Gå til innhold

Barn alene på kjøpesenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare høre om jeg er helt urimelig her.

Datteren min på ti år sier alle vennene hennes får lov til å gå på senteret alene uten følge av voksne. Jeg har aldri latt henne gjøre det, og hennes eldre bror var 14 før han fikk lov, og da var det kun om han hadde konkrete ærend.

Jeg mener kjøpesenteret ikke er tiltenkt å være et fritidstilbud for barn og unge, det er en arena for voksne. Jeg vet de som driver butikker og sentereledelsen er svært lite begeistret for at foreldre sender ungene sine ned dit når de kjeder seg på fritiden.

Dette er en stadig diskusjonstema som dukker opp nesten hver dag. Er det vanlig å la ti år gamle henge på kjøpesenteret alene for seg selv?

Anonymous poster hash: 02449...177
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg har nektet 14-åringen også.

Anonymous poster hash: 3b0c1...761

Skrevet

Hvis hun ikke skal kjøpe noe, mener jeg det er totalt meningsløst. Jeg mener også hun er for liten til å dra alene (uten venninner) på et kjøpesenter. Det avhenger jo også av hvor modent barnet er.

Jeg gikk med venninner på senteret her fra jeg var 11, måtte til og med bytte buss i byen og slikt... Det var veldig stas. Noen ganger var det gavekjøping til bursdag som nærmet seg, klesshopping, dilldallshopping, eller bare mcdonalds. Vi var der aldri uten noe å gjøre. Det var ikke sånn at vi herjet rundt, akkurat...

Anonymous poster hash: ba7b0...785
Skrevet

Hvis hun ikke skal kjøpe noe, mener jeg det er totalt meningsløst. Jeg mener også hun er for liten til å dra alene (uten venninner) på et kjøpesenter. Det avhenger jo også av hvor modent barnet er.

Jeg gikk med venninner på senteret her fra jeg var 11, måtte til og med bytte buss i byen og slikt... Det var veldig stas. Noen ganger var det gavekjøping til bursdag som nærmet seg, klesshopping, dilldallshopping, eller bare mcdonalds. Vi var der aldri uten noe å gjøre. Det var ikke sånn at vi herjet rundt, akkurat...

Hun skulle jo evt gått med venninner, men jeg tenker også fremover her. Når jeg var yngre, var det stort sett ungdommer uten interesser og ambisjoner som oppholdt seg på senteret. De hadde ofte også foreldre som ikke la seg så mye oppi hva de gjorde på og hvor de var. De hadde store kunnskaper rundt hvor man fikk tak i hjemmebrent og hvordan man skulle naske osv.

De var sikkert ok, men ikke det jeg kunne tenke meg som vennegjeng for mine barn. Jeg mener foreldre som tror det ikke foregår mye rart på et kjøpesenter, er naive.

Skrevet

Vokste opp i en mindre by, lite kjøpesenter. Vi " hang" der på lørdagene fra vi var 13 år. Mcdonalds, speiding etter gutter vi var interessert i, butikksurfing. Var 3-4 venninner. Veldig uskyldig☺

Men egentlig tull og spesielt hvis hun bare er 10 år.

Jeg hadde ikke sendt mine barn til byen nå. Større by og annerledes tider dessverre 14 år er minimum og alltid med venninner.

Anonymous poster hash: 99a22...4ea

Skrevet

Hun skulle jo evt gått med venninner, men jeg tenker også fremover her. Når jeg var yngre, var det stort sett ungdommer uten interesser og ambisjoner som oppholdt seg på senteret. De hadde ofte også foreldre som ikke la seg så mye oppi hva de gjorde på og hvor de var. De hadde store kunnskaper rundt hvor man fikk tak i hjemmebrent og hvordan man skulle naske osv.

De var sikkert ok, men ikke det jeg kunne tenke meg som vennegjeng for mine barn. Jeg mener foreldre som tror det ikke foregår mye rart på et kjøpesenter, er naive.

Hvor gammel er du, egentlig? Enten så har vi vokst opp i totalt ulike miljøer, eller så er det alderen og at tidene vi vokste opp i, var forskjellige... Du har en datter på 10, så noe eldre er du nok (jeg er 24). Jeg har aldri opplevd det du sier. Klart noen ungdommer er rundt der, men de virker til å kose seg. Finne på noe sammen... Jeg var jo en av dem selv en gang. Jeg hadde absolutt interesser og ambisjoner (men jeg hadde også ting jeg skulle gjøre på senteret da, når jeg først var der). Jeg har aldri tenkt over nasking og jeg har ikke peiling på hjemmebrent. Det var aldri noe samtaleemne, verken nasking eller hjemmebrent... 

Jeg tror foreldrene mine var normalt strenge - den typen som nekter deg å gå med en venninne fordi hun er av den viltre og rappkjeftede typen (hun kunne være ganske respektløs mot bl.a læreren). Men de lar deg få utforske stedene i nærområdet så lenge du betaler selv og de alltid vet hvor du er.

Men selvfølgelig, dette er helt og holdent ditt (og pappaen om han har noe han skulle sagt) sitt valg, og du velger jo hva du synes er best for barna dine! 

Skrevet

Jeg synes du er urimelig. 

Jeg og venninnegjengen dro på senteret hver lørdag da vi var i samme alder. Da kjøpte vi lørdagsgodt og evt brevpapir, stempel, viskelær o.l. for lommepengene våre.

Vi var fremdeles veldig uskyldige i 10 års alder og det å skulle henge med ungdommene i 17 års alderen var helt utenkelig.

Hvis jenten din vil ha hjemmebrent, så får hun tak i det uansett...

Jeg synes du burde gi henne en sjanse!

Anonymous poster hash: e41d5...9b9
Skrevet (endret)

Ja,her er du helt klart urimelig. Min 11-åring var flere turer på senter i julestria, venninnene hennes også. De kjøpte julegaver og kjøpte seg litt mat. Jeg synes ikke senter er videre stas og har andre ting å hjøre enn å være med hver gang, har mindre barn osv.

Det er en periode de synes dette er veldig stas, og så lenge de ikke henger der hele tida ser jeg ikke problemet. Ikke gjør datra de til en særing bare pga tøvete prinsipper.

Hvis du derimot vet at det er et usunt miljø rundt det aktuelle senteret stiller saken seg annerledes .

Endret av Hjertefru
Skrevet

Hvor gammel er du, egentlig? Enten så har vi vokst opp i totalt ulike miljøer, eller så er det alderen og at tidene vi vokste opp i, var forskjellige... Du har en datter på 10, så noe eldre er du nok (jeg er 24). Jeg har aldri opplevd det du sier. Klart noen ungdommer er rundt der, men de virker til å kose seg. Finne på noe sammen... Jeg var jo en av dem selv en gang. Jeg hadde absolutt interesser og ambisjoner (men jeg hadde også ting jeg skulle gjøre på senteret da, når jeg først var der). Jeg har aldri tenkt over nasking og jeg har ikke peiling på hjemmebrent. Det var aldri noe samtaleemne, verken nasking eller hjemmebrent... 

Jeg tror foreldrene mine var normalt strenge - den typen som nekter deg å gå med en venninne fordi hun er av den viltre og rappkjeftede typen (hun kunne være ganske respektløs mot bl.a læreren). Men de lar deg få utforske stedene i nærområdet så lenge du betaler selv og de alltid vet hvor du er.

Men selvfølgelig, dette er helt og holdent ditt (og pappaen om han har noe han skulle sagt) sitt valg, og du velger jo hva du synes er best for barna dine! 

Jeg er født i 1981. Jeg bor nå i Åsane i Bergen. Jeg ser selv når jeg går på Åsane Storsenter at tidene helt definitivt ikke har forandret seg, især ikke når man krysser veien og kommer til bussterminalen (om det sier deg noe).

Skrevet

Jeg har gutter da, på 11 og 14 år, de får gå på senteret en og annen lørdag. I dag er de i byen for å gå på Subway og henge litt på senteret, de titter på om det har kommet noen nye spill på spaceworld, kjøper en brus og sitter på en krakk for å se på livet osv. De koser seg et par timer. 

De får ikke henge der i timevis dag etter dag, men en og annen lørdag uten andre ting på tapetet er det helt greit med en liten tur til senteret synes jeg.

Bor i mindre by med et stort Amfi-senter.

