Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #1 Skrevet 24. januar 2015 Ikke aktuelt nå, men denne situasjonen kommer til å skje i framtiden. Jeg er enebarn, og kommer til å arve mine foreldres enebolig. Har hus selv så kommer ikke til å flytte dit. Leser at det er 28% skatt ved salg når man ikke har bodd i boligen selv. Om den da selges for 2 000 000 kr så må jeg betale 560 000 i skatt? Og ikke noe ekstra siden det ikke er arveavgift lenger? Anonymous poster hash: 922dc...8ef
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #2 Skrevet 24. januar 2015 Stemmer Anonymous poster hash: 07b7f...8c7
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #3 Skrevet 24. januar 2015 http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3835 Anonymous poster hash: 23cb6...8b5
Gemini77 Skrevet 24. januar 2015 #4 Skrevet 24. januar 2015 Det er da kun økning i verdien du betaler skatt av, ikke hele salgsbeløpet.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #5 Skrevet 24. januar 2015 Nei, det stemmer ikke. Hvis dine foreldre bor i huset til du overtar, kunne de ha solgt det skattefritt. Din inngangsverdi på huset blir da verdien huset har når du overtar det. Hvis huset er verdt kr 3.000.000 når du overtar og du selger for kr 4.000.000 etter noen år, må du betale skatt av kr 1.000.000. Husk at du må kunne dokumentere din inngangsverdi på huset med takst e.l. Denne må være fra tidspunktet huset ble overtatt. Hvis du selger med en gang du overtar huset, vil salget bli skattefritt. Da vil inngangsverdien være lik salgssummen. Hilsen Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #6 Skrevet 24. januar 2015 Nei, det stemmer ikke. Hvis dine foreldre bor i huset til du overtar, kunne de ha solgt det skattefritt. Din inngangsverdi på huset blir da verdien huset har når du overtar det. Hvis huset er verdt kr 3.000.000 når du overtar og du selger for kr 4.000.000 etter noen år, må du betale skatt av kr 1.000.000. Husk at du må kunne dokumentere din inngangsverdi på huset med takst e.l. Denne må være fra tidspunktet huset ble overtatt. Hvis du selger med en gang du overtar huset, vil salget bli skattefritt. Da vil inngangsverdien være lik salgssummen. Hilsen Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3 Men vis de bor på sykehjem eller lignende de siste årene da? Hvordan stiller det seg? Hi Anonymous poster hash: 922dc...8ef
Ingen_nick_ledig Skrevet 24. januar 2015 #7 Skrevet 24. januar 2015 Nei, det stemmer ikke. Hvis dine foreldre bor i huset til du overtar, kunne de ha solgt det skattefritt. Din inngangsverdi på huset blir da verdien huset har når du overtar det. Hvis huset er verdt kr 3.000.000 når du overtar og du selger for kr 4.000.000 etter noen år, må du betale skatt av kr 1.000.000. Husk at du må kunne dokumentere din inngangsverdi på huset med takst e.l. Denne må være fra tidspunktet huset ble overtatt. Hvis du selger med en gang du overtar huset, vil salget bli skattefritt. Da vil inngangsverdien være lik salgssummen. Hilsen Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3 Men vis de bor på sykehjem eller lignende de siste årene da? Hvordan stiller det seg? Hi Anonymous poster hash: 922dc...8ef Hvem bor i huset når de bor på sykehjem da? Leier de det ut?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #8 Skrevet 24. januar 2015 Nei, det stemmer ikke. Hvis dine foreldre bor i huset til du overtar, kunne de ha solgt det skattefritt. Din inngangsverdi på huset blir da verdien huset har når du overtar det. Hvis huset er verdt kr 3.000.000 når du overtar og du selger for kr 4.000.000 etter noen år, må du betale skatt av kr 1.000.000. Husk at du må kunne dokumentere din inngangsverdi på huset med takst e.l. Denne må være fra tidspunktet huset ble overtatt. Hvis du selger med en gang du overtar huset, vil salget bli skattefritt. Da vil inngangsverdien være lik salgssummen. Hilsen Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3 Men vis de bor på sykehjem eller lignende de siste årene da? Hvordan stiller det seg?Hi Anonymous poster hash: 922dc...8ef Hvem bor i huset når de bor på sykehjem da? Leier de det ut? Altså situasjonen nå er at min far bor på sykehjem og min mor bor hjemme. Men dersom hun også skulle havne på sykehjem blir huset stående tomt eller eventuelt leid ut. Er ikke en reell situasjon ennå, men ville bare undersøke litt hvordan det var i forhold til skatt. Men da virker det ikke så galt som jeg trodde med potensielt over en halv mill i skatt. Hi Anonymous poster hash: 922dc...8ef
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #9 Skrevet 24. januar 2015 På Skatteetaten sine sider står det at ikke-bruk i noen tilfeller kan likestilles med botid, uten at det er spesifisert noe nærmere. Usikker på om det kan tolkes som at de kan selge huset skattefritt hvis det står tomt, eller om det har en annen betydning. Dersom de leier ut huset, kan det i hvert fall ikke selges skattefritt. Du vil da arve dine foreldres inngangsverdi på huset. Dvs at hvis de kjøpte huset for kr 600.000, og du selger for kr 3.000.000, så må du skatte av kr 2.400.000. Eventuelt så kan du flytte inn i huset og bo der et år, da kan du selge det skattefritt. Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3
mamma_til_gutt Skrevet 24. januar 2015 #10 Skrevet 24. januar 2015 (endret) Nei, det stemmer ikke. Hvis dine foreldre bor i huset til du overtar, kunne de ha solgt det skattefritt. Din inngangsverdi på huset blir da verdien huset har når du overtar det. Hvis huset er verdt kr 3.000.000 når du overtar og du selger for kr 4.000.000 etter noen år, må du betale skatt av kr 1.000.000. Husk at du må kunne dokumentere din inngangsverdi på huset med takst e.l. Denne må være fra tidspunktet huset ble overtatt. Hvis du selger med en gang du overtar huset, vil salget bli skattefritt. Da vil inngangsverdien være lik salgssummen. Hilsen Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3 Dette er feil. Etter de nye arvereglene overdras foreldrenes inngangsverdi. Å trekke frem at du er revisor blir jo bare teit, dette har ingenting med selskapsskatt å gjøre, og du tar jo også knekkende feil i svaret ditt. Endret 24. januar 2015 av mamma_til_gutt
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Nei, det stemmer ikke. Hvis dine foreldre bor i huset til du overtar, kunne de ha solgt det skattefritt. Din inngangsverdi på huset blir da verdien huset har når du overtar det. Hvis huset er verdt kr 3.000.000 når du overtar og du selger for kr 4.000.000 etter noen år, må du betale skatt av kr 1.000.000. Husk at du må kunne dokumentere din inngangsverdi på huset med takst e.l. Denne må være fra tidspunktet huset ble overtatt. Hvis du selger med en gang du overtar huset, vil salget bli skattefritt. Da vil inngangsverdien være lik salgssummen. Hilsen Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3 Dette er feil. Etter de nye arvereglene overdras foreldrenes inngangsverdi. Å trekke frem at du er revisor blir jo bare teit, dette har ingenting med selskapsskatt å gjøre, og du tar jo også knekkende feil i svaret ditt. Eksempel hentet fra Skatteetaten sine sider: "Du har mottatt en boligeiendom fra dine foreldre som de har eid og bodd i mer enn 1 av de siste 2 årene. Du får din inngangsverdi fastsatt til markedsprisen ved overdragelsen fordi foreldrene selv kunne solgt den skattefritt. Ved et senere salg av eiendommen, vil denne inngangsverdien bli lagt til grunn dersom du selger med gevinst/tap og ikke har skattefritak." Foreldrenes inngangsverdi overtas i de tilfellene der foreldrene ikke har bodd i huset, og dermed ikke kunne ha solgt det skattefritt. Til info: revisorer må ha kunnskap om betraktelig mer enn selskapsskatt. Jeg har blant annet vært på kurs om arv i høst. Revisor'n Anonymous poster hash: e8fea...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå