Gå til innhold

Noen her som har barn med allergi mot hvetemel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4 snart 5 som jeg mistenker kan være allergisk mot hvetemel. Han hadde mye atopisk eksem som baby, men dette roet seg betraktelig ned etterhvert som han ble eldre. Da han var 3 var det så og si borte. Hver gang han spiser kake, lyst brød, vafler osv får han veldig oppblåst mage og må bæsje med en gang etterpå, fiser veldig mye også. Veldig oppblåst i magen store deler av dagen. Har ikke forsøkt å eliminere noe som helst i kosten til nå.

Dere som selv, eller deres barn som har allergi mot hvetemel, hvordan utartet dette seg?

Anonymous poster hash: 465e3...f24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gå over på glutenfri kost uten noen diagnose.

Dersom han har cøliaki, får dere grunnstønad fra NAV dersom diagnosen stilles på rett måte. Dersom han begynner på glutenfri diett først, er det ikke sikkert det er mulig å stille diagnosen. Da må han i så fall tilbake på glutenholdig mat, noe som kan være tortur hvis han først har begynt på glutenfritt.

Be legen om å teste for cøliaki, det gjøres i første omgang med en blodprøve.

Anonymous poster hash: e7172...5cf

Skrevet

Jeg tror ikke han har cøliaki. Han har f eks ikke dårlig vekst, han er veldig frisk ellers. Omtrent aldri syk! Men han har utslett på overarmene og forsiden av lårene som ser ut som små vabler.. 

Skrevet

Jeg kjenner ganske mange med cøliaki etter hvert. INGEN har hatt like symptomer. Noen har vært tilsynelatende friske, og det har blitt oppdaget mer eller mindre ved en tilfeldighet.

Anonymous poster hash: e7172...5cf

Skrevet

Jenta vår hadde det. Fikk vabler og nok også dårlig mage, men vanskelig å si hva som førte til hva. Hadde mange allergier. Fikk også elveblest. Dere må ta både prikktest og blodprøve på han.

Anonymous poster hash: e6c29...485

Skrevet

Ok, takk for svar dere! 

Skrevet

Les også om irritabel tarm og FODMAP kosthold. Det kan også være en mulighet.

Anonymous poster hash: 752f5...d12
Skrevet

Allergi mot hvetemel slår ut på blodprøve hos lege og gir samme rett på grunnstønad fra nav som cøliaki. Det er også mange med cøliali som nesten ikke har symptomer i det hele tatt, særlig som barn, også blir de kanskje syke senere i livet når tarmtottene er blitt helt nedbrutt.

Verre om det er hveteintoleranse, for det vises ikke på noen prøver...

Kom dere til lege og sjekk for allergi og cøliali først, er alle de prøvene fine kan dere prøve å utelukke fra kosten for å se om det kan være intoleranser.

Anonymous poster hash: 11e4a...f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...