Anonymous poster hash: a80f3...665
Skrevet

Jeg vil bare si at det ikke er snakk om en gang i blant. Dette er et diskusjonstema 1-2 ganger i uken. Hadde jeg gitt grønt lys, ville dette blitt innflettet som et av hennes faste oppholdssteder.

Når man er 13-14, syns jeg ikke det er noe galt i å gå på senteret en gang hver 1./2. mnd, så lenge man har en etablert vennegjeng på andre arenaer, på skolen eller i idrettsklubb ol.

Skrevet

Mener du er urimelig. Hva om dette kan føre til at hun ikke blir en del av vennegjengen? Det kan få større konsekvenser enn å bare ikke få gå på senteret. Vil tro dette er helt uskyldig, og vil tro at det er som dattera di sier at de andre får lov til det. Om du er i tvil kan du jo ringe de andre foreldrene til venna hennes å høre hva de tenker? Bare tenker at om du nekter henne noe ganske uskyldig som å møte venna på senteret kan det føre til mye verre ting, som dårligre kontakt med venna, eller at hun føler hun har det så strengt at hun senere vil gjøre opprør mot de strenge reglene.

Anonymous poster hash: d200a...295
Skrevet

Jeg vil bare si at det ikke er snakk om en gang i blant. Dette er et diskusjonstema 1-2 ganger i uken. Hadde jeg gitt grønt lys, ville dette blitt innflettet som et av hennes faste oppholdssteder.

Når man er 13-14, syns jeg ikke det er noe galt i å gå på senteret en gang hver 1./2. mnd, så lenge man har en etablert vennegjeng på andre arenaer, på skolen eller i idrettsklubb ol.

Ser at vi bor på samme sted og at vi tenker likt.

Jeg nekter 14-åringen å henge på senteret.

Hvis hun har planer, skal kjøpe klær e.l. er det greit.

Å gå på senteret for å se på livet er ikke greit.

Skrevet

Jeg ville kjørt henne feks, og sagt at jeg skulle møte henne igjen et sted om 3t. Eller om dere bor nærme så avtal det samme med at hun går feks? Så unngår du at d blir mye "henging".. Er jo sikkert stas å se i butikker og kjøpe seg en is etc.. Vanskelig å si med alderen. Min er 8 snart og hadde ALDRI ALDRI fått lov? Så vet ikke om jeg mener hun er stor nok om 2 år . Du må nesten føle på selvstendigheten hennes

Anonymous poster hash: 9029f...37a

Skrevet

Ser at vi bor på samme sted og at vi tenker likt.

Jeg nekter 14-åringen å henge på senteret.

Hvis hun har planer, skal kjøpe klær e.l. er det greit.

Å gå på senteret for å se på livet er ikke greit.

Må bare nevne. Jeg sendte ikke jenten alene på senteret før hun var 12 år. Da tok hun bussen, kjøpte det hun skulle ha og tok bussen hjem igjen.

Skrevet

Jeg bor i Tønsberg. Busstasjonen ligger tilknyttet kjøpesenteret. Største selge/kjøpe stedet for dop blant unge og politiet FORT VILLE over naive foreldre som tror at deres 10-14 åring ikke blir rotet inn i noe tidligere enn man tør gjette. Nesten verre med venninnegjenger da de blir presset til ting man ikke egentlig ønsker.

Anonymous poster hash: 989bd...726

Skrevet

Jeg har jobbet på kjøpesenter selv, derfor har jeg vært veldig streng med datteren min ift å "henge" på det lokale kjøpesenteret.

Det ser ut til at mange foreldre ikke er klar over hvor irriterende det er med disse gjengene som slentrer innom butikkene. MANGE prater høyt, hoier og er litt "tøffe i trynet". De roter rundt og prøver masse klær uten å skulle ha noe. Det blir mye opprydning og ekstra arbeid for de ansatte og det skremmer faktisk bort de seriøse kundene. Det er heller ikke ukjent at det stjeles også.

Sier selvfølgelig ikke at dette gjelder samtlig ungdom, men forekommer dessverre veldig ofte.

Så fra dattera mi ble 14 år har hun fått lov til å dra på senteret om hun skal noe spesielt, men ikke kun som et tidsfordriv.

Anonymous poster hash: f4389...fe4

Skrevet

Jeg burde vel antakelig spurt de forskjellige om hvor dere bor også, ser jeg :P

Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan det går an å mene at et barn på 10 år+ helt problemfritt kan farte i timevis til et kjøpesenter, hvor de kan etablere nye vennskap som samtidig er et av byens største langesteder for tenåringer.

Greit at hun er ti år nå, men hun kommer ikke til å være det for alltid. Skal jeg da begynne å si nei når hun er 13? 

Det blir vanskelig å vurdere meningene deres når jeg ikke aner hvor dere bor eller hvilken ungdomskultur det er på kjøpesentrene der dere bor.

Venninnene hennes har forøvrig foreldre som syns det er greit at de kan gå på senteret og være så lenge oppe de vil i helgene, men de har ikke lov til å få seg kjærester. Med andre ord de er restriktive på helt andre måter enn meg.

Jeg kan ikke se for meg at det skulle være ideelt at jeg skulle tilpasse mine regler etter deres, slik at hun ikke skal føle seg utenfor.

Skrevet

Min 9 åring får ikke gå på kjøpesenteret med venninner uten meg nå. Men kanskje fra neste år? Jeg var selv 10-11 når jeg begynte å rusle med mine venninner på senteret på lørdager.

Anonymous poster hash: 09f2a...50d

Skrevet

Jeg burde vel antakelig spurt de forskjellige om hvor dere bor også, ser jeg :P

Jeg klarer bare ikke å forstå hvordan det går an å mene at et barn på 10 år+ helt problemfritt kan farte i timevis til et kjøpesenter, hvor de kan etablere nye vennskap som samtidig er et av byens største langesteder for tenåringer.

Greit at hun er ti år nå, men hun kommer ikke til å være det for alltid. Skal jeg da begynne å si nei når hun er 13?

Det blir vanskelig å vurdere meningene deres når jeg ikke aner hvor dere bor eller hvilken ungdomskultur det er på kjøpesentrene der dere bor.

Venninnene hennes har forøvrig foreldre som syns det er greit at de kan gå på senteret og være så lenge oppe de vil i helgene, men de har ikke lov til å få seg kjærester. Med andre ord de er restriktive på helt andre måter enn meg.

Jeg kan ikke se for meg at det skulle være ideelt at jeg skulle tilpasse mine regler etter deres, slik at hun ikke skal føle seg utenfor.

Jeg jobber på HM på et av de største kjøpesentrene på Østlandet. Foreldre er så naive, skremmende naive. De skulle bare visst hvordan disse venninnegruppene på 10-13 år oppfører seg sammen. Hvem de kommer i prat med (eldre tenåringer ), nasking etc....

Anonymous poster hash: 989bd...726

Skrevet

Oi, det hadde ikke falt meg inn å si nei engag, men jeg ser jo nå at det er mange grunner til at jeg kanskje burde det... Grunnen til at det ikke hadde falt meg inn er rett og slett at det ikke var noe tema for meg og mine venner å "henge" på senteret på den måten noen av dere beskriver.

Vi gikk rundt i butikker og tittet (uten å rote eller naske), fantaserte om hva vi ønsket oss eller hva vi skulle kjøpe til den og den til jul og bursdag, og kjøpte kanskje noen småting... Også dro vi hjem når vi var ferdige.

Anonymous poster hash: 5ea12...c0e
Skrevet

Min 10 åring og forsåvidt også 8 åringen får gå til senteret og handle hvis det er noe de skal ha, men å "henge" der har aldri vært aktuelt.

Anonymous poster hash: 72d72...50d

Skrevet

Jeg tok ofte bussen til kjøpesenteret med venninner, men det var ikke før på u-skolen.

Vi var på Macern og Adelstenn(ja, det hadde vi på den tida..!), Cubus osv, og kjøpte dilldall. Mye av grunnen var at def bestandig var flere av de kjekke guttene som dro opp dit, også flere av dem jobbet på Macern:-)

Gode minner fra denne tida!

Men en 10-åring har ikke noe der å gjøre med venninner, synes jeg. Hvis du er der samtidig, kunne jeg fint latt henne gå litt med ei venninne el.

Anonymous poster hash: 89e58...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...