Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Har en gutt på snart fem år. Han har hatt perioder med hard mage, og hadde en periode i sommer der det var veldig ille. Ellers har han spist alt hittil i livet og sett ut til å tåle det fint. Vi har et barn til med melkeallergi, så vi har vært litt obs på det, men han drikker mye melk og det har som sagt gått fint. Han er litt kresen i matveien, og er ikke særlig glad i kjøtt. Vi får i ham en del fisk (fiskepinner, fiskekaker og makrell i tomat liker han godt), og er veldig glad i frukt og grønt. Ellers blir det dessverre en del melholdige produkter som brød, men vi kjøper så og si alltid grovt brød med mye fiber. Han er aktiv og er en sunn og frisk gutt ellers. Vektmessig ligger han på gjennomsnittet, og godt over gjennomsnittet på høyde. Den siste tiden har han klaget mye over vondt i magen, og det er en del andre ting som bekymrer oss. Han har mye luft, og har i perioder fått kløende utslett over hele kroppen, særlig i leddene bak knærne for eksempel. Han er ofte rød rundt munnen når han har spist og har et stort, rødt og sårt område under underleppa nå. I natt har han kastet opp og hatt diaré, men nå virker han helt fin igjen. Vi hadde omgangssyken alle mann for noen få uker siden. Han går generelt mye på do for tida. Kan dette være matallergi? Kjenner noen igjen symptomene. Hva kan han trolig reagere på? Er det mulig å vise symptomer på f.eks cøliaki først i femårsalderen? Anonymous poster hash: 25ee2...e07
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Har en gutt på snart fem år. Han har hatt perioder med hard mage, og hadde en periode i sommer der det var veldig ille. Ellers har han spist alt hittil i livet og sett ut til å tåle det fint. Vi har et barn til med melkeallergi, så vi har vært litt obs på det, men han drikker mye melk og det har som sagt gått fint. Han er litt kresen i matveien, og er ikke særlig glad i kjøtt. Vi får i ham en del fisk (fiskepinner, fiskekaker og makrell i tomat liker han godt), og er veldig glad i frukt og grønt. Ellers blir det dessverre en del melholdige produkter som brød, men vi kjøper så og si alltid grovt brød med mye fiber. Han er aktiv og er en sunn og frisk gutt ellers. Vektmessig ligger han på gjennomsnittet, og godt over gjennomsnittet på høyde. Den siste tiden har han klaget mye over vondt i magen, og det er en del andre ting som bekymrer oss. Han har mye luft, og har i perioder fått kløende utslett over hele kroppen, særlig i leddene bak knærne for eksempel. Han er ofte rød rundt munnen når han har spist og har et stort, rødt og sårt område under underleppa nå. I natt har han kastet opp og hatt diaré, men nå virker han helt fin igjen. Vi hadde omgangssyken alle mann for noen få uker siden. Han går generelt mye på do for tida. Kan dette være matallergi? Kjenner noen igjen symptomene. Hva kan han trolig reagere på? Er det mulig å vise symptomer på f.eks cøliaki først i femårsalderen? Anonymous poster hash: 25ee2...e07 Glemte å skrive at han også klager en del på at han er sliten, ikke orker å gå osv. Dette har aldri vært et problem før, og han har gått lange turer fra han var 2 år gammel. Anonymous poster hash: 25ee2...e07
Pengetreet Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Det høres ut som om han får i seg noe han ikke tåler ja. Jeg ville tatt han med til lege for å utelukke cøliaki ( Han blir da henvist til gastroskopi). For å finne den maten man reagerer på så benyttes gjerne utelukkelsesmetoden. Det er tidkrevende og omstendig En blodprøve kan vise om immunforsvaret har vært aktivert. Jeg har vært gjennom samme mølla selv
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Det høres ut som om han får i seg noe han ikke tåler ja. Jeg ville tatt han med til lege for å utelukke cøliaki ( Han blir da henvist til gastroskopi). For å finne den maten man reagerer på så benyttes gjerne utelukkelsesmetoden. Det er tidkrevende og omstendig En blodprøve kan vise om immunforsvaret har vært aktivert. Jeg har vært gjennom samme mølla selv Tusen takk for svar. Jeg har bestilt time til allergilege nå. Greit å få sjekket det. Nå er han i superform igjen, har spist og drukket uten å kaste opp, så tviler på at det var omgangssyke. Han spiste to hveteboller før han la seg igår, så kan jo være mel han ikke tåler. HI. Anonymous poster hash: 25ee2...e07
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Dytter litt. Anonymous poster hash: 25ee2...e07
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Det høres ut som om han får i seg noe han ikke tåler ja. Jeg ville tatt han med til lege for å utelukke cøliaki ( Han blir da henvist til gastroskopi). For å finne den maten man reagerer på så benyttes gjerne utelukkelsesmetoden. Det er tidkrevende og omstendig En blodprøve kan vise om immunforsvaret har vært aktivert. Jeg har vært gjennom samme mølla selv Tusen takk for svar. Jeg har bestilt time til allergilege nå. Greit å få sjekket det. Nå er han i superform igjen, har spist og drukket uten å kaste opp, så tviler på at det var omgangssyke. Han spiste to hveteboller før han la seg igår, så kan jo være mel han ikke tåler. HI. Anonymous poster hash: 25ee2...e07 Ville prøvd å kutte helt ut melk for å se om det hjelper. Melkeallergi gir typisk utslett og magevondt som du beskriver. Bedrer det seg er det bare å fortsette slik. Gi gjerne havremelk som erstatning. Soyayoghurt er godt. Gi også en kalsium og en multivitamin så du er sikker på at eventuelt tap av mineraler og vitaminer erstattes. Cøliaki gir en del andre symptomer, så det høres ikke helt ut som det. Anonymous poster hash: e1347...198
