Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Hvor mye skal til? Har et barn som ikke klarer å stå skikkelig.Ligger bare på sofaen, leker ikke, snakker nesten ikke, smiler ikke. Klarte å få i en del GEM blanding før i dag. AKkurat nok til at han tisset litt. Så kom en salig dose diarè igjen, og begynte så og spy igjen. Ingen mat på 4 døgn, og minimalt med væske. Min erfaring er imidlertid at de må være "døden nær" for å få intravenøs næring så jeg venter i det lengste. Noen som har hatt barn innlagt med dehydrering og vil dele erfaring? Anonymous poster hash: 0b158...f89
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Har vært innlagt pga bronkiolitt og medhørende spisenekt og dehydrering. Hun måtte være halvdød før hun ble lagt inn ja. Hadde sluttet å spise/drikke (ble ammet) og hatt helt tørre bleier i ett døgn. Anonymous poster hash: 34cfd...ba8
bønni Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Hvor gammelt er barnet? Syntes dette hørtes alvorlig ut, selv uten erfaring med innleggelse. Kontakt legevakt. god bedring!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Har vært innlagt pga bronkiolitt og medhørende spisenekt og dehydrering. Hun måtte være halvdød før hun ble lagt inn ja. Hadde sluttet å spise/drikke (ble ammet) og hatt helt tørre bleier i ett døgn. Anonymous poster hash: 34cfd...ba8 Er det jeg frykter. Han er ved bevissthet, men jeg har erfart at de må være i ferd med å miste bevisstheten før det blir gjort noe. Anonymous poster hash: 0b158...f89
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Hvor gammelt er barnet? Syntes dette hørtes alvorlig ut, selv uten erfaring med innleggelse. Kontakt legevakt. god bedring! 20 mnd. Anonymous poster hash: 0b158...f89
bønni Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Skader ikke å høre med legevakta, tenker jeg. Han er ikke så stor, liten kropp reagerer kanskje fortere på væsketapet. Og jeg synes uansett han hørtes temmelig medtatt ut. Og er du som meg, så prøv å legg på litt på plagene når du snakker med legevakta. Det er så fort gjort å minimere plagene man beskriver, for ikke å være til bry eller noe sånt….
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 Almenntilstanden høres så nedsatt ut at jeg hadde tatt ham med til legevakten! Når de er så små så blir de raskere dehydrert og farlig dehydrering kan gå svært fort. Legevakten! Anonymous poster hash: 51df3...f1a
pifi med tre nurk Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Tropp opp på legevakta! Du kan jo ikke forutse hva legen kommer til å si. Kanskje er det en annen lege ?? Hvis du er bekymret for barnet ditt så må jo DU gjøre noe!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Kontakt legevakten slik at kompetente folk kan ta en avgjørelse. At du sitter hjemme og drøyer å søke hjelp fordi du har hørt fra andre at det skal mye til før innleggelse? Anonymous poster hash: b26dd...4fe
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Min hadde en alvorlig infeksjon så ble innlagt pga det, men det viste seg at han var alvorlig dehydrert og, noe vi ikke hadde merket. Men han var bare 2 uker, drakk normalt med mme. Men er bedre å ringe legevakten en gang for mye enn en gang for lite. Går an å bare prate med de og. Anonymous poster hash: c6ffd...176
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Min erfaring er at de reagerer raskt når det gjelder små barn. Kom dere til legen. Anonymous poster hash: a66e7...0c8
smet Skrevet 25. januar 2015 #12 Skrevet 25. januar 2015 Vi hadde en som spydde i 6 dager i strekk når han var 10 mnd. Var på legevakta på dag 3 da han hadde hatt tørr bleie ett døgn og de sjekket at prøver var fine og at det "bare" var omgangssyke. Siden han fulgte godt med bke vi sendt hjem med beskjed om å ta kontakt om det ble verre. Kvelden etter var han enda mer medtatt, lå rett ut og var vanskelig å få kontakt med. vi hadde fått i han en del veske, men alt kom opp etterhvert og han hadde hadde fortsatt tørre bleier. Vi fikk da velge om han skulle legges inn eller ikke. Ettersom det var 1 time til sykehuset, dårlig føre og sent på kvelden valgte vi å ikke legge han inn. Legen sa at de ikke var spesielt glad for å få inn barn med omgangssyke på sykehuset, og at det mest sannsynlig ville snu denne natta ettersom det var dag 5. Neste morgeb tissa han på stellebordet, aldri vært så glad for det Legen sa og at vi kunne dra hjem fordi vi gjorde "alt rett" og hadde kontroll. Vi gav konsekvent 5 ml veske hvert 5 min når han var våken. vann blir tatt fort opp , så får i seg noe. Eneste tipset vi fikk var å skrive liste med all væske vi gav, når og hvor mye, når han spydde og evt bleier. Da er det lettere for lege å vurdere.