Gå til innhold

*Barnevern* er dette lovlig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt søskenbarn er fratatt av barnevernet og plassert i fosterhjem. Barnets fostermor ble for ett par måneder siden avdelingsleder i barnevernet i den kommunen de selv bor i (samme kommune som barnet alltid har hatt med barnevernet å gjøre, og samme kommune som barnets saksbehandler jobber for), er dette i det hele tatt lovlig? 



Anonymous poster hash: d396e...c03
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hvordan regelverk det er på dette, men stusser ofte. Her har hun som meldte foreldrene til barnevernet fått omsorg/blitt fostermor for barnet. Det syns jeg også er betenkelig. Det er vel pga. Mangel på fosterhjem regner jeg med svaret er..

 

Anonymous poster hash: 3a6cd...dfc

Skrevet

Det er helt uproblematisk. Nesten umulig å rekrutere fosterhjem. 



Anonymous poster hash: ecdd3...c85
Skrevet

Forstår godt at du stusser. Likevel tror jeg det finnes flere slike eksempler, spesielt på små plasser. Det er jo en kjent sak at det er alt for få fosterhjem og da er det vel en avvenning hva som er best for barnet? Er vel bedre for barnet å ha et fosterhjem enn å ikke ha det pågrunn av mulige interessekonflikter?

 

Anonymous poster hash: be09e...661

Skrevet

Det er utrolig vanskelig å rekruttere fosterhjem og jeg vil tro at barnets sak nå blir behandlet av en settekommune.

 

Anonymous poster hash: e49eb...144

Skrevet

Hun skal passe på å holde stien sin ren. Hun bør overlate saksbehandlingen vedr disse barna til en overordnet eller barnevernet i nabokommunen. MEN at hun er fosterforelder ser jeg ikke noe problem med.



Anonymous poster hash: 875cf...fdf
Skrevet

Har vært borti lignende der barnet ble tatt fra moren i en liten kommune og en ufrivillig barnøs barnevernsansatt som ønsker å adoptere ble fostermor. Dette er i en liten kommune så mor møter barnet sitt på lokalbutikken titt og ofte. Barnet ble tatt i fra henne i det de dro hjem fra sykehuset. Jeg regner med det var grunn for å ta barnet bort, men det burde ha blitt plassert i en nabokommune når forholdene er så små. Det må jo gjøre det ekstra opprivende å alltid risikere å møte sin egen baby uten å få gå bort å hilse på.

 

Anonymous poster hash: ee63a...b48

Skrevet

Har vært borti lignende der barnet ble tatt fra moren i en liten kommune og en ufrivillig barnøs barnevernsansatt som ønsker å adoptere ble fostermor. Dette er i en liten kommune så mor møter barnet sitt på lokalbutikken titt og ofte. Barnet ble tatt i fra henne i det de dro hjem fra sykehuset. Jeg regner med det var grunn for å ta barnet bort, men det burde ha blitt plassert i en nabokommune når forholdene er så små. Det må jo gjøre det ekstra opprivende å alltid risikere å møte sin egen baby uten å få gå bort å hilse på.

 

Anonymous poster hash: ee63a...b48

 

Det beste for barnet er stort sett alltid å bli plassert i bostedskommunen. Jeg jobber i en lite kommune og vi strekker oss langt for at barna skal bli plassert her i kommunen.

 

Anonymous poster hash: e49eb...144

Skrevet

Viktigste er vel at barnet har det trygt og godt?

 

Anonymous poster hash: 3f841...356

Skrevet

 

 

Har vært borti lignende der barnet ble tatt fra moren i en liten kommune og en ufrivillig barnøs barnevernsansatt som ønsker å adoptere ble fostermor. Dette er i en liten kommune så mor møter barnet sitt på lokalbutikken titt og ofte. Barnet ble tatt i fra henne i det de dro hjem fra sykehuset. Jeg regner med det var grunn for å ta barnet bort, men det burde ha blitt plassert i en nabokommune når forholdene er så små. Det må jo gjøre det ekstra opprivende å alltid risikere å møte sin egen baby uten å få gå bort å hilse på.

 

Anonymous poster hash: ee63a...b48

Det beste for barnet er stort sett alltid å bli plassert i bostedskommunen. Jeg jobber i en lite kommune og vi strekker oss langt for at barna skal bli plassert her i kommunen.

 

Anonymous poster hash: e49eb...144

Her var det et nyfødt barn, så viktigheten av å plassere det i kommunen var vel ikke så viktig. Stor forskjell på det og større barn med nettverk.

 

Anonymous poster hash: 748f5...2d1

Skrevet

 

 

Har vært borti lignende der barnet ble tatt fra moren i en liten kommune og en ufrivillig barnøs barnevernsansatt som ønsker å adoptere ble fostermor. Dette er i en liten kommune så mor møter barnet sitt på lokalbutikken titt og ofte. Barnet ble tatt i fra henne i det de dro hjem fra sykehuset. Jeg regner med det var grunn for å ta barnet bort, men det burde ha blitt plassert i en nabokommune når forholdene er så små. Det må jo gjøre det ekstra opprivende å alltid risikere å møte sin egen baby uten å få gå bort å hilse på.

 

Anonymous poster hash: ee63a...b48

Det beste for barnet er stort sett alltid å bli plassert i bostedskommunen. Jeg jobber i en lite kommune og vi strekker oss langt for at barna skal bli plassert her i kommunen.

 

Anonymous poster hash: e49eb...144

Her var det et nyfødt barn, så viktigheten av å plassere det i kommunen var vel ikke så viktig. Stor forskjell på det og større barn med nettverk.

 

Anonymous poster hash: 748f5...2d1

 

 

Det er viktig at omsorgskommune og bostedskommune er samme kommune. Det er pga. rettigheter barnet har og at det er lettere å infri disse rettighetene dersom barnet er i omsorgskommunen.

For større barn handler det også om nettverk, men det er samme der. Nærhet til tjenesten som har omsorgen er viktig for kontinuitet, tilsyn, tilgjengelighet for barnet og lavere terskel for å ta kontakt.

 

Anonymous poster hash: e49eb...144

Skrevet

Hva er bekymringen din egentlig??

Burde du ikke heller fokusere på hva som burde gjøres for at barnet IKKE skal være plassert i fosterhjem kontra hvilke jobb forsterforeldrene har?

 

Vær glad der fines mennesker som tar andre sine barn under sine vinger når de biologiske foreldrene ikke evner å være foreldre.

 

Anonymous poster hash: ddcd1...40f

Skrevet

Det er i grenseland hva gjelder lovlighet, men jeg tenker at det gir en uheldig rolleblanding. Ny barnevernleder burde sørge for at det oppnevnes settekommune for barnets sak - altså at f.eks nabokommunen tar over oppfølgingen av barnet pga fostermors stilling.

 

Dette er vanlig praksis om det f.eks kommer meldinger om barn som ansatte eller leder har en nær kobling til.



Anonymous poster hash: 35ff1...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...