Gå til innhold

Gravid og jobber som nattevakt, noen andre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo jenter:) nå er det på an igjen!:) kjempe glad:) har barn på 7, 5 og 2,5 år å skal ha nr.4 i beg av oktober, er bare 5 uker på vei! Dette blir kjekt.:) men som overskriften viser, jeg jobber 60% kun som nattevakt og lurer på om dette er skadelig? Jeg er våkende nattevakt, bare sitter i ro hele natten men steller alle om morgen før dagvakten kommer. Sover dårlig når jeg kommer hjem, får mye hodeverk å lever til tider på smertestillinde. Jeg har ikke tenkt at dette ikke er lov, men sambo er bekymret, i hans jobb får ikke gravide gå netter. Kan noen forklare meg hva jeg burde gjøre nå?:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg sluttet som nattevakt nettopp av den grunn at det er mer skadelig å jobbe natt en dag. Spesielt om du ikke får sove godt på dagen heller, så burde du kanskje snakke med legen og finne en ordning. Veldig dumt å ta slike sjanser nå som du er gravid.

Er det mulig for deg å heller jobbe dagtid bør du nok gjøre det.

Masse lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar:) ja en vil jo ikke utsette fosteret for noe, problemet mitt er jo at jeg kan ikke gå dag eller kveld pga sambo jobber skift å da har vi ikke barnevakt på barna, blir jeg 100% sykemeldt da? Ett spørsmål til, hvor langt på vei var du, må jeg ta kontakt med legen mandag at en skal ikke gå natt fra begynnelsen av eller gjelder det senere i svangerskapet?

Skrevet

Du må føle på det selv, men jeg mener det heter seg at gravide som jobber natt skal få tilrettelegging slik at de ikke må jobbe natt. Da det ikke er så gunstig. Noen gravide gjør seg ikke noe av å jobbe natt, mens andre ikke har godt av det. J

Jeg mener der er slik at om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så er alternativet svangerskapspenger, ikke sykemelding. 

Det som kan være problemet er at om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge må de skrive dette i en søknad som legen sender om svangerskapspenger. Er det slik at arbeidsgiver kan tilrettelegge, men det står på deg (pga barn ol) så er det ikke sikkert de er villige til å signere på at de ikke kan tilrettelegge.  Jeg ville diskutert situasjonen med legen. 

Jeg tenker at du ikke behøver å stresse med å kontakte legen så lenge du føler deg fin, men det kan jo være ventetid før du får time så skader ikke å ringe på mandag.

Skrevet

Takk for godt svar frufluffy:-)

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Tusen takk for svar:) ja en vil jo ikke utsette fosteret for noe, problemet mitt er jo at jeg kan ikke gå dag eller kveld pga sambo jobber skift å da har vi ikke barnevakt på barna, blir jeg 100% sykemeldt da? Ett spørsmål til, hvor langt på vei var du, må jeg ta kontakt med legen mandag at en skal ikke gå natt fra begynnelsen av eller gjelder det senere i svangerskapet?

Jeg sa fra meg jobben før jeg begynte med ivf prosessen for jeg ville ikke risikere unødig stress på kroppen itillegg til alt stresset prøverør fører med seg.

Jeg mener å ha lest at abortrisikoen er mellom 40-50 % større om man jobber natt for biologisk sett så skal man sove om natten for at man skal fungere optimalt. Jeg mener ikke å skremme og fant heller ikke linken igjen hvor jeg leste det dessverre.

Hvordan arbeidsgiver kan tilrettelegge for en gravid når det gjelder å slippe nattevakt vet jeg ikke, men snakk med legen din og hør hva han/hun sier.

Ang vanskelig arbeidssituasjon for deg og din mann har jeg full forståelse for. Det er ikke alltid lett å få hverdagen til å gå rundt slik man ønsker.

Husk at ingenting er mer viktig en deg og den lille spiren nå, så stå på kravene mht å ivareta deg selv og dine behov.

Lykke til!

Skrevet

Helt sant, mener på jeg har lest dette selv, så kommer til å snakke med lege, har 2 nattevakter denne uken før en ny uke fri venter, så i verste fall tar jeg 2 egenmeldinger om jeg ikke kommer inn til legen før:) ka det er kjempe vanskelig, for det er ikke mange dagturnuser i helsesektoren, jeg fikk fast på natt å går 60%, fynker bra for oss siden jeg jobber litt med mue fri og grei utbetaling, hvertfall når sambo jobber mye skift å vi har 3 barn som skal i bhg/skole, det er jo som jeg sa, har perioder der keg sover dårlig, mue hodeverk og paracet, dette vil jeg jo ikke ta nå som jeg er gravid, håper nare legen forstå det, og at arbeidsgiver forstår at jeg ikke kan gå dag/kveld, var en grunn jeg søkte på nattevakt stilling når jeg gjorde det, for dag og kveld er umulig for mg å få til når barna er så små. Men regner med det lar seg gjøre, blir dnten svangerskaps penger eller sykemelding da:)

• 3 uker senere...
Skrevet

men om barna er i barnehage og skole på dagtid kan jo det vere muligheter for å jobbe noen dager i bytte mot natt? For eksempel 4 timer midt på dagen mens barna er  ute av huset?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...