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #13 Skrevet 25. januar 2015 Vi hadde en som spydde i 6 dager i strekk når han var 10 mnd. Var på legevakta på dag 3 da han hadde hatt tørr bleie ett døgn og de sjekket at prøver var fine og at det "bare" var omgangssyke. Siden han fulgte godt med bke vi sendt hjem med beskjed om å ta kontakt om det ble verre. Kvelden etter var han enda mer medtatt, lå rett ut og var vanskelig å få kontakt med. vi hadde fått i han en del veske, men alt kom opp etterhvert og han hadde hadde fortsatt tørre bleier. Vi fikk da velge om han skulle legges inn eller ikke. Ettersom det var 1 time til sykehuset, dårlig føre og sent på kvelden valgte vi å ikke legge han inn. Legen sa at de ikke var spesielt glad for å få inn barn med omgangssyke på sykehuset, og at det mest sannsynlig ville snu denne natta ettersom det var dag 5. Neste morgeb tissa han på stellebordet, aldri vært så glad for det Legen sa og at vi kunne dra hjem fordi vi gjorde "alt rett" og hadde kontroll. Vi gav konsekvent 5 ml veske hvert 5 min når han var våken. vann blir tatt fort opp , så får i seg noe. Eneste tipset vi fikk var å skrive liste med all væske vi gav, når og hvor mye, når han spydde og evt bleier. Da er det lettere for lege å vurdere. Det er sånne historier som gjør at jeg nok tror at han ikke er dårlig nok. Det koster enormt mye krefter for en liten og en stor med ut av huset, inn på legevakten, venting, for så å bli sendt hjem igjen. HI Anonymous poster hash: 0b158...f89
HvittHus Skrevet 25. januar 2015 #14 Skrevet 25. januar 2015 Hvis du drar opp huden på håndbaken, går den greit tilbake eller blir den stående? Hvilken farge var det på urinen?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #15 Skrevet 25. januar 2015 Sønnen vår hadde en sånn runde da han var 2 år, og da snakket vi med legevakten jevnt og trutt gjennom helgen. Det er jo traumatisk for en 2-åring å bli lagt inn med intravenøs væske også så de gjør det ikke med mindre det er helt nødvendig. Vi gav væske i en sånn engangssprøyte i munnen hele tiden, han spydde og bæsjet, men noe blir jo alltid tatt opp. På legevakten sa de at så lenge det kom tårer når han gråt, og han ikke ble apatisk og vi fikk greit kontakt med han så la de han ikke inn. Her frisknet han plutselig til etter 3-4 dager, og vi slapp innleggelse, men vi snakket som sagt med de på legevakte flere ganger i løpet av den helga han var som sykest. Var jeg deg ville jeg ringt legevakten, om dere ikke reiser inn kan dere få noen råd, og det vil bli registrert at dere har ringt. Om dere blir nødt til å ringe igjen fordi han blir sykere utover kvelden og natta ser de at dere allerede har vært i kontakt med dem og tar det med i betrakningen før de bestemmer videre oppfølging. Anonymous poster hash: 8538f...272
smet Skrevet 25. januar 2015 #16 Skrevet 25. januar 2015 Vi hadde en som spydde i 6 dager i strekk når han var 10 mnd. Var på legevakta på dag 3 da han hadde hatt tørr bleie ett døgn og de sjekket at prøver var fine og at det "bare" var omgangssyke. Siden han fulgte godt med bke vi sendt hjem med beskjed om å ta kontakt om det ble verre. Kvelden etter var han enda mer medtatt, lå rett ut og var vanskelig å få kontakt med. vi hadde fått i han en del veske, men alt kom opp etterhvert og han hadde hadde fortsatt tørre bleier. Vi fikk da velge om han skulle legges inn eller ikke. Ettersom det var 1 time til sykehuset, dårlig føre og sent på kvelden valgte vi å ikke legge han inn. Legen sa at de ikke var spesielt glad for å få inn barn med omgangssyke på sykehuset, og at det mest sannsynlig ville snu denne natta ettersom det var dag 5. Neste morgeb tissa han på stellebordet, aldri vært så glad for det Legen sa og at vi kunne dra hjem fordi vi gjorde "alt rett" og hadde kontroll. Vi gav konsekvent 5 ml veske hvert 5 min når han var våken. vann blir tatt fort opp , så får i seg noe. Eneste tipset vi fikk var å skrive liste med all væske vi gav, når og hvor mye, når han spydde og evt bleier. Da er det lettere for lege å vurdere. Det er sånne historier som gjør at jeg nok tror at han ikke er dårlig nok. Det koster enormt mye krefter for en liten og en stor med ut av huset, inn på legevakten, venting, for så å bli sendt hjem igjen.HI Anonymous poster hash: 0b158...f89 Men vi ble helt klart tatt på alvor på legevakta, begge dager. Vi dro riktig nok hjem, men er likevel glad vi var på legevakta så vi visste at det ikke var farlig å ha han hjemme. Vi fikk komme med en gang vi ringte og "snek i køen", så de tok det veldig på alvor.
Lille krøll Skrevet 25. januar 2015 #17 Skrevet 25. januar 2015 Hvor mye skal til? Har et barn som ikke klarer å stå skikkelig.Ligger bare på sofaen, leker ikke, snakker nesten ikke, smiler ikke. Klarte å få i en del GEM blanding før i dag. AKkurat nok til at han tisset litt. Så kom en salig dose diarè igjen, og begynte så og spy igjen. Ingen mat på 4 døgn, og minimalt med væske. Min erfaring er imidlertid at de må være "døden nær" for å få intravenøs næring så jeg venter i det lengste. Noen som har hatt barn innlagt med dehydrering og vil dele erfaring? Anonymous poster hash: 0b158...f89 Min var 16 mnd. Fikk komme inn til observasjon da hun var meget dårlig men slapp iv da hun ble piggere i løpet av kvelden/ natten. De sa at hun skulle få sonde om hun ikke ville stå. Drammen sykehus.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #18 Skrevet 25. januar 2015 Hvis du drar opp huden på håndbaken, går den greit tilbake eller blir den stående? Hvilken farge var det på urinen? Skal sjekke etterpå. Han sover nå og vil ikke vekke. Urinen så vi ikke for hele bleien var dekket av diarè, men jeg kjente på lukte at det kom noe tiss litt før, så noe av væsken var nok tatt opp før alt kom ut/opp igjen. Bleien fra i morges var helt tørr, med unntak av noen harde brune punkter der helt konsentrert urin lå. Anonymous poster hash: 0b158...f89
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #19 Skrevet 25. januar 2015 Det som er viktig er om han får i seg væske og tisser. Mat bryr de seg lite med, pga de kan gå lenge uten. Dersom bleiene er tørre er han dehydrert og vil trolig bli innlagt med tanke på allmenntilstanden du beskriver. Min jente hadde hatt tørre bleier i nesten 20 timer, hun kastet opp all drikke hun fikk i seg. På barneklinikken forsøker de først med 5 ml hvert 5.minutt, blanding av ristet farris og Eplejuice (det kan prøves hjemme også). Videre prøves det med hver time, 20 ml.. Dersom kroppen ikke tar til seg noe og tisser så vil de få intravenøs hvis Blodprøvene viser slik. Hvis jeg var deg ville jeg først forsøkt med 5 ml hvert 5.min, en time eller to, hvis han fortsetter å kaste opp og ikke tisser så ringt på legevakten. Anonymous poster hash: 73c37...657
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #20 Skrevet 25. januar 2015 Det som er viktig er om han får i seg væske og tisser. Mat bryr de seg lite med, pga de kan gå lenge uten. Dersom bleiene er tørre er han dehydrert og vil trolig bli innlagt med tanke på allmenntilstanden du beskriver. Min jente hadde hatt tørre bleier i nesten 20 timer, hun kastet opp all drikke hun fikk i seg. På barneklinikken forsøker de først med 5 ml hvert 5.minutt, blanding av ristet farris og Eplejuice (det kan prøves hjemme også). Videre prøves det med hver time, 20 ml.. Dersom kroppen ikke tar til seg noe og tisser så vil de få intravenøs hvis Blodprøvene viser slik. Hvis jeg var deg ville jeg først forsøkt med 5 ml hvert 5.min, en time eller to, hvis han fortsetter å kaste opp og ikke tisser så ringt på legevakten. Anonymous poster hash: 73c37...657 Vi har prøvd det. 1 sprøyte med GEM hvert 5 minutt. Etter en time drakk han litt selv. Det var da han tisset litt før alt kom oppigjen/ut igjen etter 2 timer. Da hadde han fått i seg ca 150 ml. HI Anonymous poster hash: 0b158...f89
Bella Swan Skrevet 25. januar 2015 #21 Skrevet 25. januar 2015 Min gutt ble innlagt etter 3 dager med oppkast og diaré. Han hadde samme allmenntilstand som du beskriver på ditt barn. Vi ble innlagt med en gang vi kontaktet legen. Lå på isolat i 5 dager. Du må få barnet ditt til legen med en gang.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #22 Skrevet 25. januar 2015 Han er nå våken. Han klarer å gå og ville tegne litt. Har fått i han noen sprøyter med GEM så får vi se. En diarèbleie ila den halve timen han har vært våken. Huden går fint tilbake, den står ikke opp. Tror vi ser det an til i morgen. Vi har ikke lang veil til sykehuset om det plutselig blir mye verre. Anonymous poster hash: 0b158...f89
Nullstress;) Skrevet 25. januar 2015 #23 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Datteren min ble lagt inn 4 dager etter 1års dagen sin. Hun var faktisk i grei form, ikke feber. Litt slapp. Men hun hadde da ikke spist på 5 døgn. Drakk noe, men tisset så og si ikke. Hun ble dehydreet. Hun ble lagt inn, fikk sonde ikke nesa, en dag med væske og ut igjen. Men jeg var legen hver dag igjen 3 dager og to turer på legevakta. Jeg Ga meg ikke! Til slutt kom jeg til en lege som sendte meg rett opp på sykehuset med henvisning fra legen. Du kjenner barnet ditt best. God bedring 😊 Endret 25. januar 2015 av 2trollunger;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå