Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Jeg leser dette titt og ofte i lokalavisa. "Vi blir å starte prosessen over nyttår", "jeg blir å si fra nærmere" etc. Er ikke dette dialekt? Man skriver vel ikke det? Anonymous poster hash: b8a73...93a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Ja, det må være dialekt Anonymous poster hash: 282e1...d8f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Nei, det er dialekt. Anonymous poster hash: 2fe79...639
lavieestbonne Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Det er dialekt, det er lov å si, men egentlig ikke lov å skrive. At de gjør det i lokalavisa blir feil, men likevel gjør de det muligens for å relatere lettere til leserne og for å skape et mer muntlig preg. Dersom det noen blir intervjuet e.l. er det lov til å referere med dialekt i sitat.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Nordlansdialekt👍 Anonymous poster hash: bbf47...1f8
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 En slik formulering hører ikke hjemme i skriftspråket. Anonymous poster hash: 24de0...c0d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #7 Skrevet 23. januar 2015 Nei. Anonymous poster hash: f0a69...bc8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #8 Skrevet 23. januar 2015 Som andre skriver, dette er dialekt og ikke noe som er ok å skrive i offisielle sammenhenger. Selv i direkte sitat er det vanlig å "oversette" til bokmål eller nynorsk. Der jeg kommer fra ville (noen) ha sagt "Vi kommer te å starte me prossessen på nyåre'", men lokalavisen ville skrevet "Vi kommer til å starte med prosessen på nyåret". Anonymous poster hash: 9e46d...fb8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2015 #9 Skrevet 23. januar 2015 Som andre skriver, dette er dialekt og ikke noe som er ok å skrive i offisielle sammenhenger. Selv i direkte sitat er det vanlig å "oversette" til bokmål eller nynorsk. Der jeg kommer fra ville (noen) ha sagt "Vi kommer te å starte me prossessen på nyåre'", men lokalavisen ville skrevet "Vi kommer til å starte med prosessen på nyåret". Anonymous poster hash: 9e46d...fb8 Det er svært, svært få som sier "åreT" da. Ingen snakker slik man skriver, det jeg synes er rart er hvordan alle de med dialekter som er vidt forskjellige fra bokmål klarer å skrive på bokmål. Jeg er fra utenfor Oslo og snakker mer likt som jeg skriver enn folk fra vestlandet f.eks Anonymous poster hash: f0a69...bc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå