Gå til innhold

til sykepleiere ;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du eller noen du vet om gjort en feil mtp medisinering eller annen feilbehandling på din arbeidsplass? Hvilke konsekvenser fikk dette?

Anonymous poster hash: 4f67a...187

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke gjort det selv,men har kolleger som har gjort det. 

De verste konsekvensene er jo for pasienten selv eventuelt. Det har ikke vært noe fare de tilfellene jeg tenker på.

Men man fører avvik, uansett . Og det blir ikke noe mer enn det. Hvis det gjentar seg flere ganger, kan du jo miste jobben pga uegnethet selvfølgelig. 

Skrevet

Såvidt jeg vet har jeg ikke gjort feil, har ikke fått avvik på med hvor jeg eller noen andre har oppdaget feil jeg har gjort. Men jeg har opplevd 1 gang at det er gjort feil, det kunne fått store konsekvenser, men det gikk bra. Legefeil som forårsaket det den gang. En annen gang var det en spl som gjorde feil, og jeg oppdaget det. Det ble sendt avvik og feilen ble bekreftet fra utenforstående profesjon. Mener det gikk bra med pasienten, men om det fikk langtidskonsekvenser vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: e2846...bac

Skrevet

Jeg har gitt feil medisin, oppdaget det selv. Tok kontakt med lege, informerte pasienten og skrev avvik. Fikk ellers ingen konsekvens, hverken for meg eller pasient. Har flere kollega som har gjort feil som ga konskvens for pasient, bla måtte en overflyttes intensiv avd for oppfølging, en annen ble døv pga feil dose medisin.

Anonymous poster hash: 20e64...730

Skrevet

Ei på jobb ga dobbel dose dormicum saft. Ungen ble veldig trøtt, men skulle i narkose så det gikk helt fint. Spl stud som var skikkelig pliktoppfyllende nødet pas til å ta medisin som sto på nattbordet. Det var sovemedisin så det var jo ikke så lurt å ta på morgenen. Pas lo godt. Ingen konsekvens. Men har opplevd mye feilordinering fra turnuslege.

Anonymous poster hash: 20acf...459

Skrevet

Jada,masse! Gjennom 13 år ser og opplever man mye! Jeg gav en gang ca 7 mg morfin sc isteden for 5 mg. Der og da holdt jeg på å dø av skrekk,men jeg ler litt av det i dag! Pasienten ble fornøyd,jeg skrev avvik likevel og varslet også lege som bare ristet på hodet..

Min erfaring er at når man endelig føler seg " trygg" som sykepleier,selvsikker og ovenpå.. Det er da det skjer feil!

Kaos,høy arbeidsbelastning,lav bemanning og stort press er de viktigste årsakene til at feil skjer. Heldigvis går det stort sett bra!

Anonymous poster hash: d16c1...39f

Skrevet

Når man ser hva slags folk sykehusene ansetter, er det jammen meg ikke rart de gjør feil. Av de rundt tyve sykepleierne jeg var borti for et par år siden, kunne ingen egentlig noenting. Annet enn å gi deg piller. Det kan umulig være noe særlig til utdanning det der?

Anonymous poster hash: 93d7e...408

Skrevet

Når man ser hva slags folk sykehusene ansetter, er det jammen meg ikke rart de gjør feil. Av de rundt tyve sykepleierne jeg var borti for et par år siden, kunne ingen egentlig noenting. Annet enn å gi deg piller. Det kan umulig være noe særlig til utdanning det der?

Jeg er ingen supersykepleier, jeg vet hvilke observasjoner jeg skal gjøre rettet mot min avdelings pasientgrupper. Jeg er ganske god på å få pasienter til å prate, til å trøste og til å bare være der.

Jeg kan mangt og meget om sykdommer, men jeg er forsiktig med hva jeg sier til pasientene om akkurat det, da det er legenes plikt og oppgave å informere. Jeg kan gjenta for deg det legen har sagt, men det er ikke min oppgave å tilføre pasienten ny kunnskap om sykdomsbildet.

Jeg kan si noe om bivirkninger av medisiner og om prosedyrer de skal igjennom, men jeg kan ikke alt til hver detalj. Jeg leser prosedyrer og felleskatalogen ved behov og gjør ikke noe jeg ikke kan, og er jeg ukomfortabel med en prosedyre tar jeg med meg hjelp.

Jeg kan hjelpe deg å lære enkelte prosedyrer, slik at du kan mestre dem selv på hjemmebane. Men det kommer an på deg også. Hvor mottagelig er du for informasjon og opplæring? Derfor gjentas informasjon. Først får du fra lege, så kan sykepleier få bekreftelse om du har motatt og forstått informasjon. Så kan jeg evt gjenta, gjenopprette misforståelser og be legen komme innom på ny dersom det er ting som er uklart. Ikke alltid har vi all informasjonen med det samme heller. Enkelte ting sendes bort, dyrkes, analyseres bare til bestemte tidspunkt, MR/CY/rtg/EEG, EMG/ spirometri/ belastnings-EKG osv, alt har en timeplan. Så skjer det akutte ting, og da forteller jeg det til pasienten og ikke rent sjelden blir vi enig om at det tross alt er bra at det ikke var vedkommendes liv som må reddes der og da. Selv om det er plagsomt er det ikke farlig.

Det er trist å høre at du har så dårlig erfaring, men vit også at det gjelder ikke alle. Kanskje har den avdelingen du lå på havnet i en ukultur med dårlig opplæring og lite oppfrisking, eller andre dårlige vaner. Men da synes jeg du, som pasient, er "forpliktet" til å sende en mail til avdelingsleder og si hva du ikke var fornøyd med. Dersom ingen sier noe, er det vanskelig å rette på noe man ikke vet. Si gjerne noe positivt også, ikke alle kan ha vært håpløse?

Jeg beklager dette, men alt er ikke opp til meg, eller dreier seg om den eneste ene pasienten.

Skrevet

Jeg er ingen supersykepleier, jeg vet …..

Jeg kan hjelpe deg å lære enkelte prosedyrer, slik at du kan mestre dem selv på hjemmebane. Men det kommer an på deg også. Hvor mottagelig er du for informasjon og opplæring? Derfor gjentas informasjon. Først får du fra lege, så kan sykepleier få bekreftelse om du har motatt og forstått informasjon. Så kan jeg evt gjenta, gjenopprette misforståelser og be legen komme innom på ny dersom det er ting som er uklart.

Ikke gjenopprette misforståelser da, men oppklare :)

Skrevet

Andre?

Anonymous poster hash: 4f67a...187

Skrevet

Ingen alvorlige feil, men har oversett et par ting jeg burde sett... urinretensjon og lavt bt. Feks.

Men ser også mange studenter man håper å aldri møte på i praksis...som pasient.

Har et par eksempler jeg kommer til å jage på dør om de dukker opp dersom jeg eller en av mine blir syk.

Anonymous poster hash: 9f4ec...73a

Skrevet

Ingen feil som har vært alvorlige nok til å gi konsekvenser, men vi sender avvik på hendelsen.

Anonymous poster hash: e4fc5...d41

Skrevet

Kan litt av feilen ligge i at det skravles når en er på medisin rommet? Dosen dobbelt sjekkes?

Anonymous poster hash: 9ef5d...ebf

Skrevet

Vi dobbeltsjekker absolutt alle steg i utblanding og fortynning.

Anonymous poster hash: e4fc5...d41

Skrevet

Jeg klarte som student å gi en pasient avføringsmiddel i øyet, i stedet for vanlig øyedråper. Ble ingen konsekvenser for meg, min kontaktsykepleier eller pasienten.

Anonymous poster hash: d8cd0...77e

Skrevet

Har gitt feil antibiotika intravenøst og feil smertestillende (altså gitt noe som en annen pas skulle ha). Ikke noe av dette fikk noen konsekvenser for pasienten. Skriver selvfølgelig avvik når sånt skjer.

Har også hendt at jeg ikke har oppdaget noe jeg burde oppdaget. F.eks hadde jeg en nattevakt som var sykt travel. Oppdaget først på morgenen at nyoperert pas hadde tilnærmet null diurese og nesten ikke målbart blodtrykk. Pas blødde og ble reoperert i all hast. Det gikk bra med pasienten, men var en skrekkelig opplevelse. Lærte i alle fall mye av episoden.

Skrevet

Kan litt av feilen ligge i at det skravles når en er på medisin rommet? Dosen dobbelt sjekkes?

Anonymous poster hash: 9ef5d...ebf

Jeg har en jobb der vi ikje har mulighet til å dobbeltsjekke. Jobber alene det meste av tiden. Men når jeg jobbet på sengepost dobbeltsjekket vi.

Anonymous poster hash: 20acf...459

Skrevet

Har så vidt jeg vet ikke gjort noen alvorlig feil selv, men kjenner til flere hendelser.

En vi faktisk har flirt litt av er når en som var på opplæring skylle hjelpe pasienten med å pusse tennene tok hårfjerningskrem istedenfor tannkrem! :P Hun så det akkurat når pasienten puttet kosten i munnen og rev fra han kosten..Pasienten fikk det såvidt i munnen og kommenterte at det var en litt rar smak :P

Anonymous poster hash: 9514c...faa

Skrevet

Jeg har dessverre vært vitne til stygge feil. Enkelte burde aldri bestått eksamen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...