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 Det høres ut som om han får i seg noe han ikke tåler ja. Jeg ville tatt han med til lege for å utelukke cøliaki ( Han blir da henvist til gastroskopi). For å finne den maten man reagerer på så benyttes gjerne utelukkelsesmetoden. Det er tidkrevende og omstendig En blodprøve kan vise om immunforsvaret har vært aktivert. Jeg har vært gjennom samme mølla selv Tusen takk for svar. Jeg har bestilt time til allergilege nå. Greit å få sjekket det. Nå er han i superform igjen, har spist og drukket uten å kaste opp, så tviler på at det var omgangssyke. Han spiste to hveteboller før han la seg igår, så kan jo være mel han ikke tåler. HI. Anonymous poster hash: 25ee2...e07 Ville prøvd å kutte helt ut melk for å se om det hjelper. Melkeallergi gir typisk utslett og magevondt som du beskriver. Bedrer det seg er det bare å fortsette slik. Gi gjerne havremelk som erstatning. Soyayoghurt er godt. Gi også en kalsium og en multivitamin så du er sikker på at eventuelt tap av mineraler og vitaminer erstattes. Cøliaki gir en del andre symptomer, så det høres ikke helt ut som det. Anonymous poster hash: e1347...198 Jo da, det kan fint være cøliaki. Cøliaki gir så utrolig mange forskjellige symptomer, og det er litt av grunnen til at legene har vært trege med å teste for dette. De begynner heldigvis å bli mer opplyst nå da... Anonymous poster hash: 2a3c1...334
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Det høres ut som om han får i seg noe han ikke tåler ja. Jeg ville tatt han med til lege for å utelukke cøliaki ( Han blir da henvist til gastroskopi). For å finne den maten man reagerer på så benyttes gjerne utelukkelsesmetoden. Det er tidkrevende og omstendig En blodprøve kan vise om immunforsvaret har vært aktivert. Jeg har vært gjennom samme mølla selv Tusen takk for svar. Jeg har bestilt time til allergilege nå. Greit å få sjekket det. Nå er han i superform igjen, har spist og drukket uten å kaste opp, så tviler på at det var omgangssyke. Han spiste to hveteboller før han la seg igår, så kan jo være mel han ikke tåler. HI. Anonymous poster hash: 25ee2...e07 Ville prøvd å kutte helt ut melk for å se om det hjelper. Melkeallergi gir typisk utslett og magevondt som du beskriver. Bedrer det seg er det bare å fortsette slik. Gi gjerne havremelk som erstatning. Soyayoghurt er godt. Gi også en kalsium og en multivitamin så du er sikker på at eventuelt tap av mineraler og vitaminer erstattes. Cøliaki gir en del andre symptomer, så det høres ikke helt ut som det. Anonymous poster hash: e1347...198 Jo da, det kan fint være cøliaki. Cøliaki gir så utrolig mange forskjellige symptomer, og det er litt av grunnen til at legene har vært trege med å teste for dette. De begynner heldigvis å bli mer opplyst nå da... Anonymous poster hash: 2a3c1...334 Men det er ikke der en lege vil starte, og det er uansett ikke noe man skal tukle med selv. Melk kan man enkelt kutte og for å se om det har effekt. Kan man luke det ut vil det bli mer effektiv hos legen også ved at man slipper å bruke tid på den biten i utredningen. Anonymous poster hash: e1347...198
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Det høres ut som om han får i seg noe han ikke tåler ja. Jeg ville tatt han med til lege for å utelukke cøliaki ( Han blir da henvist til gastroskopi). For å finne den maten man reagerer på så benyttes gjerne utelukkelsesmetoden. Det er tidkrevende og omstendig En blodprøve kan vise om immunforsvaret har vært aktivert. Jeg har vært gjennom samme mølla selv Tusen takk for svar. Jeg har bestilt time til allergilege nå. Greit å få sjekket det. Nå er han i superform igjen, har spist og drukket uten å kaste opp, så tviler på at det var omgangssyke. Han spiste to hveteboller før han la seg igår, så kan jo være mel han ikke tåler. HI. Anonymous poster hash: 25ee2...e07 Ville prøvd å kutte helt ut melk for å se om det hjelper. Melkeallergi gir typisk utslett og magevondt som du beskriver. Bedrer det seg er det bare å fortsette slik. Gi gjerne havremelk som erstatning. Soyayoghurt er godt. Gi også en kalsium og en multivitamin så du er sikker på at eventuelt tap av mineraler og vitaminer erstattes. Cøliaki gir en del andre symptomer, så det høres ikke helt ut som det. Anonymous poster hash: e1347...198 Tusen takk for svar, alle sammen. Skal få tatt en blodprøve for cøliaki. Kan teste uten melk før timen og se om det hjelper. Har god erfaring med melkefri kost, så det burde ikke by på store problemer. Det andre barnet vårt hadde andre symptomer, så ble litt usikker. HI. Anonymous poster hash: 25ee2...e07
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Min gutt tåler ikke melk eller sukker. Gutten min har inne genetisk allergi, men kroppsfunksjobsallergi. Han får støtte pga omfattende diett fra NAV. Det tok meg 7 år på universitetsykehuset, og til slutt ble jeg henvist til tidligere overlege som hadde starter privatpraksis. Nå er han frisk😊 Min gutt sine symptomer: Masse luft Treg mage Stor "ballong" mage Eksem i ansikt,armer og knær Gikk på do n ganger om dagen og det kom noe bestandig (avføring) Sår rumpe, litt blod på papiret Anonymous poster hash: 256fd...407
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå