Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #1 Skrevet 24. januar 2015 Hva skjer om en blir gravid ila ulønnet permisjon? Altså: om jeg tar et år med lønn først, så et års ulønnet etterpå? Og dersom en har mulighet til å planlegge: hva er lurest? Å bli gravid ila det første året hvor en får lønn, eller det andre året hvor en er ulønnet? Dette har jeg aldri lagt vettet til, men nå kan det bli aktuelt å måtte tenke på. Finner sikkert svaret på NAV, men det er så tungt stoff å begynne på på en lørdagsformiddag Anonymous poster hash: eac69...6ed
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #2 Skrevet 24. januar 2015 Om du er i ulønnet permisjon og blir gravid så har du ingen rett på fødselspenger. Det lureste er alltid å bli gravid mens man er i lønnet arbeid eller har annen inntekt. Anonymous poster hash: 26fd2...105
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #3 Skrevet 24. januar 2015 Om du er i ulønnet permisjon og blir gravid så har du ingen rett på fødselspenger. Det lureste er alltid å bli gravid mens man er i lønnet arbeid eller har annen inntekt. Anonymous poster hash: 26fd2...105 Har du ikke det, altså? Føler liksom at jeg har hørt at de går tilbake å regner ut av forrige gang du hadde den og den lønnen? Men dette har jeg virkelig ikke peiling på Jeg spør fordi at dette er et IVF barn. Vi har egg på frys, og er over 30 år. Vi må bare kjøre på I en perfekt verden kunne jeg tenkt meg et par år hjemme med baby, men vil ikke vente 3-4 før vi kjører på med fryseegg. Takk for svar Hører gjerne med andres erfaring evnt tips til hva jeg bør gjøre. Anonymous poster hash: eac69...6ed
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #4 Skrevet 24. januar 2015 Du må ikke finne på å blir gravid (eller langvarig syk) når du har ulønnet permisjon, da har du ingen trygderettigheter. For å få foreldrepenger (eller sykepenger) må du ha en inntekt. Vet om jeg som fikk brystkreft da hun var i ulønnet permisjon, kunne ikke jobbe på 2 år pga komplikasjoner, operasjoner, cellegift osv, og hadde ikke krav på sykepenger eller noen ting. Det ble tøft økonomisk når planen egentlig var å være hjemme ulønnet fra april til barnehagestart i august. Anonymous poster hash: f7356...2ee
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #5 Skrevet 24. januar 2015 Du må ikke finne på å blir gravid (eller langvarig syk) når du har ulønnet permisjon, da har du ingen trygderettigheter. For å få foreldrepenger (eller sykepenger) må du ha en inntekt. Vet om jeg som fikk brystkreft da hun var i ulønnet permisjon, kunne ikke jobbe på 2 år pga komplikasjoner, operasjoner, cellegift osv, og hadde ikke krav på sykepenger eller noen ting. Det ble tøft økonomisk når planen egentlig var å være hjemme ulønnet fra april til barnehagestart i august. Anonymous poster hash: f7356...2ee Oi, er det sant? Takk for at du sier det! Så grusomt å tenke på den stakkars damen Anonymous poster hash: eac69...6ed
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #6 Skrevet 24. januar 2015 Om du er i ulønnet permisjon og blir gravid så har du ingen rett på fødselspenger. Det lureste er alltid å bli gravid mens man er i lønnet arbeid eller har annen inntekt. Anonymous poster hash: 26fd2...105 Har du ikke det, altså? Føler liksom at jeg har hørt at de går tilbake å regner ut av forrige gang du hadde den og den lønnen? Men dette har jeg virkelig ikke peiling på Jeg spør fordi at dette er et IVF barn. Vi har egg på frys, og er over 30 år. Vi må bare kjøre på I en perfekt verden kunne jeg tenkt meg et par år hjemme med baby, men vil ikke vente 3-4 før vi kjører på med fryseegg. Takk for svar Hører gjerne med andres erfaring evnt tips til hva jeg bør gjøre. Anonymous poster hash: eac69...6ed Når man er i ulønnet permisjon mister man rettigheter i folketrygden og man må opparbeide seg retten til det igjen. For å få fødselspenger må du ha jobbet (som å ha hatt inntekt) i 6 av 10 siste mnd. I ulønnet permisjon har du ingen inntekt - ergo ingen rett på fødselspenger. Husk også på at etter ulønnet permisjon må du ha vært i arbeid så så lenge for å ha retten til sykepenger. Anonymous poster hash: 26fd2...105
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #7 Skrevet 24. januar 2015 Om du er i ulønnet permisjon og blir gravid så har du ingen rett på fødselspenger. Det lureste er alltid å bli gravid mens man er i lønnet arbeid eller har annen inntekt. Anonymous poster hash: 26fd2...105 Har du ikke det, altså?Føler liksom at jeg har hørt at de går tilbake å regner ut av forrige gang du hadde den og den lønnen? Men dette har jeg virkelig ikke peiling på Jeg spør fordi at dette er et IVF barn. Vi har egg på frys, og er over 30 år. Vi må bare kjøre på I en perfekt verden kunne jeg tenkt meg et par år hjemme med baby, men vil ikke vente 3-4 før vi kjører på med fryseegg. Takk for svar Hører gjerne med andres erfaring evnt tips til hva jeg bør gjøre. Anonymous poster hash: eac69...6ed Når man er i ulønnet permisjon mister man rettigheter i folketrygden og man må opparbeide seg retten til det igjen. For å få fødselspenger må du ha jobbet (som å ha hatt inntekt) i 6 av 10 siste mnd. I ulønnet permisjon har du ingen inntekt - ergo ingen rett på fødselspenger. Husk også på at etter ulønnet permisjon må du ha vært i arbeid så så lenge for å ha retten til sykepenger. Anonymous poster hash: 26fd2...105 Takk til deg også for svar. Da skal jeg ikke komme på å bli gravid i ulønnet permisjon! Så godt at noen her inne vet den slags. Jeg er HELT blank når det kommer til dette. Da blir det IVF igjen så snart ungen er ute. Jeg venter IKKE 3-4 år! Anonymous poster hash: eac69...6ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå