Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #1 Skrevet 24. januar 2015 Jeg og kjæresten skal kjøpe leilighet sammen. Han: en million i egenkapital, jeg: 800 000. Jeg ønsker at vi begge skal eie like mye, og bidra med 800 000 hver. Han mener at vi begge skal sitte igjen med like mye på konto etter kjøpet, sånn at han bidrar med og dermed eier mest. Vi planlegger å gifte oss etterhvert. Hvordan vil dere løst det? Anonymous poster hash: 13d48...3ec
Channa Skrevet 24. januar 2015 #2 Skrevet 24. januar 2015 Eie 50/50. Større sannsynlighet for avkastning av leilighet enn sparekonto. Dessuten er det enklere å spare opp igjen på konto enn å kjøpe deg inn med en større andel senere. Da må dere begge bli enig om ny andel samt hvilken boligverdi som skal legges til grunn ved ytterligere innkjøp. Du risikerer altså krangling og å måtte betale mer for økt andel enn hvis du kjøper deg 50% inn nå.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #3 Skrevet 24. januar 2015 Eie 50/50. Større sannsynlighet for avkastning av leilighet enn sparekonto. Dessuten er det enklere å spare opp igjen på konto enn å kjøpe deg inn med en større andel senere. Da må dere begge bli enig om ny andel samt hvilken boligverdi som skal legges til grunn ved ytterligere innkjøp. Du risikerer altså krangling og å måtte betale mer for økt andel enn hvis du kjøper deg 50% inn nå. Ja, det er dette jeg mener også. På bakgrunn av hans syn, vil jeg aldri kunne kjøpe meg opp til 50% eierskap, fordi vi skal ha felles økonomi, og da vil eventuelle penger jeg skulle ha kjøpt meg inn med være felles. Synes ikke dette er riktig når vi i utgangspunktet er i stand til å kjøpe 50% hver. Anonymous poster hash: 13d48...3ec
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #4 Skrevet 24. januar 2015 Eie 50/50, også får han avgjøre hva han vil gjøre med de 200.000 han har mer enn deg. Vi valgte å gifte oss samme året som vi kjøpte felles bolig (bare gjorde det uten større oppstuss, reiste på ferie og kom hjem som gift) for å ha alt det formelle i orden. Han spyttet vel i mellom 100 og 150.000 mer enn meg men det var aldri noe tema. Vi valgte hverandre for livet og eier alt i sammen. Vi eier altså 50/50 og har vanlig sameie selv om han tjener mer enn meg og spyttet inn mer i egenandel enn meg. Vi har nå vært sammen i 17 år og har ingen planer om å gå fra hverandre, alt vi har fått inn av penger disse årene har gått inn i fellespotten uten å lage noen skjevdeling på ting. Jeg har fått pengegave av besteforeldrene mine og en utbetaling på flere hundre tusen fra forsikringsselskap, han tjener mer enn meg og bidrar mer på den måten. Han får snart forskudd på arv fra foreldrene sine osv, alt går i fellespotten. Vi ønsker å ha det sånn, og skulle forholdet en gang ta slutt deler vi likt det vi har bygget oss opp i løpet av samlivet vårt. Anonymous poster hash: edf14...e11
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #5 Skrevet 24. januar 2015 Hadde krevd 50/50, men at han selvfølgelig skal få ha de 200 000 sine på sparekonto som ikke røres. Men om du tjener mest så vil det være urettferdig om han skal få spare på sine 200 000, da får heller han betale en liten sum inn på lånet hver mnd mens du gjør det samme, fra din lønn... Om han skal få bruke alle sine penger inn i lpnet ville jeg krevd at dere eier halve huset hver, men ved et evt salg så kan han ta ut de 200 000, slik at han ikke tjener på verdistigningen i markedet, men heller ikke er med på et evt fall i markedet. Det kan jo være en grei løsning, siden dere da betaler mindre i renter Anonymous poster hash: e0cff...0e2
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #6 Skrevet 24. januar 2015 Hvem av dere tjener mest? Om det er du så ville jeg ha krevd delt økonomi etter at han er så smålig Anonymous poster hash: e0cff...0e2
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #7 Skrevet 24. januar 2015 Godt å se at det er flere som tenker likt som meg. Jeg tenker at vi forhåpentligvis skal være sammen for alltid, slik at det ikke vil bli noe problem, men synes uansett det blir urettferdig å betale like mye av utgifter til en bolig jeg ikke eier halvparten av hvis vi ikke skal eie 50% hver. Anonymous poster hash: 13d48...3ec
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #8 Skrevet 24. januar 2015 Hvem av dere tjener mest? Om det er du så ville jeg ha krevd delt økonomi etter at han er så smålig Anonymous poster hash: e0cff...0e2 Jeg tjener mest, men har også barn fra tidligere ekteskap. Anonymous poster hash: 13d48...3ec
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #9 Skrevet 24. januar 2015 Si dere kjøper en leilighet til 4 mill. Så går han inn med sin 1 mill, og får lån på 1 mill. Og må betale på dette lånet. Du går inn med 800 000 og får lån på 1,2 mill, dette må du betale. Så eier dere 50% hver. Jeg ville ikke akseptert å eid mindre enn 50% selv. Anonymous poster hash: e07dd...73b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #10 Skrevet 24. januar 2015 Si dere kjøper en leilighet til 4 mill. Så går han inn med sin 1 mill, og får lån på 1 mill. Og må betale på dette lånet. Du går inn med 800 000 og får lån på 1,2 mill, dette må du betale. Så eier dere 50% hver. Jeg ville ikke akseptert å eid mindre enn 50% selv. Anonymous poster hash: e07dd...73b Takk for svar, men det at vi planlegger å gifte oss og dermed ha felles økonomi gjør det umulig at den ene kan ha et større lån enn den andre. Anonymous poster hash: 13d48...3ec
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #11 Skrevet 24. januar 2015 Helt imponert over hvor smålig enkelte kan være. Selvfølgelig skal dere eie 50/50. Dere skal liksom ha adskilt økonomi når dere kjøper boligen, sånn at han eier mer enn deg. Så skal dere plutselig ha felles økonomi den dagen dere gifter dere, sånn at du aldri får mulighet til å øke eierandelen... Nei, det hadde jeg aldri gått med på!!! Anonymous poster hash: 73b4f...7e1
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #12 Skrevet 24. januar 2015 50/50 ellers ingen handel. Begge må stå under kjøpet og på leiligheten. Anonymous poster hash: 5e2fb...697
overlord Skrevet 24. januar 2015 #13 Skrevet 24. januar 2015 Hadde aldri gått med på noe annet enn 50/50 og syns mannen er smålig.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #14 Skrevet 24. januar 2015 Da vi kjøpte hus for mange år siden, så hadde ikke jeg mulighet til å gå inn med like stor eierandel som han. Hos oss ble fordelingen 30/70. Siden var det jeg som betalte huslånet. Men dette med eierandel ble skriftliggjort kun i kjøpekontrakten. Da skjøtet kom fra tinglysing, så sto det 50/50. Vet ikke om min mann noen gang registrerte det, jeg har aldri sagt noe... Så nå eier vi halvparten hver, og er gift, så om noe skulle skje, så tror jeg at skjøtet gjelder, ikke kjøpekontrakten som aldri ble tinglyst. Du må aldri gå med på mindre eierandel enn mannen! Anonymous poster hash: a226f...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå