Gå til innhold

Hjelp! Er helt rådvill her. Barn og medisin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på tre år har akkurat fått antibiotika mot ørebetennelse og skal ha 2 ml morgen og kveld. Men hun stritter totalt i mot, nekter og blir helt hysterisk.

Uansett hva jeg sier eller lokker med så er det totalnekt. Vil ikke prøve en gang 😔

Har til og med prøvd nesten med tvang, men det går bare ikke.

Hva gjør man da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bland det ut i noe. Noe godt med mye smak slik at hun ikke kjenner det. Jenta mi var lik. Nektet. Jeg blandet det ut i saft og alt mulig jeg.

Skrevet

Lur det inn i f.eks yougurt eller noe annet?

Skrevet

Bland det i sjokomelk.

Anonymous poster hash: 99e3f...763

Skrevet

Når det ikke går med lokking, og barnet MÅ ha i seg medisiner, bruker man (vi) tvang.

Men - har du prøvd belønning? Som klistremerke for. Eks. Når hun får to klistremerke får hun er sjokolade eller noe. Eller samle opp klistremerke til innebad, lekeland osv.

Det har Vært ganger hvor vi har møtt holde barna våre. Har brukt sprøyte og satt den inn i munnviken sprøytet inn. Optimalt - absolutt ikke! Men må de ha medisiner så må de ha medisiner...

Anonymous poster hash: 1b52c...644

Skrevet

Hvilken type antibiotika har du fått? Vi har hatt store problemer med en del av det vi har hatt til guttungen her... Apocilin går bare ikke, selv med tvang, for det ender med at det blir spydd opp igjen.

Løsningen for oss ble Ery-max blandet ut i melk, da ville han drikke den.

Skrevet

Apocilin finnes som dråper også. Hvis det er et alternativ, ville jeg ringt legen og bedt om det. Slet med det samme med min jente før jul, det eneste som funket var tvang (holde henne fast). Uansett hva vi blandet i, smakte hun det og nektet å spise. Fant ut det at Apocilin kan fås som dråper litt for sent...

Skrevet

Huff, jeg ser for meg at jeg må bruke sprøyte og makt, men vet ikke om jeg får det til alene.

Jeg tok fra henne det beste hun vet, nemlig smokken og ikke en gang det hjalp. Hun gråt og gikk inn i senga og sovnet momentant. Stakkars krok.

Godt tips med saft, skal prøve det, men tviler på at hun vil drikke det.

Håper hun ikke får høyere feber så jeg må få i hun paracet. Det er like krise! Traumatiserer ungen med stikkpiller og munnen er helt stengt.

På toppen av det hele sprellet hun så med beina i stad da jeg prøvde å tvinge det i henne at flaska gikk i gulvet og 1/3 ble tømt ut. Så nå må vi ha ny, heldigvis kunne jeg bare hente det på apoteket.

Gi meg styrke... Ser ut som det blir skikkelig tvang her.

Skrevet

Hun har fått Ery-max. Hvis jeg fortsatt ikke får i henne noe i morgen må jeg ringe legen, kanskje det går an å ta dråper i stedet. Det går kanskje lettere å kamuflere i drikke?

Skrevet

Hvis lokking, luring og "nesten tvang" ikke fungerer, så er det bare tvang igjen. En på tre år forstår ikke at dette er noe hun må ha. Det er ikke hyggelig å måtte holde fast, men det er enda mindre hyggelig med en unge som har vondt og er syk. Jeg pleide å trekke opp sprøyta, legge ungen på gulvet, og holde fast med mine bein, og sprøyte medisinen inn i munnvika, mot kinnet, så det ikke gikk rett i vranga. Det er gjort på sekunder om man er fast og bestemt, og det er bedre enn å krangle i timer. 

Skrevet

Huff. Det blir så voldsomt :(

Tok sprøyte nå, tvang det i henne, men hun satt da, så det meste kom ut igjen.

Vet ikke om jeg klarer den prosedyren der, Himmel og hav, hun blir helt krakilsk.

Men må jo bare prøve.

Takk for tips!

Skrevet

Vi bestakk med nonstop. Fant frem 2 stk og da at du får dem når du har tatt medisinen. Første gang måtte vi tvinge den i han, så fikk han nonstop. Andre gang gikk det litt bedre og fra tredje han var det ingen problemer. Noen dager ut i kuren, ba han om mer medisin for han skulle ha:-) Vi fant alltid frem nonstop først, så han så han skulle få.

Anonymous poster hash: 1a1c1...a01

Skrevet

Hvis lokking, luring og "nesten tvang" ikke fungerer, så er det bare tvang igjen. En på tre år forstår ikke at dette er noe hun må ha. Det er ikke hyggelig å måtte holde fast, men det er enda mindre hyggelig med en unge som har vondt og er syk. Jeg pleide å trekke opp sprøyta, legge ungen på gulvet, og holde fast med mine bein, og sprøyte medisinen inn i munnvika, mot kinnet, så det ikke gikk rett i vranga. Det er gjort på sekunder om man er fast og bestemt, og det er bedre enn å krangle i timer.

Bruker samme teknikk her. Sist ørebetennelse gjorde vi det 4 ganger om dagen.. Er jo bedre enn å krangle, og det er jo enda verre om de ikke får mediainen og har vondt..

Anonymous poster hash: f258c...f39

Skrevet

Bruker samme teknikk her. Sist ørebetennelse gjorde vi det 4 ganger om dagen.. Er jo bedre enn å krangle, og det er jo enda verre om de ikke får mediainen og har vondt..

Anonymous poster hash: f258c...f39

Skrevet

Her blir det fort og brutalt om de ikke vil ha; Har medisinen i en sprøyte. Stiller meg bak de, sprøyter det fort inn i munnen, for så å holde over nese/holde igjen munnen. Høres brutalt ut, men er fort gjort. 

Gjorde det foran en lege på legekontoret da yngste var 6 mnd. (RS-virus) Han var imponert over teknikken, og at jeg fikk i barnet så fort medisin. Ikke noe skrik heller.

Anonymous poster hash: e10a3...c6e
Skrevet

Har du prøvd å la henne ta medisinen selv? Her måtte også medisin hus med tvang, men skal prøve å gi henne sprøyta selv neste fang.

Gikk litt bedre etter at vi innførte nonstop som belønning.

Anonymous poster hash: 8d1cf...65f

Skrevet

Teknikken vi lærte på sykehuset, var å sette barnet på det ene låret ditt med siden mot deg og klemme beina fast mellom lårene dine. Barnets arm som er nærmest deg, legger du mellom din kropp og barnets kropp og klemmer den dermed fast slik at den ligger langs siden bak barnets rygg. Med den armen din som ligger bak barnet, holder du fast barnets andre arm. Sprøyta har du gjort klar på forhånd og så lurer du den inn i munnviken og sprøyter medisinen til siden inn i barnets kinn. Umiddelbart etterpå, når barnet prøver å åpne munnen for å spytte ut, lukker du barnets munn ved å trykke oppover under haka. Barnet svelger så og alt er over. Dette er unnagjort på sekunder med litt trening og mye mindre traumatiserende enn det høres ut. Medisinen må tross alt inn. Som sagt lærte vi denne teknikken på sykehuset. Ha noe godt å drikke klart for å få bort smaken og skylle restene ut av munnen. Lykke til!

Anonymous poster hash: f2689...3e6

Skrevet

Huff, jeg ser for meg at jeg må bruke sprøyte og makt, men vet ikke om jeg får det til alene.

Jeg tok fra henne det beste hun vet, nemlig smokken og ikke en gang det hjalp. Hun gråt og gikk inn i senga og sovnet momentant. Stakkars krok.

Godt tips med saft, skal prøve det, men tviler på at hun vil drikke det.

Håper hun ikke får høyere feber så jeg må få i hun paracet. Det er like krise! Traumatiserer ungen med stikkpiller og munnen er helt stengt.

På toppen av det hele sprellet hun så med beina i stad da jeg prøvde å tvinge det i henne at flaska gikk i gulvet og 1/3 ble tømt ut. Så nå må vi ha ny, heldigvis kunne jeg bare hente det på apoteket.

Gi meg styrke... Ser ut som det blir skikkelig tvang her.

Ikke ta fra en stakkars syk unge smokken, da. Hun nekter ikke å ta medisinen for å være slem mot deg, vet du. Ingen grunn til å være stygg mot henne.

Bestikk med is, kinderegg, godteri el hva som helst. La prinsippene vike. Ikke bland det med noe hun elsker. Det smaker medisin uansett.

Anonymous poster hash: 7c83e...a27

Skrevet

Teknikken vi lærte på sykehuset, var å sette barnet på det ene låret ditt med siden mot deg og klemme beina fast mellom lårene dine. Barnets arm som er nærmest deg, legger du mellom din kropp og barnets kropp og klemmer den dermed fast slik at den ligger langs siden bak barnets rygg. Med den armen din som ligger bak barnet, holder du fast barnets andre arm. Sprøyta har du gjort klar på forhånd og så lurer du den inn i munnviken og sprøyter medisinen til siden inn i barnets kinn. Umiddelbart etterpå, når barnet prøver å åpne munnen for å spytte ut, lukker du barnets munn ved å trykke oppover under haka. Barnet svelger så og alt er over. Dette er unnagjort på sekunder med litt trening og mye mindre traumatiserende enn det høres ut. Medisinen må tross alt inn. Som sagt lærte vi denne teknikken på sykehuset. Ha noe godt å drikke klart for å få bort smaken og skylle restene ut av munnen. Lykke til!

Anonymous poster hash: f2689...3e6

Denne måten har vi også brukt og selv om det strider mot alle instinkter å være så brutal er det bedre enn timer med tårer, brekninger og hyling.

Noen ganger må man bare overstyre.

Ros og kos etterpå er et must 😊

Skrevet

Hva heter medisinen? Min på ETT får fem ml morgen, formiddag, ettermiddag og kveld. Men det er Apocillin. Syntes bare det hørtes lite ut det din får.

Anonymous poster hash: 90e05...434

Skrevet

Apocillin smaker grusomt... dråper også, men mindre mengde.

Her må medisin gis med makt, men forsøk å blande med biola med jordbær. Skjuler mye smak. Feks går flytende ibux ned her med litt biola.

Anonymous poster hash: 36e2d...1aa

Skrevet

Medisinen heter Eri-max, smaker høgg. Sikkert sterkere enn aposillin siden mengden er mindre.

Det med smokken var kanskje ikke så lurt, spesielt ikke siden den lille smartingen min fant en annen før hun la seg for å sove 😄

Men jeg fikk i henne medisin! Måtte legge henne på gulvet, sitte over henne og låse armene hennes, huff, det føles bare helt feil. men mesteparten av medisinen sklei ned, heldigvis.

Trikset med å dytte opp haka så hun ikke klarer å spytte det ut igjen var lurt, det skal jeg huske i morgen.

Tross at det føles helt jævlig å bruke sånn makt er jeg lettet over at jeg faktisk fikk det til. Hun er ekstremt viljesterk og bestemt, helt umulig å lokke med noe som helst.

Takk for innspill dere 😊

Skrevet

Min på 1,5 er nettopp ferdig med ei uke på imacillin. Han kalte det Nam - nam og var klar straks han så sprøyta.

Skrevet

Jeg kan enda huske hvordan min mor strevde med å få i meg slik medisin. Uansett hva hun puttet det i, smakte jeg det med en gang. Da hun fikk tabletter til meg, var det som å komme til himmelen i forhold. 

Siden har jeg fått tre barn, og så snart som mulig fikk jeg legen til å skrive ut tabletter i stedet for den flytende varianten når de skulle ha medisin. Det gikk mye bedre for dem også. 

Anonymous poster hash: 9e6ac...856
Skrevet

Apocilin finnes som dråper også. Hvis det er et alternativ, ville jeg ringt legen og bedt om det. Slet med det samme med min jente før jul, det eneste som funket var tvang (holde henne fast). Uansett hva vi blandet i, smakte hun det og nektet å spise. Fant ut det at Apocilin kan fås som dråper litt for sent...

vi fikk mikstur og dråper. Samme problemet med dråpene for vår del ;p. Ungen (10mnd) spydde med en gang hun kjente smaken. Så gun vle rett og slett frisk på egenhånd..!

Anonymous poster hash: 12a36...49c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...