Gå til innhold

Er ikke svangerskapskontroller frivillig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler selv lite behov for oppfølging med mindre det skulle oppstå noe, og ønsket å hoppe over en kontroll. Men det fikk jeg ikke!

Anonymous poster hash: 0610b...5e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er frivillig.

Anonymous poster hash: d0cdd...38c

Skrevet

Det ER frivillig, ingen kan tvinge deg.

Anonymous poster hash: 10dfc...da1
Skrevet

Selvsagt er d frivillig, men man tar da ansvar for egen og barnets helse!! Ting kan forandre seg fort...

Anonymous poster hash: 75e91...1f8

Skrevet

Selvfølgelig er de frivillige. Legen/jordmoren som mener du må, MENER det bare, de har ingen rett til å tvinge noen.

Anonymous poster hash: 74b96...361

Skrevet

Jo, i teorien, men det kan tenkes at en gravid som syns oppfølging av sitt ufødte barn er noe det er lite behov for blir sett på med litt bekymring, og at det derfor blir lagt ned litt innsats for å prøve å overbevise vedkommende om det motsatte.

Det er liksom ikke SÅ ofte man går til kontroll, før evt helt på slutten, og da er det jo viktig å være ekstra obs.

Det ER merkelig å ha et så avslappet forhold til babyens ve og vel, det skal jeg innrømme at jeg syns.

Anonymous poster hash: 7a86e...338
Skrevet

Nåja......

Teknisk sett kan ingen tvinge deg. Møter du ikke opp, kommer de neppe og henter deg.

MEN, det kan føre til bekymring dersom du ikke møter opp til en kontroll jordmor lege vurderer at du trenger. Det igjen kan føre til en bekymringsmelding til barnevernet!

Anonymous poster hash: 53627...978

Skrevet

Er frivillig ja, men selv om man ikke ønsker å prate om ditten og datten med jordmor så syns jeg at man burde ta de nødvendige prøvene, få sjekket hjerteslagene til fosteret, og målt symfysen så man får en pekepin på om barnet vokser som det skal. Å ikke bry seg om disse tingene er egoistisk, syns jeg da. Er ikke mye tid man bruker på å sjekke disse tingene.

Anonymous poster hash: 437de...bf4

Skrevet

Det meste innenfor helsevesenet er i teorien frivillig, men i praksis er det så sterkt press slik at det oppfattes som tvang. 

Skrevet

Jo, i teorien, men det kan tenkes at en gravid som syns oppfølging av sitt ufødte barn er noe det er lite behov for blir sett på med litt bekymring, og at det derfor blir lagt ned litt innsats for å prøve å overbevise vedkommende om det motsatte.

Det er liksom ikke SÅ ofte man går til kontroll, før evt helt på slutten, og da er det jo viktig å være ekstra obs.

Det ER merkelig å ha et så avslappet forhold til babyens ve og vel, det skal jeg innrømme at jeg syns.

Og så må jeg bare beklage en enormt dårlig setningsoppbygging og tegnsetting. Jeg er helt usannsynlig trøtt, og helt tydelig ganske ukonsentrert. Hehe. Tror jeg fikk fram poenget likevel :-)

Skrevet

Nåja......

Teknisk sett kan ingen tvinge deg. Møter du ikke opp, kommer de neppe og henter deg.

MEN, det kan føre til bekymring dersom du ikke møter opp til en kontroll jordmor lege vurderer at du trenger. Det igjen kan føre til en bekymringsmelding til barnevernet!

Barnevernet kan ikke gjøre noe før ungen er født. Har selv jobbet med gravide rusmisbrukere via sosialtjenesten og barnevernet kunne ikke gjøre noe. Så lenge moren ikke skader barnet med rus eller noe sånt så er det ingenting å gjøre, de får heller melde bekymring om foreldrene ikke ønsker å følge opp kontroller på helsestasjonen etter barnet er født. Burde vært obligatorisk med slike svangerskapskontroller men det finnes ingen måte å tvinge de gravide på, så lenge man ikke er til fare for seg selv eller andre så er alt innenfor helsevesenet frivillig. Ingen tvinger deg til behandling om du får kreft. Men jeg syns at HI absolutt burde gå på kontroller.

Skrevet

Får litt behov for utdyping her. Forrige time ble utsatt i 2 uker pga at helsesøster fikk spysyken, og timen det egentlig skal være 4 uker mellom ble plutselig til 2 uker pga at denne kontrollen hadde blitt utsatt. Tenkte de var ok å vente i 6 uker istede til neste ordinære kontroll siden det nå er kontroll hver fjerde uke ca. Kjørte ikke hardt ut mot at jeg ikke ville, men foreslo å la være og heller vente. Fikk da beskjed om at de er ganske strenge på at kontrollene skal gjennomføres uansett, helst til "riktig" uke. Aksepterte det selvsagt, men stusset litt. Hadde selvsagt tatt kontakt selv om det var noe jeg var bekymret for! er ikke sånn at jeg dropper all oppfølging g ved å hoppe over en time. HI

Skrevet

Får litt behov for utdyping her. Forrige time ble utsatt i 2 uker pga at helsesøster fikk spysyken, og timen det egentlig skal være 4 uker mellom ble plutselig til 2 uker pga at denne kontrollen hadde blitt utsatt. Tenkte de var ok å vente i 6 uker istede til neste ordinære kontroll siden det nå er kontroll hver fjerde uke ca. Kjørte ikke hardt ut mot at jeg ikke ville, men foreslo å la være og heller vente. Fikk da beskjed om at de er ganske strenge på at kontrollene skal gjennomføres uansett, helst til "riktig" uke. Aksepterte det selvsagt, men stusset litt. Hadde selvsagt tatt kontakt selv om det var noe jeg var bekymret for! er ikke sånn at jeg dropper all oppfølging g ved å hoppe over en time. HI

Siden du skrev at du ikke føler behov for kontroller så er det lett å oppfatte det som at du ikke vil ha kontroller :)

Skrevet

Dette handler jo faktisk ikke bare om din helse, men også om ditt ufødte barn. Du bør definitivt følge opp kontrollene. Jeg tenker at gratis svangerskapskontroller er en gavepakke til oss norske mødre, der man får sjekket egen og babyens helse, høre hjerteslag osv. At noen velger det bort virker merkelig på meg.

Anonymous poster hash: 9f9c1...89c
Skrevet

Får litt behov for utdyping her. Forrige time ble utsatt i 2 uker pga at helsesøster fikk spysyken, og timen det egentlig skal være 4 uker mellom ble plutselig til 2 uker pga at denne kontrollen hadde blitt utsatt. Tenkte de var ok å vente i 6 uker istede til neste ordinære kontroll siden det nå er kontroll hver fjerde uke ca. Kjørte ikke hardt ut mot at jeg ikke ville, men foreslo å la være og heller vente. Fikk da beskjed om at de er ganske strenge på at kontrollene skal gjennomføres uansett, helst til "riktig" uke. Aksepterte det selvsagt, men stusset litt. Hadde selvsagt tatt kontakt selv om det var noe jeg var bekymret for! er ikke sånn at jeg dropper all oppfølging g ved å hoppe over en time. HIAnonymous poster hash: 0610b...5e7

Siden du skrev at du ikke føler behov for kontroller så er det lett å oppfatte det som at du ikke vil ha kontroller :)Anonymous poster hash: 437de...bf4

Jeg skrev ar jeg ønsket å hoppe over én kontroll (ikke kontrollER) pga at jeg ikke oppfattet at behovet var tilstede.

Skrevet

Nåja......

MEN, det kan føre til bekymring dersom du ikke møter opp til en kontroll jordmor lege vurderer at du trenger. Det igjen kan føre til en bekymringsmelding til barnevernet!Anonymous poster hash: 53627...978

Barnevernet kan ikke gjøre noe før ungen er født. Har selv jobbet med gravide rusmisbrukere via sosialtjenesten og barnevernet kunne ikke gjøre noe. Så lenge moren ikke skader barnet med rus eller noe sånt så er det ingenting å gjøre, de får heller melde bekymring om foreldrene ikke ønsker å følge opp kontroller på helsestasjonen etter barnet er født. Burde vært obligatorisk med slike svangerskapskontroller men det finnes ingen måte å tvinge de gravide på, så lenge man ikke er til fare for seg selv eller andre så er alt innenfor helsevesenet frivillig. Ingen tvinger deg til behandling om du får kreft. Men jeg syns at HI absolutt burde gå på kontroller.Anonymous poster hash: 437de...bf4

Lurer virkelig på om du misforstår med vilje??!

Synes virkelig jeg skrev at ingen fysisk kan tvinge den gravide til kontroller, så nei barnevernet gjør selvfølgelig ikke og før barnet er født!

Men en bekymringsmelding kan da føre til oppfølging fra barnevernet ETTER at barnet er født. Hvis man synes det er så forferdelig å gå til kontroller hos jordmor burde man virkelig sette det opp mot om det er ønskelig med evt. oppfølging av barnevernet.

Skrevet

Får litt behov for utdyping her. Forrige time ble utsatt i 2 uker pga at helsesøster fikk spysyken, og timen det egentlig skal være 4 uker mellom ble plutselig til 2 uker pga at denne kontrollen hadde blitt utsatt. Tenkte de var ok å vente i 6 uker istede til neste ordinære kontroll siden det nå er kontroll hver fjerde uke ca. Kjørte ikke hardt ut mot at jeg ikke ville, men foreslo å la være og heller vente. Fikk da beskjed om at de er ganske strenge på at kontrollene skal gjennomføres uansett, helst til "riktig" uke. Aksepterte det selvsagt, men stusset litt. Hadde selvsagt tatt kontakt selv om det var noe jeg var bekymret for! er ikke sånn at jeg dropper all oppfølging g ved å hoppe over en time. HIAnonymous poster hash: 0610b...5e7

Siden du skrev at du ikke føler behov for kontroller så er det lett å oppfatte det som at du ikke vil ha kontroller :)Anonymous poster hash: 437de...bf4

Jeg skrev ar jeg ønsket å hoppe over én kontroll (ikke kontrollER) pga at jeg ikke oppfattet at behovet var tilstede.Anonymous poster hash: 0610b...5e7

Holdt hovedinnlegget relativt kort for tankerefleksjonen min her var vel egentlig at dette er et frivillig tilbud- trodde jeg. La oss anta at jeg er et voksent og reflektert individ som klarer å tenke og vurdere selv slike behov som å hoppe over en kontroll. Og at jeg klarer å vurdere at om behovet oppstår så bestiller jeg en legetime. Kan jo være mange årsaker til å hoppe over en kontroll. Men virker ikke som om det er frivillig på kontrollen. Men som ofte her på bim så må man forklare og forsvare mye annet istede...

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut at din neste time ikke ble flyttet sånn at det da ble fire uker siden forrige gang. Det har alltid skjedd med meg hvis det har vært utsettelser på grunn av ferier, sykdom eller annet. Enig i at det virker unødvendig å komme tilbake etter to uker!

Anonymous poster hash: 6b0e6...50b

Skrevet

Føler med deg trådstarter... Er selv tredjegangsgravid, og føler ikke stort behov for kontroller i hytt og gevær. Men jeg rådfører meg med jm, dersom hun mener jeg bør komme av hensyn til babyen så gjør jeg det. For min egen del tar jeg heller kontakt dersom det er noe..

Anonymous poster hash: ef43f...18c
Skrevet

Nåja......

Barnevernet kan ikke gjøre noe før ungen er født. Har selv jobbet med gravide rusmisbrukere via sosialtjenesten og barnevernet kunne ikke gjøre noe. Så lenge moren ikke skader barnet med rus eller noe sånt så er det ingenting å gjøre, de får heller melde bekymring om foreldrene ikke ønsker å følge opp kontroller på helsestasjonen etter barnet er født. Burde vært obligatorisk med slike svangerskapskontroller men det finnes ingen måte å tvinge de gravide på, så lenge man ikke er til fare for seg selv eller andre så er alt innenfor helsevesenet frivillig. Ingen tvinger deg til behandling om du får kreft. Men jeg syns at HI absolutt burde gå på kontroller.

Vi kan ikke gjøre noe før barnet er født, men vi registrerer meldingen likevel og straks barnet fødes blir meldingen satt aktiv og undersøkelsen begynner.

Når det er sagt så tviler jeg sterkt på at vi vil undersøke en mor som hopper over en eller to svangerskapskontroller. 

Anonymous poster hash: a2ce7...e59

Skrevet

Nå gikk jeg bare til fastlegen, ikke til jordmor, for kontroll med mine og det begynner å bli noen år siden. Den gangen hadde legen et tema som ble tatt opp ved hver standardkontroll. Det var ting som kosthold og alkohol, fars følelser, svangerskapsdepresjon, utstyr, tegn på at fødselen var i gang, selve fødselen, prevansjonen i ettertid, sex osv. Det var ganske nyttig.

Anonymous poster hash: 89139...ceb

Skrevet

Jeg droppet de fleste kontrollene hos jordmor sist, gikk i stedet til min fastlege og fikk tatt de nødvendig blodprøven, målen osv. Fungerte helt fint.

Gjest flykræsj
Skrevet

Du kan like gjerne gå til fastlegen. Min erfaring er at det går mye kjappere. Blodtrykk, urinprøve, vekt- ferdig på 5 min. Jeg har aldri orket å sitte og koseprate med jordmor/ helsesøster i en halvtime. Jeg var heller ikke til mange kontroller. Totalt 6-7 ila hele svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...