Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Jeg har de to siste dagene hatt murringer i rygg og mage, kan minne om menssmerter, og fikk time til sjekk på sykehuset i dag for sikkerhetsskyld. Er i uke 23. Legen som tok ultralyden hastet gjennom og så at hjertet slo og alt så fint ut. Jeg måtte selv stille spørsmålene ang om det var nok fostervann osv og fikk korte kjappe svar. Han ba meg holde sengeleie og det syns jeg var voldsomt, uten at jeg fikk noe mer forklaring på hvorfor. Hva han mistenker i en slik situasjon? Det er stor forskjell på å ta det med ro, ikke løfte tungt osv til det å bare ligge. Jeg ble egentlig bare mer bekymret av dette og ringte føden for å forklare min bekymring. Hun jeg snakket med var vennlig og var enig i at jeg hadde fått lite info. Hun skulle snakke med en lege og ringe meg igjen. Noen som har noen erfaringer å dele? Anonymous poster hash: c1fda...90f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Det er vel vanligst om man har forkortet livmorhals, men det er jo særdeles underlig om det skulle være tilfelle og du verken fikk beskjed om det eller ny kontrolltime. Anonymous poster hash: 26ead...acd
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Jeg vet ikke! Vil bare ønske deg lykke til og håper at alt er og går bra resten av svangerskapet. Anonymous poster hash: 94468...c50
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Eh.. hvorfor spurte du ikke, eller krevde svar på hvorfor? Trodde det var vanlig i en samtale og hvertfall med en så alvorlig oppfordring.. Anonymous poster hash: 4097c...3d2
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 haukeland? Anonymous poster hash: b20af...54c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Kort, litt eldre overlege på Haukeland tenker jeg. Håper du har fått bedre informasjon i ettermiddag. Anonymous poster hash: cf3df...58e
honningtre Skrevet 22. januar 2015 #7 Skrevet 22. januar 2015 Jeg skjønner godt at du er stresset. Dessverre kan fødselslegene/gynekologene være litt korte. Hvis du har murringer som kommer og går, kan det være et tegn på for tidlig fødsel. Derfor må du holde deg mest mulig i ro for ikke å stimulere det ytterligere. Du bør heller ikke ha sex eller onanere. Dette høres sikkert helt fjernt ut, men en orgasme kan virke ristimulerende. Mange har sikkert opplevd å få kynnere etter slik aktivitet, og det er vanligvis ikke farlig Dersom du opplever murringer som kommer og går noe særlig over tid (timer, ikke dager), eller har en jevn verk nederst i ryggen eller nederst i underlivet, bør du ringe føden. Alle disse rådene er ment til en som har blitt beordret sengeleie, ikke dere andre gravide hvor alt er tipp topp og i orden. Prøv å ikke stresse. Tenk at hver dag du holder inne gullet, er en dags seier. Jo flere uker du går over uke 24, jo bedre. Alt etter uke 29 er en bonus! Så, legg deg til. Finn frem netflix, pc og mobil og la mannfolket servere deg maten på senga. Du har én jobb nå: det er å holde inne bebissen lengst mulig. Alt annet må vike akkurat nå. Lykke til <3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #8 Skrevet 22. januar 2015 Tusen takk for alle svar! Jeg ble ringt opp av en veldig imøtekommende og forståelsesfull lege som sa at 99 % sikkert så var alt i orden, men om jeg ville kunne jeg komme en tur ned så skulle han foreta en gyn kontroll. Han sa det var mye stress og mye å gjøre i dag, men at jeg absolutt burde ha fått en gyn undersøkelse mtp livmorhalsen. Det er 45 min kjøring dit, men vi pakket datteren vår på 1,5 år i bilen og kjørte. Alt var heldigvis fint, mormunnen var lukket og låst som han sa. Jeg trengte heller ikke å holde sengen, men bruke sunn fornuft. Han sa at livmoren kunne bli irritert om man fikk i seg for lite væske og jeg måtte drikke nok vann. Ellers sa han at det var vanlig å føle mer "nedpress" i andre svangerskap for da var det så mye i kroppen som ble annerledes. Han sa at rådet jeg fikk om å være sengeliggende var mer et gammelt uttrykk man brukte når man ikke hadde annet å tilby. Siden jeg er i uke 23 nå så ville de dessuten sette inn alt for å forsøke å redde babyen om fødselen skulle begynne. Godt er det, men skummelt og vondt å tenke på at de ikke hadde gjort noe om fødselen hadde startet noen dager før det igjen. Jeg skal ta det med ro og ellers bare prise meg lykkelig over at alt så fint ut og lille jenta vår har det bra, og glede meg til termin i mai Anonymous poster hash: c1fda...90f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #9 Skrevet 22. januar 2015 Det var ikke på Haukeland, men på sørlandet. Anonymous poster hash: c1fda...90f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #10 Skrevet 22. januar 2015 haukeland? Anonymous poster hash: b20af...54c Haukeland har gått vekk ifra sengeleie for lenge siden! Anonymous poster hash: 6153c...952
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 22. januar 2015 #11 Skrevet 22. januar 2015 Sengeleie er ikke anbefalt lenger og praktiseres ikke ved de fleste fødeavdelinger.
honningtre Skrevet 22. januar 2015 #12 Skrevet 22. januar 2015 Gått vekk fra sengeleie? Det synes jeg høres rart ut. Dersom det er snakk om prematur fødsel, er det viktig at mor holder sengeleie for å dempe aktiviteten.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #13 Skrevet 22. januar 2015 Sengeleie er ikke anbefalt lenger og praktiseres ikke ved de fleste fødeavdelinger. Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: cf3df...58e
klishe89 Skrevet 22. januar 2015 #14 Skrevet 22. januar 2015 Jo, sengeleie har de gått bort fra. Var selv på sykehuset i uke 23 pga kraftige kynnere og blødninger. Sengeleie praktiseres ikke lenger sa gynekologen der, bare ro. Ikke løfte, stresse, jobbe og roe ned hvis man merker kynnere. Gynekologen forklarte det med at sengeleie var undersøkt og viste ingen større effekt enn normal ro.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 22. januar 2015 #15 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Sengeleie er ikke anbefalt lenger og praktiseres ikke ved de fleste fødeavdelinger. Det stemmer ikke. Anonymous poster hash: cf3df...58e Gynekologisk veileder for fødselshjelp fra 2014 anbefaler ikke sengeleie. Jeg vet at det praktiseres en del sengeleie på små fødeavdelinger rundt om, men på større universitetssykehus har de gått bort fra det. Endret 22. januar 2015 av MammaTilKidsa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå