det var 5x vondere enn vaginal fødsel. Trodde jeg skulle dø (og det kunne jeg gjort og)

Skrevet

Fikk blodpropp i venstre legg i første svangerskap. Det var som å ha gangsperr i leggen som aldri gikk over. Etter hvert hovnet jeg veldig opp og fikk ikke på meg sko. Jeg begynte på blodfortynnende da jeg fikk en ny blodpropp litt seinere i svangerskapet. Jeg fikk påvist Leiren mutasjon etter dette.

Anonymous poster hash: 5f2e2...e28

Skrevet

men i de aller fleste tilfeller så oppstår jo blodpropper i leggen før de(n) beveger seg oppover i kroppen, og da vil man merke smerter,hevelse og rødhet i leggen det gjelder. Ingen av dere som hadde noen av disse symptomene? Anonymous poster hash: 1f229...5b6

Nei. Jeg merket ingenting i leggen! Jeg våknet opp en morgen og kunne ikke puste, smertene i lungen var så intense at jeg vil si det var 5x vondere enn vaginal fødsel. Trodde jeg skulle dø (og det kunne jeg gjort og)

Jeg har også hatt dobbelt lungeemboli og på sykehuset lette de for å finne ut hvor proppene kom fra. Så vidt jeg forsto MÅ proppene komme fra et sted (feks legg eller lyske), de kan ikke oppstå i lungene. Men de har jo flyttet seg da, så kanskje ikke alltid mulig å finne ut hvor de kom fra hvis nesten alt ble borte?

Anonymous poster hash: fefe1...265

Skrevet

Hvis dere googler dette så står det at blodpropp som oftest oppstår i leggen, men det vil ikke si at alle har symptomer derfra!

Skrevet

Nei. Jeg merket ingenting i leggen! Jeg våknet opp en morgen og kunne ikke puste, smertene i lungen var så intense at jeg vil si det var 5x vondere enn vaginal fødsel. Trodde jeg skulle dø (og det kunne jeg gjort og)Anonymous poster hash: 8acb8...354

Jeg har også hatt dobbelt lungeemboli og på sykehuset lette de for å finne ut hvor proppene kom fra. Så vidt jeg forsto MÅ proppene komme fra et sted (feks legg eller lyske), de kan ikke oppstå i lungene. Men de har jo flyttet seg da, så kanskje ikke alltid mulig å finne ut hvor de kom fra hvis nesten alt ble borte?Anonymous poster hash: fefe1...265

Jeg tror de kommer fra benet eller lysken, ja, og stopper i lungene pga blodårene i lungene er så små at de ikke kan passere videre. Men hos deg hadde nok proppen i benet løst seg opp før du kom på sykehuset. Hos meg tok de kun CT av lungene, men jeg vet at jeg hadde blodpropp i høyre legg siden jeg fikk smerter etterhvert. Så de sjekket ikke det hos meg, jeg lå på Ahus.

Skrevet

Hvis dere googler dette så står det at blodpropp som oftest oppstår i leggen, men det vil ikke si at alle har symptomer derfra!Anonymous poster hash: 1f229...5b6

Nei, jeg hadde jo ikke det da jeg fikk lungeemboli, men hadde dog symptomer da det retromboserte, og det var syke smerter...

Ikke til å ta feil av. Men vet ikke hvor alvorlig mitt tilfelle var, men har Leiden mutasjon og lavt protein c-nivå, og i journalen stod det noe om at jeg burde sjekkes for noe spesielt i leveren som gjør at medisiner ikke virker optimalt, så kroppen min fungerer kanskje dårligere enn andre "normale". Aner ikke, men sykt vondt var det. Verre enn gallestein og fødsel.

Skrevet

Hvis dere googler dette så står det at blodpropp som oftest oppstår i leggen, men det vil ikke si at alle har symptomer derfra!Anonymous poster hash: 1f229...5b6

Nei, jeg hadde jo ikke det da jeg fikk lungeemboli, men hadde dog symptomer da det retromboserte, og det var syke smerter...

Ikke til å ta feil av. Men vet ikke hvor alvorlig mitt tilfelle var, men har Leiden mutasjon og lavt protein c-nivå, og i journalen stod det noe om at jeg burde sjekkes for noe spesielt i leveren som gjør at medisiner ikke virker optimalt, så kroppen min fungerer kanskje dårligere enn andre "normale". Aner ikke, men sykt vondt var det. Verre enn gallestein og fødsel.Anonymous poster hash: 8acb8...354

huff, må ha vært grusomt for deg :( nå som jeg er gravid så er jeg livredd for blodpropp, selv om at det er sjeldent, mener å lese det var 60-70 gravidekvinner som fikk det årlig!

Skrevet

Ikke til å ta feil av. Men vet ikke hvor alvorlig mitt tilfelle var, men har Leiden mutasjon og lavt protein c-nivå, og i journalen stod det noe om at jeg burde sjekkes for noe spesielt i leveren som gjør at medisiner ikke virker optimalt, så kroppen min fungerer kanskje dårligere enn andre "normale". Aner ikke, men sykt vondt var det. Verre enn gallestein og fødsel.Anonymous poster hash: 8acb8...354

huff, må ha vært grusomt for deg :( nå som jeg er gravid så er jeg livredd for blodpropp, selv om at det er sjeldent, mener å lese det var 60-70 gravidekvinner som fikk det årlig!

Så lenge du er obs på det og kjenner symptomene går det sikkert bra!

Jeg har en venninne som ikke brydde seg om faresignalene, men til tross for 2 uker med propp i både legg og lyske gikk det fint med henne også.

Anonymous poster hash: fefe1...265

Skrevet

huff, må ha vært grusomt for deg :( nå som jeg er gravid så er jeg livredd for blodpropp, selv om at det er sjeldent, mener å lese det var 60-70 gravidekvinner som fikk det årlig! Anonymous poster hash: 1f229...5b6
Det er faktisk ikke så sjelden sa legene, men om du er redd så kan du be dem se på blodprøve om du f.eks har leiden og se hva sjansene er for at du får en blodpropp. De fleste gravide får jo ikke det :) heldigvis! Men bedre å utredes og få et svar enn å gå rundt og være bekymret.. Og helt greit å være obs ja, men som sagt så hadde jeg det i svangerskapet uten å merke det (husker etter fødsel at jordmødrene stusset veldig over morkaken min og, uten at jeg vet om det var blodpropper i den), jeg merket først blodproppene etter fødsel. Men det gikk bra det og, for ungen mener jeg :) jeg er ødelagt psykisk, men de fleste kommer seg jo greit igjen.. Og ja, det var helt grusomt :( :(

Skrevet

huff, må ha vært grusomt for deg :( nå som jeg er gravid så er jeg livredd for blodpropp, selv om at det er sjeldent, mener å lese det var 60-70 gravidekvinner som fikk det årlig! Anonymous poster hash: 1f229...5b6

Så lenge du er obs på det og kjenner symptomene går det sikkert bra!

Jeg har en venninne som ikke brydde seg om faresignalene, men til tross for 2 uker med propp i både legg og lyske gikk det fint med henne også. Anonymous poster hash: fefe1...265

Jeg gikk 2 uker med lungeemboli, og 2-3 uker med DVT og propp i lysken, lever jeg og :) men når det kommer til babyen, skjønner jeg at man kan være mer bekymret, ikke en fordel om morkaka får blodpropp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...